Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  baggaträd  (läst 6061 gånger)

andtol

• Gäst
baggaträd
« skrivet: 29 maj-11 kl 09:34 »
Jag har 7-8 träd som ser ut som bifogade bilder.

Två frågor:

- behöver jag ta ner träden nu, så snabbt som möjligt? Lever barkborren i dem och kan spridas till andra närliggande träd?

- om jag tar ner dem, ska jag ta ut timret också? Eller är träden döda för barkborren och de bryr sig inte om dem?

Neiklot

• Gäst
SV: baggaträd
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 09:49 »
Men Toll då!
:D

Baggaträden ska fällas och ut från skogen så snart som möjligt.
Det hjälper inte att bara fälla dom och låta dom ligga kvar i backen.

Förvisso är dom redan angripna och i bästa/sämsta fall redan övergivna.
Men dom ser inte så gamla ut så du får nog ut en hel del barkborre om du kör ut träden.

Barkborren sprider sig och kan göra detta snabbare än vad man tror.

Bäst är att titta igenom skogen och kolla efter små angrepp i träden - dessa träd kör man ut!

Och framförallt så svärmar ju barkborren NU under Maj-Juni!
Så bäst är att ta dom innan dess.

/Neiklot.
(Ps. Under en trevlig fest för några månader sedan fick du en present, och den får gärna utnyttjas!! ;))

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 maj-11 kl 10:23 »
Är granarna döda? det ser ut som barken har börjat trilla av.
Om träden har varit döda något år är träden ointressanta för barkborrarna och det finns gott om fiender till barkborrarna, låt då granarna stå kvar så har du en utmärkt biologisk bekämpning av barkborrana, gratis och utan arbete.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-11 kl 11:32 »
Några är helt utan gröna barr, andra har ungefär hälften av barren kvar.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-11 kl 11:33 »
(Ps. Under en trevlig fest för några månader sedan fick du en present, och den får gärna utnyttjas!! ;))

Ja! När det finns tid... :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 maj-11 kl 13:38 »
Är granarna döda? det ser ut som barken har börjat trilla av.
Om träden har varit döda något år är träden ointressanta för barkborrarna och det finns gott om fiender till barkborrarna, låt då granarna stå kvar så har du en utmärkt biologisk bekämpning av barkborrana, gratis och utan arbete.

Men dom behöver verkligen vara döda och torra innan det är helt ointressant för en barkborre!

Första tecknet man brukar hitta är ju just en samling torra och döda träd.
Nackdelen är ju att det då redan skett en "invasion" av barkborre och likaså en svärmning eller två.

Jag vet inte hur dom torra granarna skulle bekämpa barkborren?
När det gått så långt så har barkborrelarverna både ätit, förpuppats och blivit nya vuxna barkborrar som angriper nya träd, dom stannar ju inte kvar i granstammen utan granen får, mot sin vilja?, agera värd under baggens larvstadie.

Men att det är ett nyttigt, bra och värdefullt sätt att öka den biologiska faunan i skogen är det väl ingen som tvekar om. :)

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 maj-11 kl 13:47 »
Ja! När det finns tid... :)

"Använd tiden väl, förkasta den inte i dunkel!
I dunkel och mörka vråer, gör tiden ingen nytta!
Nej njut, njut av tiden och låt tiden gå.
Lägg dig ner och vila ett slag,
tick tack, tick tack, och vila ett slag."

:)

/Neiklot

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 maj-11 kl 20:29 »
Några är helt utan gröna barr, andra har ungefär hälften av barren kvar.
.

Är där liv i granarna och angripna ska du ta bort dem.

Jag vet inte hur dom torra granarna skulle bekämpa barkborren?
När det gått så långt så har barkborrelarverna både ätit, förpuppats och blivit nya vuxna barkborrar som angriper nya träd, dom stannar ju inte kvar i granstammen utan granen får, mot sin vilja?, agera värd under baggens larvstadie.

Men att det är ett nyttigt, bra och värdefullt sätt att öka den biologiska faunan i skogen är det väl ingen som tvekar om. :)

/Neiklot

Uppgiften har jag fått från http://www.lantbruk.com/barkborren-foljer-inte-med-virket/2011-05-18

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 maj-11 kl 16:10 »
Det gäller att vara snabb i vändningarna om du ska hinna få med moderdjuren. Men får du bort virket före början av juli så har du en chans att de nykläckta larverna inte utvecklas till nya borrar hos dig utan på något virkesupplag någon annanstan.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 maj-11 kl 16:34 »
Av bilderna är det lite svårt att avgöra om det är granbarkborren som dödat/ nästan dödat granarna.
Finns det små ingångshål i barken? Har du ljusbrunt mjöl kring roten?

På skogsvårdstyrelsens hemsida www.svo.se  har de bra information

en direktlänk till granbarkborreråd
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/aga-och-bruka/Skogsbruk/Skador%20p%c3%a5%20skog/Rad-om_sok_och_plock-metoden_2010.pdf

God jakt

andtol

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 maj-11 kl 17:57 »
Ok, tack för svar.

Jag har inte sett det mjölet vid roten och ändå har jag letat efter det. Men det kanske försvinner vid regn?

Jag ska plocka ut de skadade stammarna så snart som möjligt. Jag har så lite skog (2 ha) så det blir ved av allt.

Och så får jag hjälp av Neiklot att ta reda på vilka som behöver tas om hand.
« Senast ändrad: 30 maj-11 kl 17:59 av Toll »

tompaspa

« Svar #11 skrivet: 06 aug-11 kl 09:27 »
Hej
Gör ved av träden och klyv upp dem. Mycket bark ramlar av och virket torkar upp vilket inte barkborren gillar. Dessutom kan du döda så många borrar du hittar. Larverna dör ändå.
MVH
tompaspa

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 4 användare (1 dolda)
paax, boyishthoughold, Lena III

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser