Det är inte kul nu när vi står på ruta 1 igen.
För ca 1 år sedan så blev en tacka hastigt sjuk, käködem,blodbrist och var väldigt illa däran. vi läste på och fick till oss att det var lilla magmasken, vår vet skrev ut valbazen och vi avmaskade alla. tackan blev pigg inom ett dygn och mår bra idag.
Nu för 14 dar sedan insjuknade en annan tacka, men då med hela huvudet var svullet,framförallt nosrygg och panna. Vi sprang runt i hagen o kollade ifall hon blivit huggormsbiten el jordgetingar. iaf så gav vi kortison för att dämpa svullnaden vilket hjälpte inom 3 timmar.
Vi ville se om detta var en engångshändelse el ej.. hade kontakt med vår vet för råd.
Häromveckan så hade vi varit och kelat med alla på morgonen och när jag stod nära dem vid 11 tiden så vänder jag mig mot en av tackorna och fick en chock. huvudet var så stort att ena ögat kunde man inte se, det andra hängde det var ur,hon andades tungt och vi trodde vi skulle behöva nödslakta henne snabbt då man inte klarar av att se ngn lida så

men då hon har ett lamm så gav vi henne snabbt kortison,tog in henne o lammet och satt hos henne ifall det skulle bli för jobbigt för henne. eft 2 timmar började hon sakta bli bättre. eft ett dygn var hon helt tillbaka som förr. jag trodde aldrig vi skulle klara hennes ögon kan jag säga.
Läste på att Imovec skulle vara bättre så vi fick utskrivit det men inväntade svar från kolla masken. idag kom provsvaret. INGET av alla analyserna var positivt. jösses omöjligt tycker vi. pratade med veten där och hon sa som vi att det var konstigt då tackorna hade s¨å klara symptom så vi fick ta nytt prov gratis. ja ruta 1 nu då.....
Vi har tänkt blåtunga men nej det är både vi o andra överens om att det är inget vi behöver oroa oss för. Inga av fåren har sår,bölder,bleka slemhinnor,el dåligt hull etc
Har de stoppat ner huvudet i ormgrop?
har de stoppat ner huvudet i jordgetingbo? el vad händer?
Vill inte maska av dem med ivomec om de inte har ngt.
Vi har fåren så nära oss så man ser skillnad från stund till stund här men man är orolig för nästa gång.
Finns det giftiga växter som kan ge dessa symptom?
Hoppas någon kan svara på vad det skulle kunna vara?
Skulle vara tacksam för svar som inte innehåller en lista på ovanliga sjukdomar som inte är relevanta, våra får har inte haft kontakt med får utanför vår egen grupp.