Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka mat med solvärme?  (läst 2960 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Koka mat med solvärme?
« skrivet: 13 aug-06 kl 18:46 »
Är det någon som värmer/tillagar mat med hjälp av direkt solvärme? Har själv experimenterat med en vindruteskyddarsoltratt, men skulle uppskatta andras erfarenheter i ämnet.

Hittade förresten soltratten på solar cooking archive ("windshield shade solar funnel cooker" bland "panel cookers"). Tyvärr är sidan bara på engelska.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Koka mat med solvärme?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-06 kl 19:03 »
Jag har gjort prov. Det går alldeles utmärkt att steka ägg i en svart låda med ett glas över. Jag har stekt ägg på svart asfalt och plåttak utan glas över.

Även om man inte når kokpunkten, blir de flesta maträtter "lagade" fast det tar längre tid.

Kött ska ju inte vara 100 grader mitt i steken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Suresh

  • Gäst
Re:Koka mat med solvärme?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-06 kl 19:13 »
Temperaturrekordet med parabol lär vara uppemot 6000 grader, så det går nog bra att både koka, förkolna och förinta mat med solvärme.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Koka mat med solvärme?
« Svar #3 skrivet: 13 aug-06 kl 19:15 »
Ja med en reflektor, det var inte de som frågeställaren  sporde om.  Alla vet att man kan tända fyr med en lins eller konkav spegel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Koka mat med solvärme?
« Svar #4 skrivet: 13 aug-06 kl 22:08 »
Kött ska ju inte vara 100 grader mitt i steken.

Läste på lite om det och fick många fina tips i den information som Heston Blumenthal (han med krogen "the fat duck") har lagt ut på nätet. Hans köttbitar når aldrig 100 grader celsius ens på utsidan.

Det faktumet kombinerat med minnet av morsans långkokade julgröt tände tanken med solkokad mat.

Så nu är det egentligen bara praktiska tips som saknas. Ris går i alla fall bra att koka i soltratten, liksom broccoli. Borde prova tärnad potatis medan det fina vädret håller i sig...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Koka mat med solvärme?
« Svar #5 skrivet: 13 aug-06 kl 22:48 »
Använder inte solugn, till mina stekar, men en oxstek ställer jag på ca 70 grader.

Tom de billigare kalopsbitarna blir hyfsade stekar på ca  6-7 timmar, man kan lugnt lägga i dem frysta.

Samma metod har jag för lammstek.

Vi lagar överhuvudtaget maten för fort och varmt, kött blir alltid bättre av långsam tillagning, på lägre värme.

Ankor och gäss "grillade" på över 175 grader blir segare än om det görs på 150 grader.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Koka mat med solvärme?
« Svar #6 skrivet: 14 aug-06 kl 10:43 »
Håller med om att låg värme fungerar bra till stekar. När jag ska ha steken klar tills jag kommer hem så anpassar jag ungstemperaturen så jag tror att det blir lagom. Jag börjar alltid med högsta temperatur i en kvart så att stekytan fixas. Sedan kan det bli allt mellan 2 och 10 timmar i ugn med 175 ned till 80 grader.

Jag har lärt mig att göra flerrätters middag på enlågig spis. T.ex potatis kokar utmärkt i kastrull med lock om den får ett uppkok då och då. Särskilt i början kyler potatisen så då behövs lite oftare en värmedutt.

Ska prova vid tillfälle att lägga grönsaker under ett glas och se hur lång tid det tar. Intressant att kunna laga mat utan annan värmekälla än solen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser