Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grässorter a la LCHF för häst  (läst 7325 gånger)

Epione

Grässorter a la LCHF för häst
« skrivet: 01 jun-11 kl 17:27 »
När jag nu nyligen förkovrat mig i boken "Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt och där läst mig till att problem med diabetes, karies mm kan härledas till vår kost rik på kolhydrater och stärkelse, och jag ser samma problem hos hästar, så för det mina tankar till att deras sjukdomar troligen har samma ursprung som människornas sjukdomar. Det Andreas skriver om ter sig i mina ögon helt logiskt, när jag tittar på både mig själv, mina hästar och min omgivning.

Som människa kan man då välja att äta mer eller mindre strikt LCHF (Low Carb High Fat) -kost, dvs låg kolhydrat hög fett-kost, m a o mycket kött och fett, lite pasta och bröd t ex. Hur gör vi för hästarna om de ska äta LCHF? Vi kan och bör ju lämpligen inte utfodra dem med samma som vi äter, utan det ska naturligtvis vara något ur växtriket. Man kan inte påstå att odlade vallar är särskilt naturlig föda för en häst, utan det är något som vi med vårt jordbruk har drivit fram.

Den vall som vi odlar både för hö och för bete, torde då också vara rik på kolhydrater och stärkelse (?). Detta är vad som orsakar människors diabetes och karies, och på hästar har just karies och diabetes (insulinresistens) ökat mycket, utan att någon exakt vet varför.

I tidningen Hästfocus läste jag för några nummer sedan en artikel där det skrevs om just insulinresistens på häst. Hon som intervjuades nämnde att bl a ängsgröe är en lämplig grässort att odla för hö och bete. Det jag har läst om ängsgröe är att den lämpar sig både för betesvall och hövall, så det låter bra.  :) Det bör väl också finnas andra grässorter som vi kan odla och använda som bete respektive hö? Vilka finns det i så fall som har låga halter av kolhydrater och stärkelse?

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Grässorter a la LCHF för häst
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 18:28 »
Ängsgröe har av någon anledning nästan helt försvunnit från den svenska marknaden .
Men runt om i världen är det gräs som används mest till hästar , det heter ju kentucky blugrass på engelska .

Andra lämpliga grässorter för häst är hundäxing .

Epione

« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 19:16 »
Hur är det med kolhydratinnehållet i hundäxing?

Ängsgröe ska ha låga halter av kolhydrater. Jag vet inte exakt hur mycket det innehåller, men jag ska googla runt och se om jag kan hitta någon tillförlitlig information. Den intervjuade i artikeln verkade dock ha koll på att ängsgröe var lämpligt för IR- och fånghästar. Olssons fröer verkar ha ängsgröe i några blandningar.

En fråga: Måste man blanda olika grässorter, eller går det bra med en enda? Varför blandar man grässorter?

Jag är helt oerfaren vad gäller odling, men jag vill lära mig så gott jag kan. Vi har ca 4-6 hektar odlingsbar åker, varav 2 av dem är tillgängliga nu. Nu är det dock vanlig "kovall" där med mycket klöver enligt bonden. Vad mer han har odlat vet jag inte, men det går förstås att ta reda på. :)
Frågan är om klöveråkern är lämplig att ha betande hästar på, eller om den är rikt på kolhydrater?

Leontina

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 20:04 »
Hej! :)

Lite funderingar bara..
I mina öron låter det helt galet att en häst ska gå på "LCHF-diet" ::). Kolhydrater omfattar ju både stärkelse, kostfibrer och olika sockerarter. Hästar är utpräglade gräsätande betesdjur och har anpassats under tiotusentals år för att leva på en diet som i stort sett enbart består av kolhydrater så att försöka minska på dessa är nog inte att föredra.

Eller menar TS kanske att det är fördelningen mellan de olika typerna av kolhydrater i fodret som har förändrats av oss människor och leder till bla diabetes och karies? När det gäller den ökningen känns det mer som ett problem skapat av allt kraftfoder vi proppar i pållarna än av grovfodret o:)

Vad gäller klöver så brukar man väl undvika det helt eller delvis till häst pga det höga proteininnehållet, men det finns kanske fler anledningar?

//Lisa

La Ladin

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 20:10 »

Lite funderingar bara..
I mina öron låter det helt galet att en häst ska gå på "LCHF-diet" ::). Kolhydrater omfattar ju både stärkelse, kostfibrer och olika sockerarter. Hästar är utpräglade gräsätande betesdjur och har anpassats under tiotusentals år för att leva på en diet som i stort sett enbart består av kolhydrater så att försöka minska på dessa är nog inte att föredra.

Eller menar TS kanske att det är fördelningen mellan de olika typerna av kolhydrater i fodret som har förändrats av oss människor och leder till bla diabetes och karies? När det gäller den ökningen känns det mer som ett problem skapat av allt kraftfoder vi proppar i pållarna än av grovfodret o:)

Vad gäller klöver så brukar man väl undvika det helt eller delvis till häst pga det höga proteininnehållet, men det finns kanske fler anledningar?

//Lisa

Jag tycker också att det låter tokigt. Lite som den där vegetariska kattmatstråden.  ::)

Epione

« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 21:07 »

Lite funderingar bara..

//Lisa

Känner du till insulinresistens hos häst och rekommendationerna för vad den ska äta? Den ska äta foder med max 10% lättlösliga kolhydrater. Jag känner till flera hästar som är IR, fastän de inte fått en diagnos, så syns tecknena lätt på dem.

Jag skulle aldrig ge min katt vegetarisk mat, för övrigt. Fundera på ifall de grässorter som vi ger hästar att äta, är "naturliga" sett ur hästens utvecklings perspektiv, och vad de är avlade för att äta. Jämför med de kvarvarande viltlevande hästar som finns, och vad de lever på, och hur de mår.
Hur naturligt är det för oss att äta kolhydrater? Vi som utvecklats från Cro Magnon-människan och i årtusenden levt på helt annan mat än hamburgare, chips, godis, läsk, pasta mm.

Eftersom samma västerländska sjukdomar nu syns hos hästar, som hos människor, så borde något vara fel i vad de äter, inte sant?

Förr om åren, när åkrarna var inhägnade, så fick hästar och andra djur äta av det övriga som fanns att tillgå. Det var inga vallar anpassade för högmjölkande kor, eller köttdjur.

Proteiner är oftast vad som fattas när man väl finner ett lågkolhydrathö, så man får lägga till lusern i givan. Frågan är hur klöver i övrigt ser ut? Jag har hört att det ska vara mindre farligt för fånghästar, men så hör man om hästar som insjunkar just i fång när de går på klövervall...

En häst kan nog inte äta HF-foder, men LC-däremot. Sedan ska visst Omega3 vara nyttigt för hästar, vill jag minnas. Dock är fett i höga givor inte rekommendabelt eftersom hästar saknar gallblåsa.

Nåväl, nu var det just kolhydrathalten i olika grässorter som efterfrågas, för att återgå till ursprungsfrågan. :)

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 21:25 »
Förr om åren, när åkrarna var inhägnade, så fick hästar och andra djur äta av det övriga som fanns att tillgå. Det var inga vallar anpassade för högmjölkande kor, eller köttdjur.

Nja. Förr om årens djurhållning kanske vi inte ska sträva mot. Synen på djur har ju utvecklats lite grann, på ett relativt positivt sätt.

Men några länkar jag tycker är intressanta angående ämnet:

http://www.equinemedsurg.com/Heiro%20article.html#5
http://www.safergrass.org/articles.html
http://www.vallfoder.se/hagenogras.html

Epione

« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 21:54 »
Nja. Förr om årens djurhållning kanske vi inte ska sträva mot. Synen på djur har ju utvecklats lite grann, på ett relativt positivt sätt.

Men några länkar jag tycker är intressanta angående ämnet:

http://www.equinemedsurg.com/Heiro%20article.html#5
http://www.safergrass.org/articles.html
http://www.vallfoder.se/hagenogras.html

Naturligtvis syftar jag inte på djurhållningen i mångt och mycket, för visst har den blivit bättre på sina håll ju större förståelse vi har för djuren och deras behov. Det jag syftade på var fodret, de fick gå på skogen och äta det som där fanns.

Tack ändå för länksamlingen, där ska jag läsa lite. :)

Leontina

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-11 kl 22:05 »
Ursäkta om jag hamnar lite OT, hoppas TS har överseende :-[

Känner du till insulinresistens hos häst och rekommendationerna för vad den ska äta? Den ska äta foder med max 10% lättlösliga kolhydrater.

Nej jag ska villigt erkänna att jag är inte speciellt påläst ang. insulinresistens hos häst. Men jag tycker att det är viktigt att man gör skillnad på olika sorters kolhydrater i sammanhanget. (Det vore ju olyckligt om folk börjar tro att alla kolhydrater är av ondo för hästar) ;D.

Att det rekommenderas att dessa hästar äter foder med max 10% lättlösliga kolhydrater (dvs. glukos, fruktos, sukros och fruktan om jag har förstått det hela rätt?!?) är ju inte samma sak som att säga att man ska dra ner på alla typer av kolhydrater! Att då efterfråga "LC-gräs" blir lite skumt med tanke på att växter består till största delen av just kolhydrater.
Är det du efterfrågar möjligtvis växter med låg halt av lättlösliga kolhydrater?

Sorry att jag märker ord men för mig som läster allt ordagrant blir det lite konstigt och risken för missförstånd är uppnbar o:)

//Lisa

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 jun-11 kl 22:19 »
Kolla på vad Rödven innehåller.... det finns väl även andra Ven-sorter, men jag tror att rödven är det vanligaste. Är inte helt säker...

Förutom detta skulle jag väl tro att höets/betets innehåll beror mycket på innehåll av andra örter än gräs.... det många kallar ogräs. Det kan tex. vara, älggräs, daggkåpa, tistlar, slåttergubbe, höskallra, nässlor, blåbärsris, m.fl. sånt som många vallodlare rounduppar bort i dagens kvantitetsodling. Det har ju skett en ganska radikal förändring i hur man odlar hö under de sista 50 åren. Både när det gäller sorterna i vallen, när man skördar och hur man vinterförvarar.

Jag vill oxå påpeka att jag inte på något sätt tycker att denna förändring endast är av ondo.  Mycket forskning på ämnet är gjord och mycket har blivit bättre. Jag vill oxå säga att jag inte tror det är nyttigt varken för människor eller djur att helt utesluta varken fett eller kolhydrater..... jag tror vi behöver allt, men i en balanserad fördelning :)

Spännande tråd ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Epione

« Svar #10 skrivet: 01 jun-11 kl 22:43 »
Ursäkta om jag hamnar lite OT, hoppas TS har överseende :-[

Nej jag ska villigt erkänna att jag är inte speciellt påläst ang. insulinresistens hos häst. Men jag tycker att det är viktigt att man gör skillnad på olika sorters kolhydrater i sammanhanget. (Det vore ju olyckligt om folk börjar tro att alla kolhydrater är av ondo för hästar) ;D.

Att det rekommenderas att dessa hästar äter foder med max 10% lättlösliga kolhydrater (dvs. glukos, fruktos, sukros och fruktan om jag har förstått det hela rätt?!?) är ju inte samma sak som att säga att man ska dra ner på alla typer av kolhydrater! Att då efterfråga "LC-gräs" blir lite skumt med tanke på att växter består till största delen av just kolhydrater.
Är det du efterfrågar möjligtvis växter med låg halt av lättlösliga kolhydrater?

Sorry att jag märker ord men för mig som läster allt ordagrant blir det lite konstigt och risken för missförstånd är uppnbar o:)

//Lisa

Det är okej, ursäkten godtas. :)
Jag är hyfsat insatt i IR, men försöker att hålla det enkelt.

Det stämmer att det är lättlösliga, så kallade Non Structural Carbohydrates (NSC) som jag främst åsyftar. Funderar man lite grand på hur blodsockret beter sig hos oss människor, och förutsätter att det är ungefärlikadant hos hästar, så stiger ju blodsockret under/efter en måltid med högt intag av kolhydrater. Ju mer lättlösliga (snabba) kolhydrater, ju snabbare stiger sockret och därmed insulinhalten. Insulin som är ett fettlagrande hormon, om jag inte har fel? Så, om man äter mycket kolhydrater även fastän de är långsamma, så får de blodsockret att stiga i alla fall, och så även insulinhalten. Det borde rimligtvis ske samma sak hos hästar, inte sant?
För att återgå till hästen som djur, så är den ju skapt för att äta växtlighet. Frågan är dock vilken växtlighet och hur denna växtlighet är uppbyggd. Det är jättebra  :D om ni andra forumister kan berätta hur växter är uppbyggda, för det vet inte jag. Däremot vill jag gärna lära mig och försöka förstå hur det hänger samman, så att jag kan ge mina hästar det mest lämpade fodret för dem för att de ska hålla sig friska och sunda.
Vad skiljer gräs mot ett träd i uppbyggnaden t ex? Våra hästar äter både gräs och sly, sådant som klassas som ogräs osv. Dock väljer de det smakligaste först, men det som är mest smakligt behöver ju inte vara det mest hälsosamma, men det förstår inte hästarna...

Med tanke på vilket uppvaknande boken gav mig, och så mycket jag hört om liknande sjukdomar på häst, så naturligtvis blev jag intresserad av att lära mig mer. Nu fick jag sambanden förklarade för mig, vad som sker och hur det kan förhindras.
Man ska ta i beaktande att pengar alltid spelar stor roll för forskning och vad som erbjuds på marknaden. Ju billigare något är att framställa, och ju högre pris man kan ta för det, ju mer vinst gör man, och det är vad som driver de flesta företagare. Därför är det inte nödvändigtvis de bästa fodren som man odlar fram, eller vill sälja till hästägare, utan de som är mest lönsamma. Mycket forskning är också gjord utifrån kor, får, grisar och andra producerande djur.

Epione

« Svar #11 skrivet: 01 jun-11 kl 22:51 »
Kolla på vad Rödven innehåller.... det finns väl även andra Ven-sorter, men jag tror att rödven är det vanligaste. Är inte helt säker...

Förutom detta skulle jag väl tro att höets/betets innehåll beror mycket på innehåll av andra örter än gräs.... det många kallar ogräs. Det kan tex. vara, älggräs, daggkåpa, tistlar, slåttergubbe, höskallra, nässlor, blåbärsris, m.fl. sånt som många vallodlare rounduppar bort i dagens kvantitetsodling. Det har ju skett en ganska radikal förändring i hur man odlar hö under de sista 50 åren. Både när det gäller sorterna i vallen, när man skördar och hur man vinterförvarar.

Jag vill oxå påpeka att jag inte på något sätt tycker att denna förändring endast är av ondo.  Mycket forskning på ämnet är gjord och mycket har blivit bättre. Jag vill oxå säga att jag inte tror det är nyttigt varken för människor eller djur att helt utesluta varken fett eller kolhydrater..... jag tror vi behöver allt, men i en balanserad fördelning :)

Spännande tråd ;)

Rödven ska jag kolla upp. :)

En bekant till oss har jobbat med att bl a inventera växtarter på vallar. Hon berättade för oss att gödsling slår ut många av de gamla örter som kan finnas på en vall. Dock är hon ingen expert på hur växterna i sig är uppbyggda, men hon gav en av många tankeställare som jag fått genom åren. En del saker lägger man på minnet...

Grundtanken bör vara vad man är designad för att äta. Överätande av vadhelst det nu må vara, kan inte vara nyttigt. T o m vatten kan man ju förgiftas av om man dricker tillräckligt mycket på tillräckligt kort tid. Dock finns det vissa saker som är rent ohälsosamt oavsett mängd, och dem ska vi undvika. :)

Ett exempel på ogräs som är vanligt, är maskros. Det jag har läst, är att de är rika på lättlösliga kolhydrater, och vissa hästar gillar maskrosor väldigt mycket. Dock tror jag inte på att bespruta med gift för att få bort oönskade växter. Det man vinner på ett håll, förlorar man på ett annat, men när man sår in vall kan man försöka välja så bra växter som möjligt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 jun-11 kl 09:45 »
Glömde skriva igår....

Anledningen till att man använder olika grässorter är bla. för att de har olika egenskaper i växtsätt. En sorts gräs växer bra redan första året efter sådd, medans andra sorter behöver två säsonger för att ge en bra skörd. De är å andra sidan mer konkurrenskraftiga. Det är ju oxå så att strået har olika grovlek. Ven tex är ju väldigt tunt i strået och inte så högt, medans andra är grova och höga, så att du får en större volym färdigt hö. (mer växtfiber)

Andra anledningar kan vara att olika grässorter trivs vid olika väderlek. En grässort klarar sig bra vid torka och en annan kräver att det regnar under tillväxtperioden. Det finns säkert fler anledningar till att odla en vall med olika sorters gräs, men det här är de som jag tänker på i första hand.

Tänkte oxå skriva...... glöm inte att maskrosor innehåller en massa nyttigheter, trots att de ger ett snabbt socker. För människa renar de levern, men det kan den ju av förklarliga själ inte göra hos häst ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 02 jun-11 kl 12:09 »
Som sagt ovan .

Men även att olika gräs/klöver sorter har olika djupa rötter och tar upp näring olika .
så för att inte få ett alltför ensidigt foder så blandar man växtsorter .

Mineralinnehållet tex kan skifta mycket mellan grässorterna . Nog så viktigt att hålla reda på för att veta vilket mineral/vitamin foder som är lämpligast att kompletera betet/höet med .

samaka

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 02 jun-11 kl 12:51 »
Lite funderingar bara..

Det är bara det att vi har satt detta ur spel genom att ge hästar mer än de behöver. När man efterfrågar det som TS efterfrågar är det ofta redan försent. Man har, genom felutfodring, hamnat i en insulinresistens. Man har gett hästar vad de inte ska äta (kraftfoder och energirikt ensilage/hö och bete året om) i kombination med för lite motion. Man har gett dem mer än de behöver, vilket aldrig var fallet för tiotusentals år sedan. Har man redan problemet ser inte jag iaf något konstigt i TS fråga. Det verkar däremot väldigt vettigt.

OBS! Detta är ingen kritik mot enskilda hästägare med IR-hästar. Det är svårt att ha häst i dagens läge. Det har figurerat en tes om att fritidshästar behöver kraftfoder oavsett kondition och frekvens på träning i hästvärlden under flera år. Förhoppningsvis håller denna tradition på att brytas. Fler och fler blir uppmärksamma på problematiken som följer därefter.

Epione

« Svar #15 skrivet: 02 jun-11 kl 21:30 »
Tack för era svar på varför man odlar flera olika grässorter! Man försöker alltså göra olika kombinationer där sorterna tillsammans tål olika slags väderlek olika bra, har allt mellan djupa och ytliga rötter, tar en eller flera säsonger på sig att komma igång ordentligt. Det verkar väldigt vettigt då att man blandar olika sorter.  :) Kruxet är väl att finna ut vilka man ska blanda, men på en av länkarna ovan fanns mycket att läsa, troligen även om grässorter.

Samaka beskriver precis det som hänt:
- Dels har vi människor avlat på hästar som genetiskt sett är predisponerade för att utveckla insulinresistens m.m. Precis som vi människor är olika känsliga, så är hästarna också det. Vissa raser är avlade för att överleva på "luft och ingenting" medan andra raser kan äta hinkvis med kraftfoder utan att bli feta för det (här tänker jag på bl a galoppörer).
- Sedan verkar det onödigt att erbjuda hästen foder med hög andel lättlösliga kolhydrater från början, för inte vill vi ta en chanstagning på att den klarar det sedan i efterhand bli ledsna över att den blev sjuk? Jag tänker förebyggande nu, när det gäller fodret.

tordnado

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 jun-11 kl 21:58 »
Bara 2 kommentar angående mänisskor och lchf:

1) Protein och fett är essentiellt (livsviktigt), kolhydrater är inte essenstiellt. Dvs man kan leva ett helt liv utan kolhydrater, kroppen fixar själv ett jämnt blodsocker av fett och protein.
2) Det heter L(low)CHF. Där L står för Low pch inte för Zero eller No Carbs. Dvs man äter kolhydrater  men i mindre mängd och bättre kvalitet än medelsvensson. Så det är ingen extrem diet som många tror.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser