Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vridna klövar  (läst 4009 gånger)

johanna83

• Medelpad
Vridna klövar
« skrivet: 05 jun-11 kl 20:36 »
Fått mina första får, två små tackor.
Men klövarna har växt på tok för långt och på ena har dom börjat vrida sig.
Ska man ge sig på att klippa dessa själv eller ska man försöka hitta någon kunnig?
Ni som vet hur svårt är det?  ???

574Krusa

• Västergötland
SV: Vridna klövar
« Svar #1 skrivet: 05 jun-11 kl 20:40 »
Det går bra att ta en vanlig sekatör och klippa klövarna. Ta topparna först och lite i taget så går det säkert bra. De kan också ha vikt sig lite inåt på undersidan och det ska du också klippa bort, du ser nog vad som ska bort. Man behöver inte vara orolig att skada dem om man bara tar lite i taget tills det ser bra ut.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 jun-11 kl 20:50 »
Ja, om man bara tar det lugnt, så brukar ingen göra illa sig.  Varken klövbärare eller såna som går i skor.  Visst finns det väl fina bilder på hur det ska se ut, och hur man ska göra i någon länk?  Någon som minns var den fanns?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

johanna83

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 06 jun-11 kl 07:44 »
Man får ta det lite lugnt alltså..
Jag hittade bilderna på hur man klippte här på alternativ. Så ska följa dom så gott det går.
Det man är mest rädd för är ju att man ska göra dom illa på så sätt att dom skulle få problem att gå.
Men sunt förnuft brukar ju vara det bästa  :)
Tack för svaren

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 06 jun-11 kl 08:06 »
Mina får hade också förväxta klövar och jag försökta så gott jag kunde att klippa dom med en sekatör. Dock tyckte jag att det var svårt att klippa med den o köpte en liten klövsax hos LG-produkter Och vilken skillnad. Jag kan verkligen rekommendera att satsa på en riktig klövsax. Samt att få någon till att visa hur man klipper klövarna. Man kan klippa av mycket mer än man tror men man måste vara försiktig också så att det inte blir blodvite, samt att trampytan skall bli plan.

Klövsax rak modell
 Mycket smidig klövsax med raka blad. Gummibelagt handtag för bästa komfort. Ligger väl i handen.  245 kr (tyvärr kom bilden inte med)

« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 12:25 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 06 jun-11 kl 09:10 »
Hittade ett Youtubeklipp som visar hur det går till.
Klövverkning med tackvändare

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 06 jun-11 kl 09:16 »
Ja man ser hur fort det går när man bara har provit det många gångar. Han klippte väldig mycket av spetsen i ett enda klipp. Man skall akta sig lite med att klippa för mycket i taget när man inte är van. Det är lika dant som med tex hundar. Man kan råka klippa av så långt in att det b
örjar blöda. Så klippa lite i taget tills man lär sig se hur det skall vara. Det var det tipset som jag fick av David Williams som visade mig hur man gör. Och om klövarna vrider sig mot varann i spetsen kan man gärna klippa närmast lodrät på insidan så dom pekar rakt fram igen.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

tinna.m

• Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #8 skrivet: 06 jun-11 kl 10:01 »
Ett tips är att som fler skrivit, ta lite i taget så ser du hur mycket du kan verka av. Faktiskt ofta mer än man tror... Men bättre att ta lite i taget! Och får de för långa klövar är risken att de spricker o det blir skit i = ömfotade o kan vara besvärligt att få bort inflammation.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Vurre

« Svar #9 skrivet: 06 jun-11 kl 10:43 »
Jag skulle inte avla på en tacka med dåliga klövar. Hur länge sedan är det deras klövar verkades senast? Hur gamla är de?

snus? vad är priset på en pris?

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 06 jun-11 kl 10:51 »
Jag skulle inte avla på en tacka med dåliga klövar. Hur länge sedan är det deras klövar verkades senast? Hur gamla är de?

Om klövarna har blivit alldeles för långa är det väl inte nödvändigvis för att dom är dåliga. Hur mener du?

vårlängtan

• Småland
« Svar #11 skrivet: 06 jun-11 kl 11:56 »
Bra klövar kan också bli för långa och de vrider sej då. Att de blir långa är ju naturlig tillväxt och att de inte gått på sånt underlag som sliter ner dem.
Ta det lugnt, du!
Njuter av värme och allt det gröna!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 06 jun-11 kl 13:58 »
Ja man ser hur fort det går när man bara har provit det många gångar. Han klippte väldig mycket av spetsen i ett enda klipp. Man skall akta sig lite med att klippa för mycket i taget när man inte är van. Det är lika dant som med tex hundar. Man kan råka klippa av så långt in att det b
örjar blöda. Så klippa lite i taget tills man lär sig se hur det skall vara. Det var det tipset som jag fick av David Williams som visade mig hur man gör. Och om klövarna vrider sig mot varann i spetsen kan man gärna klippa närmast lodrät på insidan så dom pekar rakt fram igen.
Sant. Första gången jag klippte råkade jag ta lite för mycket på en så det började blöda lite. Men det läkte som väl utan komplikationer och baggen verkade inte ha ont.

Vurre

« Svar #13 skrivet: 06 jun-11 kl 20:47 »
Om klövarna har blivit alldeles för långa är det väl inte nödvändigvis för att dom är dåliga. Hur mener du?

Jo, jag tänkte såhär: TS skriver "små tackor". Därför tänkte jag att de är unga djur, max ett år, kanske. Om de då redan har så långa klövar att de vridit sig kan anledningen vara att de har dåliga klövar eller dålig benställning. Om så är fallet skulle i alla fall inte jag avla på dem. Men vad vet jag? det var därför jag ställde frågor.
snus? vad är priset på en pris?

Ingrid68

• -
« Svar #14 skrivet: 09 jun-11 kl 07:31 »
Vurre: Intressant fråga. Ålder på tackorna är högst intressant ur avels synpunkt. Jag hade inte heller avlat på tackorna om de har dåliga klövar när de är under 1 år.
Ni andra har rätt att det är naturligt att klövarna växer och blir långa. Men är tackorna unga eller är "små" bara ett sätt att beskriva tackorna som "gulliga"?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 09 jun-11 kl 07:37 »
Eller en småväxt ras, till exempel en utrotningshotad allmogeras?  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 jun-11 kl 00:07 »
Ett tips är att verka klövarna när de är lite fuktiga, kanske efter ett regn om de går ute eller i morgon daggen - precis som att det är trevligast att klippa sina egna naglar efter man duschat! Då är risken att något spricker eller fläks väldigt liten eftersom klöven blir mjuk.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser