Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en såg?  (läst 14342 gånger)

Arne P

  • Gäst
Bygga en såg?
« skrivet: 06 jun-11 kl 20:25 »
Jag vet inte om det här är rätt forum men jaja. Jag kom på att jag har alla grejer att bygga en mindre sågbänk. Eller tror i allafall att jag har alla grejer. Jag har en axel för en sågklinga, en gammal elmotor på 6 kw(8 hk), balata-rem och en sågklinga med en diameter på nästan 800 mm. Sen har jag virke och järn och sånt. Nu till frågorna: Räcker motorn till?  Och är vinklarna på tänderna dåliga för klyvsågning?. Dom är lite snedställda, har inte kollat hur många grader. Kan jag slipa klingan för hand om jag tillverkar en filmall?. Jag tycker att det borde gå.. Är det nåt speciellt jag ska tänka på?

Jag försökte bifoga bilder men fattar inte hur man gör. Nån som kan hjälpa mig?

andtol

  • Gäst
SV: Bygga en såg?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-11 kl 20:56 »
Du bifogar bilder genom att trycka på "Fler alternativ..." under textrutan när du skriver ett inlägg och sen väljer du bilder i rutan "Bifoga:"

Tyvärr är de flesta bilder från digitalkameror för stora så då får man förminska dem i t ex Paint.

Arne P

  • Gäst
SV: Bygga en såg?
« Svar #2 skrivet: 06 jun-11 kl 21:44 »
Ok här kommer bilder.

Arne P

  • Gäst
SV: Bygga en såg?
« Svar #3 skrivet: 06 jun-11 kl 21:47 »
Här är axeln. Lagren såg fina ut men lagerhusen var otäta vid axelhålen så jag får nog köpa lagerbockar.

Arne P

  • Gäst
SV: Bygga en såg?
« Svar #4 skrivet: 06 jun-11 kl 21:52 »
Oj då blev en bild för mycket.... Här är två bilder på elmotorn. En gamma asea. På brickan står det att den går i 1400rpm. Är det lämpligt varvatal för en såg?.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bygga en såg?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-11 kl 22:07 »
Det blir allt en liten sågbänk! Med den klingan kanske du klarar att blocka 40cm stock.  Motorn är för liten. Kanske en 60-70 hkr traktor klarar lite försiktig sågning. Klingan kan jag inte säga så mycket om, bara att den måste hållas vass och vara sträckt för aktuellt varvtal. Annars wobblar den så fort den blir det minsta varm. Gamla gubbar som slipar klingor kan det där.
Klart att det GÅR att såga med dehär grejerna men inte något grovt och inte går det fort.

Du kan lära dej det mesta på

www.forestryforum.com

Mitt nick där är Swede, jag hade ett bandsågverk, "Amerika-Sågen" på den tiden det begav sig. Därav mina ringa kunskaper om cirkelsågar.

Behöver du lagerbockar (även flänslager) för 50-axel så har jag gott om sådana hyllvärmare, sprillans nya SKF
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

knodden.

  • Gäst
SV: Bygga en såg?
« Svar #6 skrivet: 06 jun-11 kl 22:10 »
jag tycker allt av det du visar är för klent till att såga brädor med,min första tanke när jag såg grejjerna var att en schyst vedkap skulle man bygga av de.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Bygga en såg?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-11 kl 22:25 »
Jag har en bekant som har en klyvsåg med 50-klinga och 4 eller 5hk motor (minns inte vilket) och om man klyver 50 mm gran på den så löser motorskyddet ut om man inte matar med viss försiktighet..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bygga en såg?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-11 kl 23:11 »
Klingcentrum/lagerbockar + sågbänken bruka sluka rätt mycket av R på klingan, så vi pratar nog heller om stock/stamblock på max 20 - 25 cm.
Motorn är dock i klenaste laget även om du bara gör en "klentimmerklyv" av grejorna.

Klingan,,,,,den lämnar du in för maskinell slipning/skränkning.

Har kört en större Wollmer/klingslip i många år, och det finns fan inget värre än amatörer och självutnämnda experter som "toppat"/filat/rondellslipat och skränkt sina klingor själv med skiftnycklar och annat skrot.
Slutar alltid med att sågen går uruselt, och då kostar det extra att lämna in och "lägga om" tänderna rätt igen.

"Orörd" så brukar det landa på facila 2-300:-
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 23:15 av Lainde »

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bygga en såg?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-11 kl 23:54 »

Du kan lära dej det mesta på

www.forestryforum.com

Mitt nick där är Swede, jag hade ett bandsågverk, "Amerika-Sågen" på den tiden det begav sig. Därav mina ringa kunskaper om cirkelsågar.


Hmmm?,,,,,

Är det någon motsvarighet till "Arborsite"?, fast för sågverk?,,,,,

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bygga en såg?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-11 kl 09:56 »


Hmmm?,,,,,

Är det någon motsvarighet till "Arborsite"?, fast för sågverk?,,,,,
En jättestor site med olika ämnen, allt från planta, gallring, avverkning, körning med häst/mula/forwarders/timmerbilar utan kran, pickup......stor- & småskalig sågning........ till blockhus, pottskåp pennsvarvning, hushållsgrisar, getingbekämpning, och mycket mer. Lite som Alternativ ibland.
Vete phaen om jag inte sett en tråd om vargar också  ;D ;D ;D eller var det pumor o:)

Deltagare från hela världen och man får helt annan syn på saker & ting. Lätt att inse Sverige är en liten fläck på kartan och att småskaliga sågverk inte ska ha en cirkelklinga, om det inte är en scragg.

Men det är lätt att fastna i trådarna om roliga historier också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Arne P

  • Gäst
SV: Bygga en såg?
« Svar #11 skrivet: 07 jun-11 kl 17:46 »
Klingcentrum/lagerbockar + sågbänken bruka sluka rätt mycket av R på klingan, så vi pratar nog heller om stock/stamblock på max 20 - 25 cm.
Motorn är dock i klenaste laget även om du bara gör en "klentimmerklyv" av grejorna.

Klingan,,,,,den lämnar du in för maskinell slipning/skränkning.

Har kört en större Wollmer/klingslip i många år, och det finns fan inget värre än amatörer och självutnämnda experter som "toppat"/filat/rondellslipat och skränkt sina klingor själv med skiftnycklar och annat skrot.
Slutar alltid med att sågen går uruselt, och då kostar det extra att lämna in och "lägga om" tänderna rätt igen.

"Orörd" så brukar det landa på facila 2-300:-

Å fan, äre så billigt att få slipat så är det ju inget att fundera på. Trodde att det skulle va svindyrt. Har en till motor också, en större på 7,5 kw.
Jo jag är medveten om att det försvinner höjd på klingan men det kan jag leva med. Ska ju inte va nåt som går hela dagarna direkt.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bygga en såg?
« Svar #12 skrivet: 07 jun-11 kl 19:33 »
Otroligt!!!,,,någon på forumet som tycker att 300:- är billigt. ;D

Det minsta jag fått för att maskinslipa en vedkapklinga är 6:- Sekr, men får väl skylla mig själv
när jag enbart hänvisade till att vederbörande skulle "lägga ett frivilligt bidrag i fikakassan".

Man upphör aldrig att förvånas över hur "toksnåla" vissa människor är,,,,  ::)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bygga en såg?
« Svar #13 skrivet: 07 jun-11 kl 19:42 »
En jättestor site med olika ämnen, allt från planta, gallring, avverkning, körning med häst/mula/forwarders/timmerbilar utan kran, pickup......stor- & småskalig sågning........ till blockhus, pottskåp pennsvarvning, hushållsgrisar, getingbekämpning, och mycket mer. Lite som Alternativ ibland.
Vete phaen om jag inte sett en tråd om vargar också  ;D ;D ;D eller var det pumor o:)

Deltagare från hela världen och man får helt annan syn på saker & ting. Lätt att inse Sverige är en liten fläck på kartan och att småskaliga sågverk inte ska ha en cirkelklinga, om det inte är en scragg.

Men det är lätt att fastna i trådarna om roliga historier också.

Låter som Arborsite, fast med ett "bredare utbud".
Får köra en "surfrunda" vid tillf,,,,,

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Bygga en såg?
« Svar #14 skrivet: 07 jun-11 kl 20:17 »
Citera
Det minsta jag fått för att maskinslipa en vedkapklinga är 6:- Sekr, men får väl skylla mig själv

;D ;D ;D ;D ;D På den klingan skulle jag ha skrängt alla tänderna åt samma håll.  >:D

De som kör traktordrivet cirkelsågverk brukar tröttna på att driva med en BM 350/600. De är på c:a 60 hp.

Det finns ju jämförelser, vilka krafter som går åt. En pricip är att ha så få tänder som möjligt. Det finns klingor på 12tum med endast 6-8 tänder på. Tror man bygger dom med c:a 30 hkr bensinmotor.
 För att ytterligare spara kraft ska skäret vara så tunnt som möjligt. Allt det där finns på Forestry Forum.

Amerika-Sågen körde jag med 1x32 mm band och en 18 hp bensinmotor. Liknande sågverk har mellan 16 och 40 hp förbränningsmotor. Mindre än 11 kW 15 hp. elmotor har jag aldrig sett på sådana.
Väl inne i skäret är det vridmomentet man sågar med. En el-motor har mycket bättre vrid än en förbränningsmotor.

Ett band kan man faktiskt köra på ett par bildäck om de är rätt vinklade. En på FF kan (eller vill?) inte rita men gjorde en modell i tunn aluminiumplåt. Byggde en såg , bärgade sjunktimmer i Florida och sågade i många år. I USA kan man köpa ritningar till sådana byggen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Bygga en såg?
« Svar #15 skrivet: 07 jun-11 kl 22:56 »

;D ;D ;D ;D ;D På den klingan skulle jag ha skrängt alla tänderna åt samma håll.  >:D

Offrar inte namn/rykte för 6:- spänn, ja överhuvudtaget aldrig!,,,,men visst har tanken slagit mig!. >:D
Bättre då att "smeta till" på priset nästa gång de dyker upp,,,,, + kvitto/moms.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sundance, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser