Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grusbädd i grävd brunn  (läst 21468 gånger)

Moraggarn

• -
Grusbädd i grävd brunn
« skrivet: 28 maj-11 kl 18:45 »
Har idag pumpat ur och lagt i ett lager singel i botten av brunnen. Gruset var inte helt rent utan det fanns lite "sand och smågrus " på det. Har detta nån betydelse? Med tanke på vad som var i botten på brunnen tidigare så var ju gruset jag lade i jätterent. Sen funderar jag på om jag möjligen fick grusbädden för nära bottenventilen, den hänger max 5 cm över gruset. Vad kan hända? Hur länge är normalt att vänta på att vattnet klarnar, just nu är det rejält grumligt, fast det beror förmodligen mkt på att brunnen fylls samt på att gruset inte var helt rent.
« Senast ändrad: 28 maj-11 kl 18:50 av Moraggarn »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Grusbädd i grävd brunn
« Svar #1 skrivet: 28 maj-11 kl 19:19 »
Har du vräkt i vanlig kross, och hur mycket?.

Köpte 16/32 tvättad singel till mitt brunn för att slippa både "småskrotet"/grumligt vatten mm.
Gör inget att bottenventilen ligger nära botten om man låter den "dingla" ner i en hink.
Detta för att slippa sediment i backventil/pump/silar, mm.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 23:08 »
Troligen går det att tvätta gruset på plats, genom att pumpa ur grumligt vatten i några omgånagar. Är du orolig för pumpen, använd en dränkpump för detta. Hinken enligt ovan är nog bra att ha med, vissa dränkpumpar klarar grusbädden också. Fungarar säkert att låta vattnet klarna men då finns partiklarna kvar som sediment i brunnen och kan röras upp igen.

Är det mindre mängder, nån skottkärrra, brukar jag försöka tvätta, drängrus och liknande på plats. Tvättat grus har en tendens att smutsas ned i hanteringen.

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jun-11 kl 18:23 »
Köper man tvättat grus från större krossanläggningar så har man även garantier/refferenser att det inte innehåller olämpliga
mineraler som kan lakas ur i dricksvattnet.
500:- betalade jag för 700 kg och det får väl anses vara en "försumbar kostnad" med tanke på "underhållsintervaller" om 10-20 år.

Dränkpump, är vettigt om man vräkt i vanlig kross med stenmjölet kvar, för annars kan det (som påpekat) bli problem med
att silar i bla dusch/engreppsblandare sätter igen.
I övrigt så tippar jag på att brunnet behöver "chocktömmas" HELT, åtminstonde 2-3 ggr innan man börjar nyttja det till dricksvatten
igen.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jun-11 kl 18:56 »
Jag hade en gammal grävd brunn med en massa gegga på botten och tvättade ur den på följande sätt:

Skaffade en dränkbar länspump som tålde smuts och grus. Satte en lång slang på pumpen och sänkte ner den i brunnen och spolade runt med slangen i botten tills vattnet var helt smutsigt. Då drog jag upp slangen och pumpade brunnen tom. Upprepade nästa dag och nästa och nästa...

Till slut var bottnen ren och vattnet klart!

knodden.

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jun-11 kl 21:32 »
Jag hade en gammal grävd brunn med en massa gegga på botten och tvättade ur den på följande sätt:

Skaffade en dränkbar länspump som tålde smuts och grus. Satte en lång slang på pumpen och sänkte ner den i brunnen och spolade runt med slangen i botten tills vattnet var helt smutsigt. Då drog jag upp slangen och pumpade brunnen tom. Upprepade nästa dag och nästa och nästa...

Till slut var bottnen ren och vattnet klart!

mycket bra tips,detta ska jag själv prova framöver,jag har en grävd brunn som dessutom är gjord med kallmurad natursten,där på botten vill jag inte vara om den rasar.

bergkarl

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-11 kl 20:34 »
Vilken funktion har makadam i brunnen?

Jag har letat efter tvättad makadam i närheten av Nykvarn, men det finns inte på något av de ställen jag varit i kontakt med. Någon som vet var man kan köpa det?

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 07 jun-11 kl 22:45 »
Vilken funktion har makadam i brunnen?

Det filterar bort finsediment från vattenådern.

bergkarl

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 07:16 »
Har fått tips om ett ställe som säljer tvättad singel 8/24. Gör det någon skillnad om det är singel eller makadam som man väljer?

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser