Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ehec och stallgödsel  (läst 26471 gånger)

eine

• Uppland
SV: Ehec och stallgödsel
« Svar #20 skrivet: 09 jun-11 kl 19:27 »
Men om du alltid lagar till dina grönsaker så är det väl inget problem.

Japp. Det är en mycket bra lösning!

Ok. Jag har läst en permakulturbok och prövar en metod för anläggning av land:
1. täcker mark (där det växer allehanda vilda växter) med dagstidningar
2. täcker tidningarna med gödsel (rätt så välbrunnen hoppas jag, den luktar mer jord än hästskit iaf)
3. gör gropar i gödseln ända ner till tidningslagret och sticker hål genom pappret
4. fyller groparna med jord
5. lägger sättpotatis/jordärtskockor i jorden eller sätter plantor (kål, pumpa, squash, gurka, tomat)
6. täcker hela landet med halm

Risk för Ehec, eller?

Om jag odlar i sommar på detta sätt och sedan höstgräver så borde det väl rimligen vara fritt från E.coli nästa sommar så att jag kan odla och äta råa morötter etc. Eller är det säkrast att koka även andra året??

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #21 skrivet: 10 jun-11 kl 12:03 »
E-coli är en tarmbakterie finns normalt hos djur och människor, men e-coli är inte alltid det samma som EHEC utan det är en särskild typ av giftproducerande e-coli som ger upphov till sjukdomen. Den giftproducerande e-colin kan finnas hos idisslare. Främst nötkreatur som käkar kraftfoder, men även får och getter.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Enterohemorragisk-E-coli-EHEC-/EHEC/

Häst och hönsskit borde alltså vara ok, ur EHEC-synpunkt?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 10 jun-11 kl 13:05 »

Häst och hönsskit borde alltså vara ok, ur EHEC-synpunkt?

Borde är väl rätt ord. Dessutom vill man eliminera alla sortes e-coli i sin gödsling, i alla fall på grönsaker och frukt som ska ätas råa.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #23 skrivet: 11 jun-11 kl 13:14 »
varför använda bajs i landen?
Totalt onödigt skulle jag säga. (särskilt om man är orolig för e-hec.)
Jag gödslar bara med grönt, under vintern är landen täckta med halm/ensilage och på sommaren gräsklipp i raderna.
Stallgödslen kör vi ut på åkrarna.
Hur gör du för att återföra näringen? eller förlitar du dig på att kunna utarma marker på näringsämnen i din kringmiljö. Grönsaker är näringskrävande, all näring som förs bort med skörd innebär en förlust för markens näringsförråd.
Ur kretslopssynpunkt är det bäst med fekalier och urin från människor.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

fräsen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 jun-11 kl 18:53 »
Hur gör du för att återföra näringen? eller förlitar du dig på att kunna utarma marker på näringsämnen i din kringmiljö. Grönsaker är näringskrävande, all näring som förs bort med skörd innebär en förlust för markens näringsförråd.
Ur kretslopssynpunkt är det bäst med fekalier och urin från människor.

Jag tror inte du läste hela mitt inlägg?
Jag gröngödslar mina land. På vintern med halm/ensilage och under sommaren med gräsklipp.
Att jorden aldrig ligger öppen gör att kväveläkaget blir mkt litet, redan där finns en stor vinst.
Sedan gäller det att odla "smart".
Aldrig samma grönsak på samma plats mer än vart 4:e år.
Odlar bönor, solrosor m.m som tillför mer kväve än de tar.
Ogräs dras upp och låts ligga kvar på marken i raderna.
blast från grönsakerna får ligga kvar efter skörd. (funkar om man är noga med att rotera på 4 år.)
Det som lider störst risk att utarmas av denna odlingsmetod är gräsmattan. Därför är det viktigt att emellanåt multiklippa istället för att samla.
Hur jag vet att det funkar? Tja, jag har hållt på ett antal år nu och får för varje år större skördar.
Tidigare använde jag häst/höns/får skit. Gav bra skördar men inte i närheten av de jag har nu.
Läs gärna mer på fobo.se om denna odlingsmetod!

eine

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 11 jun-11 kl 22:33 »
Jag gröngödslar mina land. På vintern med halm/ensilage och under sommaren med gräsklipp.

Det som lider störst risk att utarmas av denna odlingsmetod är gräsmattan. Därför är det viktigt att emellanåt multiklippa istället för att samla.

Gödslar du gräsmattan?

Hm, hur gör den som inte har någon gräsmatta...

fräsen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 jun-11 kl 22:39 »
Gödslar du gräsmattan?

Hm, hur gör den som inte har någon gräsmatta...

på sätt o vis kan man säga att jag göder gräsmattan, genom att multiklippa det = gräsklipparen finfördelar klippet som sen får ligga kvar.
det brukar nog vara vanligast att man har både gräsmatta o trädgårdsland, tror jag?
annars finns det gott om gräsmattefolk som kör sitt klipp till återvinningen, en sån ger säkert gärna sitt klipp till en gräslös.
annars kan man ju använda stallgödsel då. jag försökte bara ge ett alternativ.

eine

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 11 jun-11 kl 23:01 »
på sätt o vis kan man säga att jag göder gräsmattan, genom att multiklippa det = gräsklipparen finfördelar klippet som sen får ligga kvar.
det brukar nog vara vanligast att man har både gräsmatta o trädgårdsland, tror jag?
annars finns det gott om gräsmattefolk som kör sitt klipp till återvinningen, en sån ger säkert gärna sitt klipp till en gräslös.
annars kan man ju använda stallgödsel då. jag försökte bara ge ett alternativ.

Och det alternativet är jag tacksam för  :D

tench

• -
    • Solrot
« Svar #28 skrivet: 12 jun-11 kl 17:14 »
Jag tror inte du läste hela mitt inlägg?
Att jorden aldrig ligger öppen gör att kväveläkaget blir mkt litet, redan där finns en stor vinst.
Sedan gäller det att odla "smart".
Aldrig samma grönsak på samma plats mer än vart 4:e år.
Odlar bönor, solrosor m.m som tillför mer kväve än de tar.
Ogräs dras upp och låts ligga kvar på marken i raderna.
blast från grönsakerna får ligga kvar efter skörd. (funkar om man är noga med att rotera på 4 år.)
Hur jag vet att det funkar? Tja, jag har hållt på ett antal år nu och får för varje år större skördar.
Tidigare använde jag häst/höns/får skit. Gav bra skördar men inte i närheten av de jag har nu.
Läs gärna mer på fobo.se om denna odlingsmetod!
Hm, jag kanske missade något. Men jag har en del funderingar kring din metodik.
Både produktion av halm och gräsklipp kräver växtnäring. All grönmassa du flyttar från marken är också en förlust av näring. Vad gäller ensilage kan man dock ibland på tag på sånt som ända slängs. En bra resurs alltså.
Att man täcker med grönmassa är inte ett automatiskt skydd mot näringsläckage. Mycket av näringen kan både rinna genom i markprofilen vid mineralisering och avgå som ammoniak. Detta kan vara lite pyssligt. I ekologisk yrkesodling är det mycket känsligt när man slår gröngödslingsvallarna för att förhindra läckage.
Vanliga trädgårdsbönor fixerar inte särskilt mycket kväve vad jag vet. Bättre arter att titta på är sötväppling och rödklöver. Solroser är näringskrävande, men kan förstås öka humus i jorden eftersom de producerar mycket grönmassa. Djuprotade växter kan föra upp många mineraler till matjorden.
Täckodling är kanon. Särskilt eftersom det ger en jämnare fukt i marken och i vissa försök visat sig hålla nere angrepp av t.ex. kålflugan. Har man snigelproblem är det dock inte lika roligt, enligt min erfarenhet.
Jag är dock övertygad om att ifall man ska vara självförsörjande på näring måste man som jag skrev innan gödsla med urin och fekalier. Möjligen kan man förlänga kretsloppet och gödsla gräsmassan eller dyl och sedan använda klippet. Vissa näringsförluster är då troligtvis att räkna med. Men kan vara bra ifall man vill försäkra sig mot eventuella smittor.
Att det har fungerat i ett par år är nog ingen garanti. På många av våra leror vi har i Sverige räknar man med att kalium finns tillräckligt i marken, men man gödslar ändå. Dels för framtida generationer, men också för att man kanske vill ha det i en något mer lättlöslig form. Misstänker att man räknat på det kalium som är fastlagt i mineral och liknande, som tillgängliggörs genom syror, vittring m.m.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #29 skrivet: 12 jun-11 kl 18:22 »
Jag tycker att tench och fräsen håller på att komma bort från trådens ämne.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #30 skrivet: 12 jun-11 kl 21:10 »
Visst är det klokt att vara försiktig och ha god hygien i allt som har med mat att göra. Men finns det några kända fall av ehec i samband med hobbyodling av grönsaker?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #31 skrivet: 12 jun-11 kl 21:13 »
Visst är det klokt att vara försiktig och ha god hygien i allt som har med mat att göra. Men finns det några kända fall av ehec i samband med hobbyodling av grönsaker?

Svårt att veta, om nån kommer in med magsjuka till sjukhuset som ensamt fall börjar man inte direkt leta efter Ehec.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

fräsen

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 12 jun-11 kl 22:08 »
Hm, jag kanske missade något. Men jag har en del funderingar kring din metodik.
Både produktion av halm och gräsklipp kräver växtnäring. All grönmassa du flyttar från marken är också en förlust av näring. Vad gäller ensilage kan man dock ibland på tag på sånt som ända slängs. En bra resurs alltså.
Att man täcker med grönmassa är inte ett automatiskt skydd mot näringsläckage. Mycket av näringen kan både rinna genom i markprofilen vid mineralisering och avgå som ammoniak. Detta kan vara lite pyssligt. I ekologisk yrkesodling är det mycket känsligt när man slår gröngödslingsvallarna för att förhindra läckage.
Vanliga trädgårdsbönor fixerar inte särskilt mycket kväve vad jag vet. Bättre arter att titta på är sötväppling och rödklöver. Solroser är näringskrävande, men kan förstås öka humus i jorden eftersom de producerar mycket grönmassa. Djuprotade växter kan föra upp många mineraler till matjorden.
Täckodling är kanon. Särskilt eftersom det ger en jämnare fukt i marken och i vissa försök visat sig hålla nere angrepp av t.ex. kålflugan. Har man snigelproblem är det dock inte lika roligt, enligt min erfarenhet.
Jag är dock övertygad om att ifall man ska vara självförsörjande på näring måste man som jag skrev innan gödsla med urin och fekalier. Möjligen kan man förlänga kretsloppet och gödsla gräsmassan eller dyl och sedan använda klippet. Vissa näringsförluster är då troligtvis att räkna med. Men kan vara bra ifall man vill försäkra sig mot eventuella smittor.
Att det har fungerat i ett par år är nog ingen garanti. På många av våra leror vi har i Sverige räknar man med att kalium finns tillräckligt i marken, men man gödslar ändå. Dels för framtida generationer, men också för att man kanske vill ha det i en något mer lättlöslig form. Misstänker att man räknat på det kalium som är fastlagt i mineral och liknande, som tillgängliggörs genom syror, vittring m.m.

du får ursäkta att jag inte redogjort för hur min halm/ensilage odlas. jag tyckte inte det var relevant i frågan om huruvida man får e-hec av sin privata grönsaksodling.
jag har heller inte redogjort för min växtföljd eller odlingsplats /-er, helt enkelt för att det inte var det ts undrade över.
anledningen till att jag från början skrev i den här tråden var att jag tyckte det var synd att ts kände oro över att få e-hec.
Om det stör dig så läs då inte mina inlägg.
jag är inget proffs på täckodling därför föreslog jag att titta in på fobo.se.
Som ett alternativ till bajs.
Och inte har jag någonstans skrivit att jag inte använder mig av rödklöver, eller hur?
Tyvärr är det så att vi som väljer att odla ekologiskt och/ eller biodynamiskt alltid måste försvara ihjäl oss över att vi inte använder konstgödning (som är en icke förnyelsebar energikälla som dessutom orsakar brist på t.ex bor i jorden)
var och en blir salig på sin tro :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #33 skrivet: 12 jun-11 kl 22:38 »
fräsen,
jag förstår inte varför du över huvud taget känner dig attackerad. Det får du stå för. Jag förespråkar ekologiska odlingsmetoder, som till exempel täckodling. Jag intresserar mig för ämnet och gillar att diskutera det. Hitta problem som man kanske kan lösa genom exempelvis diskussion.
Ber om ursäkt för off topic. Kunde inte hålla mig. Jag gillar ju att snacka odling.
Och hittils är jag ej smittad av hästgödseln jag för närvarande använder i mina odlingar ;)
Ha det gott!
Må gott \o/

fräsen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 jun-11 kl 23:00 »
fräsen,
jag förstår inte varför du över huvud taget känner dig attackerad. Det får du stå för. Jag förespråkar ekologiska odlingsmetoder, som till exempel täckodling. Jag intresserar mig för ämnet och gillar att diskutera det. Hitta problem som man kanske kan lösa genom exempelvis diskussion.
Ber om ursäkt för off topic. Kunde inte hålla mig. Jag gillar ju att snacka odling.
Och hittils är jag ej smittad av hästgödseln jag för närvarande använder i mina odlingar ;)
Ha det gott!

du är väldigt osammanhängande. Jag har svårt att förstå dig.
du förespråkar täckodling med ifrågasätter min metodik utan att veta hur mitt täckmaterial framställs.
för mig blir det väldigt förvirrat.
ts får ursäkta att det blev ot.

Znibban

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 13 jun-11 kl 12:13 »
Jag tror det är så att kompostte kräver mer omsorg än kompost för att minimera riskerna. Tillräcklig syretillförsel och tillräckligt lång jästid tror jag är vad som gäller. Kanske är det skillnad på gödsling på mark och blad också. Men mina kunskaper om kompostte är bara teoretiska, inhämtade från en amerikansk epostlista. Jag har tänkt komma igång med det, men ha rinte hunnit ännu. Beskriv gärna hur du gör!

Hej Anders.
Fyller vatten i en balja som får stå c:a ett dygn med lufttillförsel med hjälp av en gammal akvariepump (för att bli av med kloret var det någon som sa).
Därefter fyller jag en nylonstrumpa (eller använder silduk) med kompost, det ska helst vara maskkompost.  Mängden ska vara några dl kompost i en spann med vatten.
Detta får stå med luft till i upp till ett par dygn. Därefter vattnar jag med det.
Om man gör kompostte med socker osv så ska det användas inom några timmar. Det har jag aldrig prövat.
Det ska vara "tefärg" så om det är för starkt så spär man med vatten.
Helt fantastiskt!!!! det växer så det knakar  ;D
I år har jag testat att lägga flera dl ren kompost med maskarna också, när jag  planterar ut de förkultiverade squashen och tomaterna, det funkar över förväntan.
Jag är så impad av allt vad kompost heter så jag håller på att starta upp en maskfarm! :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #36 skrivet: 14 jun-11 kl 01:21 »
Hej Anders.
Fyller vatten i en balja som får stå c:a ett dygn med lufttillförsel med hjälp av en gammal akvariepump (för att bli av med kloret var det någon som sa).
För att bli av med kloret räcker det med 10-15 minuters rask vispning alternativt att man fyller upp vattnet med hjälp av duschmunstycket och sedan låter det stå en stund. Utprovat av många akvarister med känsliga fiskar och kräftdjur!  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #37 skrivet: 14 jun-11 kl 23:39 »
Hej Anders.
Därefter fyller jag en nylonstrumpa (eller använder silduk) med kompost, det ska helst vara maskkompost.  Mängden ska vara några dl kompost i en spann med vatten.
Detta får stå med luft till i upp till ett par dygn. Därefter vattnar jag med det.
Om man gör kompostte med socker osv så ska det användas inom några timmar. Det har jag aldrig prövat.
Det ska vara "tefärg" så om det är för starkt så spär man med vatten.
Helt fantastiskt!!!! det växer så det knakar  ;D
I år har jag testat att lägga flera dl ren kompost med maskarna också, när jag  planterar ut de förkultiverade squashen och tomaterna, det funkar över förväntan.
Jag är så impad av allt vad kompost heter så jag håller på att starta upp en maskfarm! :D

Hej
Roligt att höra. Jag måste testa vid tillfälle.
Socker, det jag sett recept på är att man använt melass, som mat till mikroorganismer.
Ja, kompost är bra.
Regelbundna doser med kompostte ska tydligen ge snabbare resultat, särskilt på dåliga jordar, än vad enbart kompost gör.

purpurbönan

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 16 jun-11 kl 22:29 »
   Förlåt eventuella dumma frågor från nybörjare..

Risk för smittospridning med urinvattning? O är det nån som har koll på kompostering med EM, typ bokashi?

(Jag är jättenyfiken på det! Bor i hyreslägenhet o har ingen balkong. O är inte så sugen på maskkompost under diskbänken.)

Som jag förstått det jäser (syras?) avfallet i två veckor för att sedan i kontakt med jord snabbt brytas ner på 4-6 veckor. De första två veckorna sjunker ph-värdet så mycket att få plantor tål det. (Enligt bokashis hemsida.) Dör läskiga bakterier i den processen? De rekommenderar att gräva ner det på tomma fläckar direkt i landet efter de första två veckorna. 

Vilket får mig att fundera på mjölksyrning. -Dör läskiga bakterier i den processen?

purpurbönan

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 18 jun-11 kl 00:19 »
Risk för ehec i varmbänk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
Gunilla Rech

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser