Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 242890 gånger)

Suresh

• -
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #241 skrivet: 18 jun-11 kl 19:28 »
Nigantha Nataputta: Vad var det där för en hög =)

Menar du potatisbacken i Ammarnäs? En sydsluttning i Västerbottens fjällvärd som är varm nog att tillåta potatisen att mogna innan frosten kommer.  Uppdelad i lika delar mellan alla traktens hemman.

Suresh

• -
« Svar #242 skrivet: 18 jun-11 kl 19:30 »
Lrf är en organisation enbart till för eliten. Hör man inte dit, vilket jag inte gör, så räknas man inte, oavsett om man varit bonde i 40 år.

Visst är det trist att ligga i ett mellanskikt. Men det här gänget då?

http://www.smabrukaren.se/

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #243 skrivet: 18 jun-11 kl 19:33 »
Citera
IMG * vegetarianer i samspråk -reduced.jpg (96.41 kB, 912x684 - visat 5 gånger
Dom där ramarna i bakgrunden, använder ni dom till pajkastning på misshagliga djurmördare? Då förstår jag att ni har mycket kul!
Flåt, kunde inte låta bli  ;D

Tänk då alla skjutbanor som är besudlade av original bly som alla skattebetalare sedan får vara med om att betala när rasket ska saneras eftersom viltvårdsklubben plötsligt, knappast har råd att sanera skiten  :o .
Där har vi ett problem: Bly i markerna.

Känner man för att vara RIKTIGT elak så köper man ett kg (eko) klöverfrö hos Granngården och stoppar fickorna fulla. Sedan går man en tidig/sen promenad över en golfbanas marker och tömmer sakta fickorna under tiden. OBS: Det skall vara lågväxande vitklöver!  Sorten "Lena" går bra.
Tänkte jag också.  ;D Eller så litet motgräs. Det liksom lurar sig fram, tills dom kommer och skall spela på det ...

Ja och när vi är i gång med framtidsdrömmarna - alla kommuner planterar fruktträd och bärbuskar ist för prydnadsdito på alla offentliga platser och alla som vill får förse sig med närodlat.  :D  :D
Det föreslog jag på ett ställe! Det blev ett fullständigt obegripligt "rabalder" kring vilka arter som var godkända och kunde planteras ur säkerhetssynpunkt osv, så till slut blev det ett gäng som gick dit en natt och planterade några körsbärsträn "vilt". Dom fick stå kvar och ger nu smarriga körsbär åt surrande barn och fulla små bin  ;D
Eller var det tvärt om?

Med olika varianter på drivbänkar, odlingstunnlar och växthus kan man förlänga säsongen i båda riktningar och få ut ännu mera mat. Men man får ju vara beredd på att ställa om familjens matvanor mot mera kål, ärter, rotfrukter och liknande som tål kallt klimat och som kan lagras.
Precis, eller så odlar man en viss del prydnadsväxter också, som tex bukettblommor. Inkomsterna från detta kan man ha till att byta till sig matvaror med, som man inte har på den egna gården. Sen gör man en massa smarrig lemonad med hjälp av bären i skog och buskar och ställer upp några stolar och bord (från icke regnskogsskövlande träslag) så kommer turisterna och spenderar en stund och litet pengar *drömmer* nej visst nej, det fungerar ju faktiskt.  :o Bor man i Norrland får man vara litet uppfinningsrik.

Alltså..är du verkligen seriös?? Vi är 9 miljoner invånare i Sverige. Hur många av dom tror du bor med en så stor trädgård så dom ens skulle kunna föda sig på grönsaker i 1 månad? Hört talas om miljonprogrammen? Det finns folk som bor i lägenheter utan minsta chans att odla nånting.
På detta forum sitter de priviligierade, de som har möjlighet att odla, lyft blicken från tallriken en liten smula, så ser ni att det finns andra som inte har samma förmåner.
Sant, men känner du till att det på flera håll odlas köksväxter och annat bland miljonprogramshusen? Jag tror att det startade som någon invandrarintegrationsgrej men blev så lyckat att det blev betydligt mer utav det hela.

Mina höns är vaccinerade, så jag behöver inte tänka på sånt.
Men när det gäller hobbyägare, då är allt tillåtet, men så fort man har djuren för att få sin lön, då är det en fruktansvärd handling.
Ja det där inser jag inte heller. Men det är väl helt enkelt så att man är sig själv närmast och har lätt för att klaga på andra.

Du kan inte jämföra ett smålantbruk för 30 år sedan med den situation som gäller nu.
Nä men vi måste lära oss utav dem och se hur vi kan titta framåt utan att landsbygden utarmas helt. Att lägga ned småjordbruken och ge bidrag/kompensation till ägarna är som sagt ingen lösning heller.

Citera
Dessutom överlever de nu på att odla fodersäd, vilket är en helt annan sak än att börja odla brödsäd, grynhavre och maltkorn, som är de grödor som skulle gälla i ett vegetariskt samhälle.
Just det och det var ju den där ensidiga odlingen, vi inte ville ha ur ekologisk mångfald-synvinkel.

Citera
Det är för att odla de lite mer högvärdiga grödorna, ....
Hmm. Det skulle var dom där högförädlade grödorna då, som det krävs konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel för att överhuvudtaget få ut något utav ... nää tack.

Citera
Jag tycker ett forum blir mer levande om det finns olika åsikter,
Ja tack.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Existens?

• Gäst
« Svar #244 skrivet: 18 jun-11 kl 19:34 »
Gerillaodling!  ;D
Hur tänker du då? Det kött jag ser är dyrt.
Ja det tror jag också.

Jag tycker kött är alldeles för billigt. Men du uttrycker bara den åsikt som majoriteten gör, att mat ska vara billig. Det är därför vi har det jordbruk vi har.

Man kan inte ens dra några slutsatser om hur det ekologiska avtrycket skulle bli om hela världens befolkning skulle leva på grönsaker, utifrån de erfarenheter som finns nu. Men jag tycker att den  miljöförstöring som t.ex tomatodlingarna redan idag orsakar, ger en bra fingervisning om hur det skulle bli om alla skulle leva på det.
Likaväl som att du tycker att kött är dyrt idag, så skulle alla även fortsättningsvis kräva billiga grönsaker och vi skulle få en extrem utarming av jordarna där det är lämpligt att odla. När det sen även blir brist på gödsel kommer användningen av konstgödsel att öka dramatiskt, men den kan aldrig ersätta humusbristen som kommer av för lite stallgödsel, ökenområdena skulle breda ut sig dramatiskt.
 I Sverige skulle vi bli tvugna att bygga enorma växthus för att klara försörjningen, växthus som skulle behöva värmas upp på något vis. Olja eller skogsbränsle i mängder bara för att vi ska få fram mat som egentligen inte kan odlas här.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #245 skrivet: 18 jun-11 kl 19:35 »
Det slog mig just att när jag satt på Lantmäteriet för Skogsvårdsstyrelsens räkning för att leta efter arkeologiska objekt som skulle excerperas, så förekom dom väldigt frekvent ihop med just fossila åkrar och nedlagda skiften osv. Är det verkligen så otänkbart att vi skulle kunna odla upp dem med moderna metoder?

Det handlar om åkrar som odlades med årder och i vissa fall hackbruk. De övergavs av olika orsaker, en del under senmedeltidens agrarkris, när befolkningen minskade och mycket odlad mark lades ut till bete. Andra fossila åkrar var i bruk ända in på 1900-talet, när de blev alltför opraktiska att bruka med moderna maskiner.

Mycket fossil åker är granplantering idag, så där har vi ett försurings- och podsoleringsproblem. Många fossila åkrar är också små och oregelbundna och svåra att bruka med traktor. En del av dem kunde man säkert ta upp med häst och handkraft. Mycket jobb är det, hursomhelst, men säkert inte omöjligt. Om man bortser från det faktum att en hel del av dem är skyddade fornlämningar.  ;)

Suresh

• -
« Svar #246 skrivet: 18 jun-11 kl 19:35 »
Dom där ramarna i bakgrunden, använder ni dom till pajkastning på misshagliga djurmördare? Då förstår jag att ni har mycket kul!
Flåt, kunde inte låta bli  ;D

Nej, det är kommunens  monter. Men vilken god idè om vi hade haft pajkastning på kommunalråden där
« Senast ändrad: 18 jun-11 kl 20:19 av Nigantha Nataputta »

Existens?

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 18 jun-11 kl 19:43 »
Visst är det trist att ligga i ett mellanskikt. Men det här gänget då?

http://www.smabrukaren.se/

Du vill visst väldigt gärna få bort mig från Alternativ? ;)

Men nej, jag är överhuvudtaget ingen föreningsmänniska. Jag föredrar att gå min egen väg.

Dessutom vill jag minnas att 'småbrukarna' lider av väldiga interna strider, där är många vildhjärnor och kanske inte så stenhårt styrt som Lrf. Rune Lanestrand har väl varit, eller är, en av de flitigaste debattörerna.

Existens?

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 18 jun-11 kl 19:45 »
Det handlar om åkrar som odlades med årder och i vissa fall hackbruk. De övergavs av olika orsaker, en del under senmedeltidens agrarkris, när befolkningen minskade och mycket odlad mark lades ut till bete. Andra fossila åkrar var i bruk ända in på 1900-talet, när de blev alltför opraktiska att bruka med moderna maskiner.

Mycket fossil åker är granplantering idag, så där har vi ett försurings- och podsoleringsproblem. Många fossila åkrar är också små och oregelbundna och svåra att bruka med traktor. En del av dem kunde man säkert ta upp med häst och handkraft. Mycket jobb är det, hursomhelst, men säkert inte omöjligt. Om man bortser från det faktum att en hel del av dem är skyddade fornlämningar.  ;)

Pengar, pengar och åter pengar...folk kommer ju inte att ändra sin inställning till matpriserna bara för att de övergår till en vegetarisk värld. Därmed går allt svårbrukat bort.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #249 skrivet: 18 jun-11 kl 19:53 »
Pengar, pengar och åter pengar...folk kommer ju inte att ändra sin inställning till matpriserna bara för att de övergår till en vegetarisk värld. Därmed går allt svårbrukat bort.

Fast den markplätt jag har stora grönsakslandet på är just en bit övergiven åker. Man slutade bruka den för några decennier sedan, antagligen för att den har knasig form och några stora stenar. Men det spelar ju ingen roll för mig som odlar med handkraft. Prima matjord är det!  :)

Jag tror man måste se småskaligt och storskaligt som kompletterande varandra, men med helt olika förutsättningar. Det som framstår som opraktiskt och oekonomiskt i storskalig odling kan funka alldeles utmärkt i småskalig "trädgårdsodling".

Birgit

« Svar #250 skrivet: 19 jun-11 kl 08:14 »
Citera
Man kan inte ens dra några slutsatser om hur det ekologiska avtrycket skulle bli om hela världens befolkning skulle leva på grönsaker, utifrån de erfarenheter som finns nu. Men jag tycker att den  miljöförstöring som t.ex tomatodlingarna redan idag orsakar, ger en bra fingervisning om hur det skulle bli om alla skulle leva på det.
Många monokulturer skulle det bli med enbart vegetarisk kost.

Kött är för dyrt, eller snarare så tjänar nog producenten för mycket på det trots allt. Annars skulle de inte ha råd att bygga- och vidmakthålla sina köttindustrier. Det ska inte löna sig att bygga dyra stallar och proppa djuren fulla med kraftfoder. >:D Djuren ska hållas så naturligt som möjligt.
Fabriksproduktion av kött är ett gissel, det ger också vanliga bönder dåligt rykte.

Jag håller med om att fler borde kunna odla sina egna grönsaker under sommaren, i sina trädgårdar. Och dessutom hålla fler höns där och varför inte kaniner? Men svensken i gemen är för blödig, allt är gosedjur osv. Men den trädgårdsskötseln de flesta bedriver idag är inte miljövänlig.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #251 skrivet: 19 jun-11 kl 08:38 »

Jag håller med om att fler borde kunna odla sina egna grönsaker under sommaren, i sina trädgårdar. Och dessutom hålla fler höns där och varför inte kaniner? Men svensken i gemen är för blödig, allt är gosedjur osv. Men den trädgårdsskötseln de flesta bedriver idag är inte miljövänlig.

Trädgårdsskötsel har blivit industri och big business, tyvärr, och jag håller helt med om att mycket av det som trädgårdsbranschen försöker övertyga oss om att vi "behöver" för att sköta en trädgård inte är miljövänligt någonstans.

Men samtidigt är det ju fullt möjligt att trädgårdsodla en hel del grönsaker/frukt/bär helt för hand eller med ett minimum av fossilbränsleinput och annat dumt. Många gör det, många fler skulle kunna göra det. Det är bara det att man får ställa om lite och inte tro att man ska ha sallad och tomater på matbordet året runt...

Säsongsanpassning är centralt i hela den här diskussionen, oavsett om man äter kött eller ej. Att äta det som finns tillgängligt och som är bäst just nu. Att lägga upp förråd av det som går att lägga i förråd men i övrigt acceptera att nässelsoppa är en vårprimör, jordgubbar hör till sommaren, svampstuvning och äppelpaj är höstgodis och på vintern äter vi inlagt, syrat, torkat. jordkällarlagrat och plockar in sånt som tål att stå ute i landet.

Naturligtvis är det svårare att lägga upp vinterförråd om man bor i en etta i ett miljonprogramområde, men själva grundhållningen kring säsongsanpassad mat borde kunna bli tydligare också i matbutikerna. Jag har inget intresse av att köpa jordgubbar mitt i vintern, men jag vill gärna kunna köpa lokala äpplen då!

Suresh

• -
« Svar #252 skrivet: 19 jun-11 kl 09:26 »
Du vill visst väldigt gärna få bort mig från Alternativ? ;)

Du retar dig på människor  (speciellt unga  slynglar som  aldrig gjort ett skapandes grand) vilka ifrågasätter  din profession och jag retar mig på folk (speciellt gamla bönder och jägare) som säger att saker "måste vara på ett visst sätt"  för att det är "så det fungerar".   Det må utgöra grunden för en kraftfull diskussion, men fruktbar?

För övrigt finns det en skillnad mellan självhushåll och lantbruk som börjar suddas ut här. Självhushållaren tar fram resurser för sig själv och säljer på marginalen.  Lantbrukaren tar fram resurser för försäljning åt andra och självhushåller på marginalen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #253 skrivet: 19 jun-11 kl 10:03 »
Mot framåtskridande och utveckling av olika slag har jag stött på två huvudinvändningar:
a) Så har vi aldrig gjort förut
b) Så har vi alltid gjort förut

Existens?

• Gäst
« Svar #254 skrivet: 19 jun-11 kl 10:36 »
Mot framåtskridande och utveckling av olika slag har jag stött på två huvudinvändningar:
a) Så har vi aldrig gjort förut
b) Så har vi alltid gjort förut

Nu är det ju så att flera här propagerar för är en återgång till 1800-talsjordbruk. Jag kan inte se de väldiga visionerna i det. Det har testats, det fungerade inte då, och det fungerar inte nu.

Jag har under hela min jordbrukskarriär ägnat mig åt att försöka göra på nya sätt, bättre kompromisser mellan lönsamhet och djurvälfärd. Det får man aldrig några stöd för, all samlad expertis säger att det är omöjligt, och i många fall visar det sig också vara orealistiskt, ofta på grund av att folk i gemen helt enkelt inte är intresserade.
Ska man sen söka stöd från stat och länsstyrelse , och banker, då ska man bygga konventionella lagårdar, likadana som de som byggts i 40 år.

En svår balansgång med nya sätt att hålla djur, mer frigående och mer inriktat på djuren, tror jag är framtiden. Inte att försöka omvända världen till vegetarianer.
Balansgången består i att försöka få det lönsamt. Hatet mot bidragen som går till lantbruket är redan tillräckligt stort, att hålla en olönsam produktion under armarna med bidrag, är ingen hållbar väg. Vilket ju exempelvis nu görs med den ekologiska odlingen.

Suresh

• -
« Svar #255 skrivet: 19 jun-11 kl 10:52 »
Nu är det ju så att flera här propagerar för är en återgång till 1800-talsjordbruk. Jag kan inte se de väldiga visionerna i det. Det har testats, det fungerade inte då, och det fungerar inte nu.

Eh -vad menar du med att det "inte fungerade"? Dog grödorna?

Suresh

• -
« Svar #256 skrivet: 19 jun-11 kl 10:54 »
Hatet mot bidragen som går till lantbruket är redan tillräckligt stort, att hålla en olönsam produktion under armarna med bidrag, är ingen hållbar väg. Vilket ju exempelvis nu görs med den ekologiska odlingen.

Vad får den ekologiska odlingen för särskilda bidrag?

Suresh

• -
« Svar #257 skrivet: 19 jun-11 kl 10:55 »

En svår balansgång med nya sätt att hålla djur, mer frigående och mer inriktat på djuren, tror jag är framtiden. Inte att försöka omvända världen till vegetarianer.

Antingen eller här ser jag.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #258 skrivet: 19 jun-11 kl 10:57 »

Nåja, hade inte forna tiders jordbruk fungerat hade vi inte varit här och nu. Då hade våra förfäder svultit ihjäl, hela bunten. Det var inte någon perfekt ekologisk balans (det är jordbruk aldrig, eftersom man hela tiden går in och stör). Det förekom missväxt och hungersnöd. Absolut. Men det var inget konstant tillstånd.

En del av fattigdom och hunger kan också skyllas på ett samhälle med stora sociala och ekonomiska orättvisor. Alla svalt inte när det var missväxt. Medan torparen svalt, kunde storjordägaren luta sig mot sina förråd och borgarna till sina möjligheter att importera livsmedel. Jordbruk existerar aldrig oberoende av det omgivande samhället, jordbrukspraktiken är en del av hur ett samhälle är uppbyggt med olika strukturer kring ägande och tillgång till mark, ekonomiska möjligheter, sociala strukturer, mentaliteter och en hel massa annat.

Emigrationen kan inte heller skyllas enbart hungersnöd. Ekonomiskt och religiöst förtryck, liksom klasstrukturer var viktiga faktorer i sammanhanget.

Suresh

• -
« Svar #259 skrivet: 19 jun-11 kl 11:00 »
Nåja, hade inte forna tiders jordbruk fungerat hade vi inte varit här och nu. Då hade våra förfäder svultit ihjäl, hela bunten. Det var inte någon perfekt ekologisk balans (det är jordbruk aldrig, eftersom man hela tiden går in och stör). Det förekom missväxt och hungersnöd. Absolut. Men det var inget konstant tillstånd.

Hade inte folk under tidigare epoker gott om mat jämfört med idag? Jag har hört siffror på att de bara behövde  arbeta något dussintal veckor per år för sitt  födoansamlande. Resten av tiden byggde de tempel och katedraler.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
matematiker, junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser