Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ehec och stallgödsel  (läst 26352 gånger)

eine

• Uppland
Ehec och stallgödsel
« skrivet: 08 jun-11 kl 00:49 »
Klurar lite på detta med att använda gödsel från något närliggande stall. Vad bör en tänka på för att e-coli bakterier inte ska hamna på/i grönsakerna. Vill ju inte drabbas av Ehce... Har inte använt stallgödsel tidigare.

Någon som har koll?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Ehec och stallgödsel
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 01:23 »
Skölja av grönsakerna innan du äter dom.

Ingen har någon aning om vilka bakterier och virus som finns i jorden vid varje givet ögonblick. Du kan inte sterilisera all jord. Själv har jag dock aldrig använt färsk stallgödsel. Beroende på hur den sett ut, har jag haft den på komposthögen ett tag innan. Då kan frosten exempelvis ta en del skit.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 08 jun-11 kl 07:15 »
Kompostering är bra. Det är själva komposteringen som  tar kål på diverse mikroorganismer, bl a kolibakterier. Detta sker troligen genom konkurrens av andra mikroogranimser, genom att de skadliga organismerna inte är anpassade till kompostmiljön samt att komposteringen sker under relativt lång tid medan de skadliga organismerna har relativt kort livslängd. Jag har inte lyckats leta reda på någon siffra hur stor reducering av t ex kolibakterier man kan räkna med, men t ex så brukar ca 1 år anses tillfyllest för gödsel för människor, där relativt höga hygiensika krav bör gälla.

Jag har beskrivit kompostering av gödsel i hög här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88713.msg769335#msg769335

Har man mindre mängder kan man också blanda in det i en kompostbehållare ihop med hushållsavfall och trädgårdsavfall.

Anm. Frost i komposten bör undvikas. Det stör bara komposteringsprocessen.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 07:25 »
Klurar lite på detta med att använda gödsel från något närliggande stall. Vad bör en tänka på för att e-coli bakterier inte ska hamna på/i grönsakerna. Vill ju inte drabbas av Ehce... Har inte använt stallgödsel tidigare.

Någon som har koll?

Jag funderar på supermedlet "kompostte" kan det bli farligt. Det är ju perfekt att både vattna jorden och själva växten med, det växer ju så det knakar.
Förra året använde jag det hela sommaren och fick fantastiska resultat på mina väldigt skrangliga förkultiveringar... inte blev vi sjuka heller..men man blir ju lite orolig nu.
Har alltid använt stallgödsel men inget klår kompostte i växtkraft!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 08 jun-11 kl 08:06 »
Jag funderar på supermedlet "kompostte" kan det bli farligt. Det är ju perfekt att både vattna jorden och själva växten med, det växer ju så det knakar.
Förra året använde jag det hela sommaren och fick fantastiska resultat på mina väldigt skrangliga förkultiveringar... inte blev vi sjuka heller..men man blir ju lite orolig nu.
Har alltid använt stallgödsel men inget klår kompostte i växtkraft!

Jag tror det är så att kompostte kräver mer omsorg än kompost för att minimera riskerna. Tillräcklig syretillförsel och tillräckligt lång jästid tror jag är vad som gäller. Kanske är det skillnad på gödsling på mark och blad också. Men mina kunskaper om kompostte är bara teoretiska, inhämtade från en amerikansk epostlista. Jag har tänkt komma igång med det, men ha rinte hunnit ännu. Beskriv gärna hur du gör!

Vurre

« Svar #5 skrivet: 08 jun-11 kl 12:47 »
Såvitt jag har förstått är de moderna, farliga bakteriestammarna anpassade till en högre surhetsgrad. Det är därför de kan överleva i mänskliga magar.

Kor som inte får lika stora mängder kraftfoder bör ha mer basiska magar. I ekologisk produktion finns det begränsningar för hur stor andel av energin får komma från kraftfoder, varför deras våm bör vara mer basisk med mindre risk för ehec. Men det är bara som jag tror. Använder själv bara ekologisk gödsel och då från köttdjur. Och välbrunnen, förstås.

Problemet med ehec är att den på nåt vis kan ta sig in i växterna, på samma sätt som den kan finnas inne i kött från smittade djur. Då hjälper det inte att skölja.

Ehec borde vara anmälningspliktig.
snus? vad är priset på en pris?

kurt

« Svar #6 skrivet: 08 jun-11 kl 14:08 »
EHEC (infektion med enterohemorragisk E.coli) är anmälningspliktigt

http://www.smittskyddsinstitutet.se/amnesomraden/overvakning/anmalningspliktiga-sjukdomar/

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 08 jun-11 kl 14:12 »
Det är främst icke-brunnen stallgödsel som bär Ehec och den ska inte användas på bladgrönsaker. Se även till att stallgödslet inte läcker ner mot vattenintaget för då spelar det ingen roll vad du gör med gödslet, då får ju växterna Ehec på sig i alla fall.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

eine

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 14:18 »
Tack för alla svar! Perfekt att kunna fråga här och så droppar det in svar på en gång. Kära alternativ.nu  :-*

Undrar om det finns rekommendationer för hobbyodlare gällande gödselhantering t.ex. på någon myndighets hemsida. Det vore ju olyckligt om folk gick och dog :'( framöver pga okunskap nu när det börjar bli så poppis att odla sina egna grönsaker :D

Hittade den här sidan som är informativ, men där står det inte om hobbyodling:
http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/Sv/djur-och-natur/smittskydd/ehec/Pages/default.aspx

eine

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 08 jun-11 kl 14:27 »
Det är främst icke-brunnen stallgödsel som bär Ehec och den ska inte användas på bladgrönsaker. Se även till att stallgödslet inte läcker ner mot vattenintaget för då spelar det ingen roll vad du gör med gödslet, då får ju växterna Ehec på sig i alla fall.

Ok. Jag har läst en permakulturbok och prövar en metod för anläggning av land:
1. täcker mark (där det växer allehanda vilda växter) med dagstidningar
2. täcker tidningarna med gödsel (rätt så välbrunnen hoppas jag, den luktar mer jord än hästskit iaf)
3. gör gropar i gödseln ända ner till tidningslagret och sticker hål genom pappret
4. fyller groparna med jord
5. lägger sättpotatis/jordärtskockor i jorden eller sätter plantor (kål, pumpa, squash, gurka, tomat)
6. täcker hela landet med halm

Risk för Ehec, eller?

Vurre

« Svar #10 skrivet: 08 jun-11 kl 16:33 »
EHEC (infektion med enterohemorragisk E.coli) är anmälningspliktigt

http://www.smittskyddsinstitutet.se/amnesomraden/overvakning/anmalningspliktiga-sjukdomar/

För människor, ja. Men inte för kor.
snus? vad är priset på en pris?

Kira

• Småland
« Svar #11 skrivet: 08 jun-11 kl 16:44 »
Läs mer på följande länk

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/enterohemorragisk-e-coli-infektion/

Man ska alltid vara noga med att skölja allt som växt i ute i jorden, fåglar sprider salmonella, katter spolmask ..etc etc

eine

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 jun-11 kl 17:55 »
Kan detta funka som allmän checklista för folk som vill börja odla?:

-Skölj alltid skördade grönsaker, bär och frukt innan de används. Det kan finnas bakterier m.m. på dem som gör att man blir sjuk (t.ex. E.coli, salmonella och spolmask).

-Använd väl brunnen, gärna komposterad stallgödsel. E.coli-bakterier som kan medföra sjukdom hos människor, dör när gödseln bryts ner/komposteras.

-Om gödseln inte är färdigbrunnen kan den användas ändå, men odla inte bladgrönsaker som spenat, mangold, sallad etc.

-Sprid gödsel innan sådd/ utplantering. Vid behov av gödsling efter sådd/ utplantering används t.ex. gräsklipp eller nässelvatten.

-Se till att lakvatten från stallgödsel inte förorenar dricksvatten, badvatten eller vatten som ska användas på odlingarna.

-I osäkra fall kan grönsaker/rotfrukter/bär/frukt tillagas istället för att ätas råa. T.ex. E.coli-bakterier dör vid 70 grader.

eine

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 08 jun-11 kl 18:01 »
När man säger stallgödsel, menar man då enbart hästgödsel eller all gödsel från djur (nöt, höns etc.)? Finns det E.coli-bakterier hos andra djur än nötdjur?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 08 jun-11 kl 21:04 »
När man säger stallgödsel, menar man då enbart hästgödsel eller all gödsel från djur (nöt, höns etc.)? Finns det E.coli-bakterier hos andra djur än nötdjur?

Ja, de finns liksom i nedre delen av tarmsystemet hos varmblodiga djur.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jun-11 kl 21:47 »
varför använda bajs i landen?
Totalt onödigt skulle jag säga. (särskilt om man är orolig för e-hec.)
Jag gödslar bara med grönt, under vintern är landen täckta med halm/ensilage och på sommaren gräsklipp i raderna.
Stallgödslen kör vi ut på åkrarna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 08 jun-11 kl 22:50 »
Citerat från SvD, del av artikeln
”Ehecutbrottet var tyvärr väntat”
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fs-om-ehec_6211045.svd

Är du förvånad över utbrottet?

– Nej, tyvärr inte. USA har sedan 1990-talet skakats av flera mycket allvarliga utbrott av ehec. Det finns några gemensamma drag i de flesta utbrotten. För det första är källan till bakterierna nötboskap som föds upp tätt och intensivt på fröbaserat kraftfoder. Kraftfodret påverkar surhetsgraden i komagen på ett sätt som är gynnsamt för bakterierna. Djuren visar själva inga sjukdomstecken men studier har visat att andelen giftiga bakterier minskar dramatiskt när djuren går på bete. I början var utbrotten oftast knutna till köttprodukter, exempelvis hamburgare, men nu för tiden kan spridningen lika gärna ske via grönsaker.

Vad är skälet till det?

– Ofta är det bristen på vatten. De stora amerikanska utbrotten har ofta orsakats av att djurfarmare och grönsaksodlare trängts ihop på en begränsad geografisk yta där de konkurrerat om samma vatten. När djuren äter kraftfoder producerar de fiberfattig flytgödsel som lätt sipprar ner i vattendragen. Den bilden stämmer alldeles utmärkt på situationen i Spanien där man har svår vattenbrist.

Är svenskodlat säkrare?

– Det är mycket sällsynt med svenska utbrott. Skälet är nog främst att vi är ett glesbefolkat land med stor tillgång på vatten. Grönsaksodlingar behöver inte trängas med gårdar som föder upp djur och det gör det svårare för bakterierna att spridas. Annars är giftproducerande colibakterier knappast mindre vanliga hos kor i Sverige än i något annat land.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 08 jun-11 kl 23:25 »
Allmän kommentar: Vid husbehovsodling på lämplig plats tror jag inte man behöver vra särskilr orolig. Inte ännu i alla fall.

Kan detta funka som allmän checklista för folk som vill börja odla?:

-Skölj alltid skördade grönsaker, bär och frukt innan de används. Det kan finnas bakterier m.m. på dem som gör att man blir sjuk (t.ex. E.coli, salmonella och spolmask).

-Använd väl brunnen, gärna komposterad stallgödsel. E.coli-bakterier som kan medföra sjukdom hos människor, dör när gödseln bryts ner/komposteras.

Det kan dock inte garanteras att alla dör vid kompostering. Dels för att jag inte lyckats hitta uppgifter, dels för att det finns så många olika sätt att kompostera och så många olika slags gödsel. Men rätt genomförd (och under tillräckligt lång tid) så är det i alla fall en allmänt sund åtgärd som såvitt jag minns minskar mängden kolibakterier radikalt.

Citera
-Om gödseln inte är färdigbrunnen kan den användas ändå, men odla inte bladgrönsaker som spenat, mangold, sallad etc.

Om man vill minimera riskerna bör man nog bara använda välbrunnen gödsel. Jag är inte insatt i var gränserna går. Men om du alltid lagar till dina grönsaker så är det väl inget problem.

Citera
-Sprid gödsel innan sådd/ utplantering. Vid behov av gödsling efter sådd/ utplantering används t.ex. gräsklipp eller nässelvatten.

Jag räknar inte ut kompostte gjort på mogen kompost.

Citera
-Se till att lakvatten från stallgödsel inte förorenar dricksvatten, badvatten eller vatten som ska användas på odlingarna.

-I osäkra fall kan grönsaker/rotfrukter/bär/frukt tillagas istället för att ätas råa. T.ex. E.coli-bakterier dör vid 70 grader.
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 23:32 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 08 jun-11 kl 23:31 »

Ibland kallas även ladugårdar för stall. Stallgödsel är gödsel från djur som "bor" i stall.

http://www.odla.nu/artiklar/ute/jord-och-godning/stallgodsel

eine

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 08 jun-11 kl 23:40 »
Ja, de finns liksom i nedre delen av tarmsystemet hos varmblodiga djur.

Javisst ja...och dit räknas ju vi oxå  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser