Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp  (läst 1856 gånger)

Insanity

Hjälp
« skrivet: 16 aug-06 kl 12:43 »
Jag har två belgiska jättar, en hane och en hona.
Hanen blir 1 år om ett par månader, och honan är 3-4 månader.

De bor inte tillsammans.

Nu har jag hittat en kastrerad hane på 4 år, samt en hona på 5 år.
Kan man ha den kastrerade ihop med min hane, och honan ihop med min hona?

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Hjälp
« Svar #1 skrivet: 16 aug-06 kl 13:23 »
Hej Insanity.

Det beror nog på en del faktorer... till exempel burstorlek...

.. tid....  (de måste ju vara kelkaniner, är ju inte användbara till aveln)

.. och varför sära på de oom de är vana vid varandra? Låter lite som om du vill ha de men inte ha plats för en ny bur?

Undrar

januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Insanity

« Svar #2 skrivet: 16 aug-06 kl 13:47 »
Mina belgiska jättar är det tänkt att jag ska använda i aveln, men honan är ju på tok för liten, och jag ser gärna att de har sällskap av en kaninkompis.

Hanen bor just nu inne i ladugården i en stor box så där finns plats för sällskap.
Honan bor nu inomhus men ska även hon flytta ut i ladugården, då det blir mer utrymme för henne än att sitta i sin bur. Visserligen springer hon lös ganska mycket, men då vi har en liten valp här som är lite väl hårdhänt blir det inte så mycket längre, dessutom växer dom ju i rask takt och jag har inte plats för en så stor inomhusbur som en fullvuxen jätte kräver. Honan är ju inte så stor nu, men jag vill ju inte slänga ut henne i ladugården mitt i vintern när hon bott inne hela året, utan vill ju att hon ska flytta ut om nån vecka eller två.

Jag vill vill ju ha sällskap till mina kaniner då jag tycker kaniner ska ha sällskap av en kaninkompis. Men jag vill inte ha mina jättar ihop mer än då det är dags för parning, och det kommer inte ske i år.

Tjotten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 aug-06 kl 14:31 »
Hej!

Jag tror absolut inte att den kastrerade hanen kommer att funka med din okastrerade hane. Den kastrerade hanen funkar nog bara med en hona.  
Om den vuxna honan kommer funka med er nya lilla hona är inte heltsäkert. Ibland funkar det och i bland inte och i vissafall fungerare det till de fått sin första kull och sedan tål de inga andra så det är väldigt olika. Du får testa men under övervakning så den lilla inte blir skadad.
Annars så är inte kaniner flockdjur i den bemärkelsen som andra djur, de behöver ett väldigt stort utrymmer för att kunna fungera tillsammans. Kaniner kan trivas mycket bra tillsammans med andra kaniner bara utrymmet är så stort att de kan välja att få vara själva och i lugn och ro.

Hoppas allt har gått bra med er nya lilla stora tjej!
Hälsa till dem från mig och lycka till med ev. nya kaniner.

Insanity

Tjotten
« Svar #4 skrivet: 16 aug-06 kl 15:55 »
Näe, men då struntar jag nog i de andra två, jag vill inte riskera något och
det vore så jobbigt och omständigt om det inte funkar.

Disa får behålla en av sina döttrar sen när hon blivit mamma, för det brukar väl fungera?

Nemo fick flytta in i ladugården igår då min rymmarshettis försökte hjälpa honom att rymma genom att på nåt sätt lyfta upp taket till hans hus.
Räven var på besök här inatt så det var nog lika bra, annars hade nog Nemo varit borta nu  :-\ En av ankorna hade blivit biten men verkar konstigt nog må jättebra även om hon är blodig runt halsen.

Nemo har växt på som bara den den senaste månaden, han har ju temperament som en grinig åsna så det var en pärs att bära ner honom till ladugården igår, han väger bergis 7 kg nu och är nästan skrämmande stor :D

Med Disa går allt bra, hon är dock en hejare på att skita ner buren, Nemo var jättebra på så sätt, bajsade och kissade alltid på samma ställe, och när han var lös gick han på kattlådan.. tills han blev könsmogen och började pinka in hela huset  :P

Disas bur får man rengöra nästan dagligen och iom hundvalpen här så är hon ju inte lös lika mycket.. men hon gillar att ligga på ryggstödet till soffan :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
Galaxie, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser