Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ehec och stallgödsel  (läst 26351 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Ehec och stallgödsel
« Svar #40 skrivet: 18 jun-11 kl 16:57 »
Risk för ehec i varmbänk?
Eftersom EHEC är en speciell, definierad stam av smitta så måste den ju komma nånstans ifrån. Har du några EHEC-sjuka djur eller människor i närheten där du bor? Om inte, då kan du nog andas ut.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

eine

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 18 jun-11 kl 17:38 »

Citat från: eine skrivet 08 jun-11 kl 14:27
Jag har läst en permakulturbok och prövar en metod för anläggning av land:
1. täcker mark (där det växer allehanda vilda växter) med dagstidningar
2. täcker tidningarna med gödsel (rätt så välbrunnen hoppas jag, den luktar mer jord än hästskit iaf)
3. gör gropar i gödseln ända ner till tidningslagret och sticker hål genom pappret
4. fyller groparna med jord
5. lägger sättpotatis/jordärtskockor i jorden eller sätter plantor (kål, pumpa, squash, gurka, tomat)
6. täcker hela landet med halm

Om jag odlar i sommar på detta sätt och sedan höstgräver så borde det väl rimligen vara fritt från E.coli nästa sommar så att jag kan odla och äta råa morötter etc. Eller är det säkrast att koka även andra året??

Citerar mig själv och undrar om någon har en aning om hur det ligger till.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #42 skrivet: 18 jun-11 kl 19:54 »
Citerar mig själv och undrar om någon har en aning om hur det ligger till.

Det är ju en komplex fråga, och kan kräva expertkunskap för att svara, om ens experterna har tillräcklig kunskap i dagens läge.

Jag "tror" och uppfattar följande:
-att det är positivt om gödseln är brunnen.
-att kompostering i komposthög är ett bra sätt att få en bra förbränning, medan jag är mer osäker när det gäller ytkompostering (vet dock väldigt lite om detta),
-att det troligen innebär en extra risk att lägga på mycket gödsel på liten odlingsyta, och det gör du om du täcker med gödsel.
-att det är svårbedömt om de övriga åtgärderna har någon betydelse för din fråga.

Vurre

« Svar #43 skrivet: 19 jun-11 kl 11:30 »
Eftersom EHEC är en speciell, definierad stam av smitta så måste den ju komma nånstans ifrån. Har du några EHEC-sjuka djur eller människor i närheten där du bor? Om inte, då kan du nog andas ut.

Problemet  är just att många djur inte blir sjuka av ehec utan är hur friska som helst.
snus? vad är priset på en pris?

purpurbönan

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 19 jun-11 kl 13:08 »
   O jag fattar att mina frågor är dumma för en som vet  ;) O kanske off topic då jag inte är rädd för EHEC i mina mjölksyrade morötter eller kiss, men kan för lite om bakterier farliga för människor över huvud taget. Därför frågar jag människor med mer erfarenhet  :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #45 skrivet: 19 jun-11 kl 13:09 »
   O jag fattar att mina frågor är dumma för en som vet  ;) O kanske off topic då jag inte är rädd för EHEC i mina mjölksyrade morötter eller kiss, men kan för lite om bakterier farliga för människor över huvud taget. Därför frågar jag människor med mer erfarenhet  :)

Vilka bakterier är du då rädd om i dina syrade morötter? För det finns ett par fallgropar där som lite till och från gör människor reellt sjuka.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

purpurbönan

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 19 jun-11 kl 13:22 »
   Jag är inte så rädd  ;), men fallgroparna är ju bra att känna till! Berätta gärna  :) Botulism har jag läst om, men det finns väl ingen risk då det inte inbegriper kokning? Jag använder en jäskruka med vattenlock när jag syrar.

Vad gäller EM-kompostering (som jag inte ens börjat praktisera) vet jag inte om det finns risker. Uppfattade nämnda risker med kompostte som att problemet skulle vara icke färdig kompost, därav min fråga om bokashi.

Tycker det är spännande, o viktigt. Så mycket kunskap som försvunnit..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #47 skrivet: 19 jun-11 kl 13:26 »
     Tycker det är spännande, o viktigt. Så mycket kunskap som försvunnit..

Kunskapen finns, folk är bara ignoranta.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

eine

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 19 jun-11 kl 16:31 »
Det är ju en komplex fråga, och kan kräva expertkunskap för att svara, om ens experterna har tillräcklig kunskap i dagens läge.

Jag "tror" och uppfattar följande:
-att det är positivt om gödseln är brunnen.
-att kompostering i komposthög är ett bra sätt att få en bra förbränning, medan jag är mer osäker när det gäller ytkompostering (vet dock väldigt lite om detta),
-att det troligen innebär en extra risk att lägga på mycket gödsel på liten odlingsyta, och det gör du om du täcker med gödsel.
-att det är svårbedömt om de övriga åtgärderna har någon betydelse för din fråga.

Det blir tydligare och tydligare detta. Frågetecknen rätar ut sig ett efter ett  :D
En undrar fortfarande om de små liven (bakterierna) tänker rumla runt i jorden i all evighet. Isf blir det till att bara odla sånt som ska kokas i många år framöver... :o

Borde kanske ta ett snack med författaren till den där boken, "Permakultur i ett nötskal".

eine

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 23 jun-11 kl 17:37 »
Det finns krav på att allt organiskt gödningsmedel som släpps ut på marknaden ska vara bearbetad i 70 grader 1 timme, alternativt med annan godkänd metod. Det är alltså enligt lagstiftning inte tillåtet att åka och hämta gödsel har jag just fått lära mig  :P

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #50 skrivet: 23 jun-11 kl 19:23 »
Det finns krav på att allt organiskt gödningsmedel som släpps ut på marknaden ska vara bearbetad i 70 grader 1 timme, alternativt med annan godkänd metod. Det är alltså enligt lagstiftning inte tillåtet att åka och hämta gödsel har jag just fått lära mig  :P

Jag har för mig att jag läst att tid kan ersätta temperatur när det gäller att få bort skadliga organismer i gödsel eller annat kompostmaterial, förutsatt att det brinner som det ska. Så pass hög temperatur som 70 grader kan döda gynnsamma mikroorganismer samt troligen leda till kväveförluster. (Detta är ju också en nackdel med varmkompostering.) Förhoppningsvis kan någon vettig form av kompostering tillräckligt länge ersätta detta krav.

Är du förresten säker på att det innefattar gödsel? Anses man släppa ut på marknaden om man skänker gödsel till grannar? Har du någon referens, t ex länk?

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 23 jun-11 kl 20:26 »
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1774/2002 av den 3 oktober 2002 om hälsobestämmelser för animaliska biprodukter som inte är avsedda att användas som livsmedel anger  det som skrevs ovan men ger i en bisats undantag för stallgödsel, Tillföras jorden, dvs användas som gödsel:

-när det gäller stallgödsel och mag- och tarminnehåll, mjölk och råmjölk som inte medför risk för spridning av överförbara sjukdomar, antingen a) användas utan bearbetning som råvara i en biogas- eller komposteringsanläggning eller behandlas i en anläggning för tekniska produkter, eller b) tillföras jorden,

eine

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 23 jun-11 kl 21:25 »
Jag skrev till jordbruksverket:

Var kan jag finna information om vad man som hobbyodlare bör tänka på när man odlar ekologiskt och använder stallgödsel? (I mitt fall hästgödsel från gödselplatta vid närliggande stall men även kogödsel undrar jag över). Ehec-utbrottet har väckt en hel del frågor.

Och fick idag svaret:

"Det finns krav på att allt organiskt gödningsmedel som släpps ut på marknaden ska vara bearbetad i 70 grader 1 timme, alternativt med annan godkänd metod. Det är alltså enligt lagstiftning inte tillåtet att åka och hämta gödsel."

Mailade tillbaka och väntar på ännu mer klargörande svar.

fräsen

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 23 jun-11 kl 21:53 »
Jag skrev till jordbruksverket:

Var kan jag finna information om vad man som hobbyodlare bör tänka på när man odlar ekologiskt och använder stallgödsel? (I mitt fall hästgödsel från gödselplatta vid närliggande stall men även kogödsel undrar jag över). Ehec-utbrottet har väckt en hel del frågor.

Och fick idag svaret:

"Det finns krav på att allt organiskt gödningsmedel som släpps ut på marknaden ska vara bearbetad i 70 grader 1 timme, alternativt med annan godkänd metod. Det är alltså enligt lagstiftning inte tillåtet att åka och hämta gödsel."

Mailade tillbaka och väntar på ännu mer klargörande svar.

så var o varannan bonde skulle då enl jordbruksverket vara olagliga?
Eller är brunnen gödsel att räkna som "annan godkänd metod"?
det är frågar man skulle vilja ha svar på.. frågan är om sjv ens vet själva.. Det verkar vara en samling aphjärnor hela bunten ::)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #54 skrivet: 23 jun-11 kl 21:57 »
Hela verket är fullt med "gubbar". Jordgubbsverket  :-\

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #55 skrivet: 24 jun-11 kl 02:01 »
" Jordgubbsverket befarar ökande laglöshet bland Sveriges bönder. Jordbrukare fast för langning - spred gödsel till grannarna! Den kriminelle gödselspridaren ursäktar sig i rätten med: - Jag visste inte vad jag gjorde i Lördags, jag var dyngrak."
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #56 skrivet: 24 jun-11 kl 10:12 »
Men om man har egen gödsel och odlar grönsaker som man sedan säljer. Vad säger jordbruksverket om det tros? Måste gödseln även då vara behandlad på detta sätt enligt lagstiftnig?

pålle

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 27 jun-11 kl 13:53 »
Ingen som har fudera på att den värme kaske gödsel höge kan åstakomma skällva  då det häder ju att gödsel högar blir så varma att dom slår eld skälva? och vad säger jorbruksvärket om det?.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #58 skrivet: 27 jun-11 kl 19:15 »
Jag skrev detta förut:

Jag har för mig att jag läst att tid kan ersätta temperatur när det gäller att få bort skadliga organismer i gödsel eller annat kompostmaterial, förutsatt att det brinner som det ska. Så pass hög temperatur som 70 grader kan döda gynnsamma mikroorganismer samt troligen leda till kväveförluster. (Detta är ju också en nackdel med varmkompostering.) Förhoppningsvis kan någon vettig form av kompostering tillräckligt länge ersätta detta krav.

Om gödselhögar blir så varma som 70 grader eller mer, och ännu värre börjar ånga, osa eller rentav slå eld, så dödas visserligen skadliga mikrooganismer, men även nyttiga, och man förlorar även kväve. Det kan bero på något av följande, eller en kombination:
* för mycket luft i högen
* för torr hög
* för mycket stråmaterial(halm) i högen
(* ingen jord tillsatt till högen)

Det är dålig gödselvård att låta gödseln bli så varm.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #59 skrivet: 27 jun-11 kl 19:25 »
Av och till hör jag eller läser om gödselhögar eller andra högar med organiskt material som självantänder.

Jag tycker det är otroligt, för att eld ska uppstå bör värmen vara långt över 100 grader. Långt innan dess avtar ju mikrobiell aktivitet, och uppvärmningen bör därmed avta.

Någon som de facto vet huruvida självantändning sker?

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser