Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Resa bort från katten?  (läst 4659 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Resa bort från katten?
« skrivet: 07 jun-11 kl 22:47 »
Hur länge och hur ofta är det försvarligt att resa bort från sin katt?
För att den inte ska bli för ensam och ledsen, menar jag.
Förutsatt att man har någon som kan ge mat och vatten, så klart.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Nina W

• Värmland
SV: Resa bort från katten?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-11 kl 22:59 »
Enligt svensk lag ska katter ha tillsyn två gånger om dagen om man åker bort, vet inte vad norsk lag säger. Om katten är ensam och instängd och bara blir matad så tycker jag nog att en helg är max. Men det är väldigt olika på katter hur mycket dom klarar. Jag tror det har att göra med om den är van vid att ägaren åker bort, och om den välkomnar sin kattvakt eller går och gömmer sig... Om den som min Såfin har kattlucka och kan gå ut så går det ju bättre. Men jag märker på henne att hon klarar ensamheten mycket bättre på sommarhalvåret då det är roligt att gå ut, än vinterhalvåret då det är kallt och tråkigt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 07 jun-11 kl 23:02 »
Gäller frågan en inne- eller utekatt?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 17:48 »
Kattlucka finns, men är tveksam till att låta katt gå ute när jag är borta. Skulle den försvinna kan jag ju inte leta efter den.

Hur blir det om man har två katter som kan vara sällskap åt varandra?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 08 jun-11 kl 23:14 »
Är det inte att säga mot sig själv
Understrykning är min

Enligt svensk lag ska katter ha tillsyn två gånger om dagen om man åker bort, vet inte vad norsk lag säger. Om katten är ensam och instängd och bara blir matad så tycker jag nog att en helg är max.

Så vad är ditt svar ???
Tillsyn 2gg dagligen eller ....Den klarar sig en helg om den har mat
Själv  tycker jag inte man ska skaffa djur från början om man inte är kompetent att ordna ordentlig tillsyn
Nog om detta Du är där du är och ..
Det är nog läge att ha kattluckan öppen och lita på att ditt djur trivs hos dig  ;) Ha någon som kontrolerar allt har fungerat med mat och vatten inne. Det är tryggare för katten att inga rutiner ändras.  Om din katt försvinner vet du i alla fall
att du inte var där..
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 23:26 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-11 kl 23:24 »
Dom har rätt till tillsyn två gånger om dagen. Det jag försökte säga var att för övrigt så beror det mest på hur katten är om den klarar bara en dag eller en hel vecka utan att bli riktigt olycklig då ägaren är borta. En del katter blir väldigt goda vänner som bryr sig om varandra på alla sätt. Andra inte... Och åter igen beror det på personligheten, vissa är ensamvargar och andra mer sociala. Sen beror det förstås på hur väl dom passar ihop också. Min erfarenhet är att det brukar gå bäst om dom växt upp tillsammans.
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 23:40 av Nina W »

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 08:10 »
Citera
Själv  tycker jag inte man ska skaffa djur från början om man inte är kompetent att ordna ordentlig tillsyn

Det är ju därför jag frågar, att skaffa katt är ett stort beslut, tycker det är viktigt att ta reda på om det är klokt eller inte INNAN, inte efteråt.
Det är så hemskt att så många fina katter saknar hem samtidigt som en eller två av dem skulle vara varmt välkomna här, men går det inte så går det inte.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 18:31 »
Hej!
Jag reser bort från katterna en gång årligen. Tre veckor är jag borta och det går tydligen bra ; Zlatan och Mimmi har egen in- och utgång och "evig" tillgång till torrfoder och vatten. Min gode granne Olle besöker varelserna minst en gång om dagen och ger dem "blöt" mat och pysslar om dem! Detta är alltid under våren. När jag kommer hem blir det ett välkomnande, skall jag säga, och att sova ensam är inte att tänka på de första hemmanätterna,  ; får vara glad att jag får plats i min egen säng! Och jag märker när de är i knäet, att de minsann är "självhäftande!" Förresten är det som om de förstod när det är resedags! En gång i våras, när  Zlatan kom in, och som vanligt ämnade hoppa upp i mitt knä , tittade han ett par sekunder på min resväska som jag ställt fram, och sedan gick han ut! Det tycks även vara så att de inte vill ta adjö heller ; håller sig undan när jag far!
Hälsning!   W  H
« Senast ändrad: 12 jun-11 kl 09:28 av Wernher Hingsk »

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 jun-11 kl 10:20 »
Katter är en del av familjen.
Några gånger har man tråkigt i sin familj.
Men at skaffa 2 katter kan vara bra - det är inte mer arbete och dom håller varann sälskap!
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser