Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor med svullna huvuden  (läst 8455 gånger)

Ting

• Gäst
Tackor med svullna huvuden
« skrivet: 27 maj-11 kl 16:08 »

Det är inte kul nu när vi står på ruta 1 igen.

För ca 1 år sedan så blev en tacka hastigt sjuk, käködem,blodbrist och var väldigt illa däran. vi läste på och fick till oss att det var lilla magmasken, vår vet skrev ut valbazen och vi avmaskade alla. tackan blev pigg inom ett dygn och mår bra idag.

Nu för 14 dar sedan insjuknade en annan tacka, men då med hela huvudet var svullet,framförallt nosrygg och panna. Vi sprang runt i hagen o kollade ifall hon blivit huggormsbiten el jordgetingar. iaf så gav vi kortison för att dämpa svullnaden vilket hjälpte inom 3 timmar.
Vi ville se om detta var en engångshändelse el ej.. hade kontakt med vår vet för råd.
Häromveckan så hade vi varit och kelat med alla på morgonen och när jag stod nära dem vid 11 tiden så vänder jag mig mot en av tackorna och fick en chock. huvudet var så stort att ena ögat kunde man inte se, det andra hängde det var ur,hon andades tungt och vi trodde vi skulle behöva nödslakta henne snabbt då man inte klarar av att se ngn lida så :'( men då hon har ett lamm så gav vi henne snabbt kortison,tog in henne o lammet och satt hos henne ifall det skulle bli för jobbigt för henne. eft 2 timmar började hon sakta bli bättre. eft ett dygn var hon helt tillbaka som förr. jag trodde aldrig vi skulle klara hennes ögon kan jag säga.

Läste på att Imovec skulle vara bättre så vi fick utskrivit det men inväntade svar från kolla masken. idag kom provsvaret. INGET av alla analyserna var positivt. jösses omöjligt tycker vi. pratade med veten där och hon sa som vi att det var konstigt då tackorna hade s¨å klara symptom så vi fick ta nytt prov gratis. ja ruta 1 nu då.....
Vi har tänkt blåtunga men nej det är både vi o andra överens om att det är inget vi behöver oroa oss för. Inga av fåren har sår,bölder,bleka slemhinnor,el dåligt hull etc

Har de stoppat ner huvudet i ormgrop?
har de stoppat ner huvudet i jordgetingbo? el vad händer?
Vill inte maska av dem med ivomec om de inte har ngt.
Vi har fåren så nära oss så man ser skillnad från stund till stund här men man är orolig för nästa gång.
Finns det giftiga växter som kan ge dessa symptom?

Hoppas någon kan svara på vad det skulle kunna vara?
Skulle vara tacksam för svar som inte innehåller en lista på ovanliga sjukdomar som inte är relevanta, våra får har inte haft kontakt med får utanför vår egen grupp.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Tackor med svullna huvuden
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 16:44 »
Det kan mycket väl vara någon giftig växt de får i sig, har du sett någon Johannesört i hagen? Jag har haft tacka som svullnat igen som bara den, mest runt ögonen. Hon kisade också mycket, var alltså ljuskänslig (fotosensibilitet). Det hjälpte med cortison och B-vitamin.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ting

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 17:44 »
Oh ska genast kolla om det står det i hagen...tack snälla för tipset :D

Ting

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 18:36 »
Japp massor av johannesört. Var för B vitamin gav du och hur mkt? ska man få bort dem från det betet el hur gjorde du?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 20:58 »
Det kan inte vara så att hon har blivit knottangripen? Jag hade en tacka som blev det... Det är tydligen så att enstaka individer kan reagera negativt på knotten - och knotten ger sig gärna på dom! Tackan svullnade upp så att ögonen stod ut ur huvudet på henne, som ägg ungefär :o
Jag fick då pencillin av vetten och det gick över...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 21:59 »
Jag gav B-vitamin som finns på Granngården i de små vita dunkarna, det står dosering på men ge gärna dubbel dos dagligen. Enligt veterinären kan man inte överdosera B-vitamin, de kissar ut det som är för mycket. Är hon medtagen så kan hon dock behöva en engångsdos med cortison också.
Helst ska man väl kunna beta även marker med Johannesört och fåren ska kunna låta bli dem, i mitt fall var det en ungtacka som varit flasklamm och de har ju inte lika bra koll eftersom de inte lärts upp av en ömsint mor som berättat vad som är nyttigt och inte  ::) Vad jag vill säga är att man kanske vid urval ska välja att ta bort de tackorna som blir dåliga och uppenbarligen äter dem, och man ska väl heller inte beta sådana marker för hårt så att fåren tvingas äta även av det de egentligen inte vill ha........

Men det kan också vara knott som Vallhunden säger, även där borde cortison hjälpa tycker jag. Hoppas att det löser sig!!!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 27 maj-11 kl 22:01 »
Knottangrepp kan åtminstone förebyggas med Flusa. Om de väl blivit angripna måste de förstås behandlas med penicillin eller cortison.
Åsenfår, hundar och katter

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 27 maj-11 kl 22:11 »
Förlåt >Ting men jag kan inte låta bli att ställa en egen fråga som någon kunnig kanske kan svara på! Hur kan penicillin hjälpa mot en överkänslighetsreaktion till följd áv knottbett? /en läkarstudent som ofta blir förvånad över veterinärers ordinationer men rätt så ofta funkar det ju  :)!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Ting

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 maj-11 kl 22:21 »
Knottangrepp kan åtminstone förebyggas med Flusa. Om de väl blivit angripna måste de förstås behandlas med penicillin eller cortison.

ja precis vi ger alltid flusa av den andledning och fästingar förstås:) så de är helgraderade :) men penicillin ger man inte vid allergiska symptom om de inte har infektion vilket mina inte har 8inga bett synliga el kruskor...iaf enligt rek av vet och min egen kunskap men det kanske hjälper vad vet jag. iaf så var det ju tur jag alltid har kortison. nu ligger det även i husdjurssjukvårdslådan :)

Ting

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 maj-11 kl 22:42 »
Jag gav B-vitamin som finns på Granngården i de små vita dunkarna, det står dosering på men ge gärna dubbel dos dagligen. Enligt veterinären kan man inte överdosera B-vitamin, de kissar ut det som är för mycket. Är hon medtagen så kan hon dock behöva en engångsdos med cortison också.
Helst ska man väl kunna beta även marker med Johannesört och fåren ska kunna låta bli dem, i mitt fall var det en ungtacka som varit flasklamm och de har ju inte lika bra koll eftersom de inte lärts upp av en ömsint mor som berättat vad som är nyttigt och inte  ::) Vad jag vill säga är att man kanske vid urval ska välja att ta bort de tackorna som blir dåliga och uppenbarligen äter dem, och man ska väl heller inte beta sådana marker för hårt så att fåren tvingas äta även av det de egentligen inte vill ha........

Men det kan också vara knott som Vallhunden säger, även där borde cortison hjälpa tycker jag. Hoppas att det löser sig!!!

tack för svaret. då ska jag ge även B vitamin om det händer fler gånger plus engångsdos som jag gjorde. De är helt bra nu.
jag tittade extra på ängarna och ser att fåren faktiskt inte ätit av örten men då vi flyttade till denna gård för en månad sedan så kan ju fåren el de två som fick symptom ätit lite av det...vi har 6 hektar bete till 5 får så det är ingen risk för att de äter det för att betet är för litet. Vi ska sätta dem i en annan fålla imorgon och kolla upp denna ängen lite närmare vad för örter det finns. Det är ju helt nya marker där inga djur betat på ja 30 år så vi får hålla extra koll vad som dyker upp.
Dessa 2 tackor som blev drabbade är 1 och 2 år. det var väldigt bra att känna till att att kanske vissa får äter "fel" ört, när sådant kan hända, om det nu är det men till framtida händelse:) tack

Ting

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 maj-11 kl 22:57 »
Tack vallhunden:) ja vi har väldigt mkt knott nu och har en av dina fått sådant symptom så är det ju inte konstigt. din verkade också blivit väldigt svullen. synd att jag inte tog kort men händer det igen så ska jag visa och då är det nog lättare att jämföra:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 maj-11 kl 15:03 »
Förlåt >Ting men jag kan inte låta bli att ställa en egen fråga som någon kunnig kanske kan svara på! Hur kan penicillin hjälpa mot en överkänslighetsreaktion till följd áv knottbett? /en läkarstudent som ofta blir förvånad över veterinärers ordinationer men rätt så ofta funkar det ju  :)!

Det blir en inflammation under huden, därav svullnaden, så har jag förstått det. Hjälpte gjorde det i allafalll ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 05 jun-11 kl 05:51 »
Hej Ting

Var hittar du dom uppgifterna om lilla magmasken att den skall ge svullet huvud?

Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ting

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 jun-11 kl 12:04 »
Hej Ting

Var hittar du dom uppgifterna om lilla magmasken att den skall ge svullet huvud?

SVA,svenska djurhälsovården, står det om käftgropsödem. svullnaden kan gå över ögonen också enligt vet på kolla masken och egen distrikta.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #14 skrivet: 05 jun-11 kl 20:33 »
SVA,svenska djurhälsovården, står det om käftgropsödem. svullnaden kan gå över ögonen också enligt vet på kolla masken och egen distrikta.

Ja det står jättemycket om stora magmasken och att den kan ge käftgropsödem men inget om lilla magmasken. Jag frågar därför att jag har fått in lilla magmasken och provar att hitta något om den men det är svårt tycker jag. Den går också på häst o nöt, men är inte särskillt vanlig och skall inte vara någor särskillt problem. OK Bra men det vore ju bra att veta hur man skall bekämpa den. Räcker det att avmaska eller måste man byta bete också ( ja det är bäst :-) ) hur övervintrar den osv osv. Om någon har info tar jag tacksamt emot.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ting

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jun-11 kl 17:47 »

INTE bra inte bra :P vi har hittat huggormsunge på fårängen, då finns det fler. undrar om det var som orsakade de 2 tackornas svullna huvuden på denna gården ::) nu måste vi ta bort dessa fort. har ngn här haft får som blivit bitna av huggorm?

Förlåt snarrbon att jag inte lagt ut länkar men har inte hunnit. jag hade en tacka som hade lilla magmasken och man ser i munnen bla att de har bleka slemhinnor pga blodbrist och just käködem. man ska nog inte avmaska förrän det är ett faktum. man ska flytta dem till annat bete ettag för masken överlever inte utan värddjur har jag för mig. kolla SVA

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 08 jun-11 kl 22:01 »
INTE bra inte bra :P vi har hittat huggormsunge på fårängen, då finns det fler. undrar om det var som orsakade de 2 tackornas svullna huvuden på denna gården ::) nu måste vi ta bort dessa fort. har ngn här haft får som blivit bitna av huggorm?

Förlåt snarrbon att jag inte lagt ut länkar men har inte hunnit. jag hade en tacka som hade lilla magmasken och man ser i munnen bla att de har bleka slemhinnor pga blodbrist och just käködem. man ska nog inte avmaska förrän det är ett faktum. man ska flytta dem till annat bete ettag för masken överlever inte utan värddjur har jag för mig. kolla SVA

Jag har inte huggormsungar och vet inget om det men vilken tur att ni hittade dom.
Ang lilla magmasken så var det ändå inte det mina får hade. Inget att oroa sig för här som tur var. Jag önskar dig lycka till med dina får och att du får bort huggormarna snart.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #17 skrivet: 08 jun-11 kl 23:42 »
Kompisens ena tacka blev ormbiten för någon månad sedan, huvudet svullnade och hon kvävdes ihjäl av sin egen tunga  :'(

Ting

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jun-11 kl 10:56 »
Kompisens ena tacka blev ormbiten för någon månad sedan, huvudet svullnade och hon kvävdes ihjäl av sin egen tunga  :'(

Oj oj oj :-\ vilken tur jag hade kortison och gav det så snabbt!!!

Ting

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 jun-11 kl 10:57 »
Jag har inte huggormsungar och vet inget om det men vilken tur att ni hittade dom.
Ang lilla magmasken så var det ändå inte det mina får hade. Inget att oroa sig för här som tur var. Jag önskar dig lycka till med dina får och att du får bort huggormarna snart.

Tack :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 3 användare
Nataks, Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser