Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta städar man hönshuset?  (läst 21979 gånger)

Kattelinen

• Uppland
    • Kattelinen, lite sådär
Hur ofta städar man hönshuset?
« skrivet: 25 maj-11 kl 10:44 »
Hej!
Jag har sökt i trådarna här efter svar på denna fråga utan resultat.
Vad jag minns från när jag var barn så mockade vi hönshuset en gång om året, på våren. Men det kan ju vara så att det bara är storstädningen jag minns.

Vi hämtade våra höns häromdagen och ikväll ska vi släppa ut Maran tuppen ur buren till hönorna (Bovans hybrider) och imorgon ska de få gå ut i hönsgården! Ska bli spännande!

När jag var barn kokade vi potatisskal och blandade detta med gröpe (tror jag det var), vatten och andra matrester.
Är gröpe något annat än värpfoder eller är det samma sak?
Det är roligare att vara glad!

Xoot

• Gäst
SV: Hur ofta städar man hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 10:53 »
Många kör städ en gång per vecka medans många andra har ett städ per månad.
Det är lite olika angående vad man har för krav och liknande. :)

Som med mig. Jag har hö/halm på golvet och när det blir fullt av skit så är det dags att byta.
Självklart. Men det är också väldigt lätt att fuska och fylla på ovanpå.
Men det blir sjuresor jobbigare när det verkligen ska bytas, så gjorde jag i vintras.

Jag har ingen "bajsbräda" eller liknande så då behöver jag röja undan lite oftare.
Tror jag iaf. Än er som har en sådan bräda. Och det blir mer genomgående, varje gång.

Men många "bönder" här omkring som varit med länge brukar ha ett storstäd per år.
Svaren brukar alltid vara olika på hur ofta man städar verkar det som.  :D

Räkna dagarna från det är rent till smutsigt så får du se.  ;D

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 10:56 »
Vi har bara haft höns i ett halvår så än är vi kanske ambitiösa  :D ... för vi har städat ut varannan månad ungefär. Ju mer städ ju mindre lukt. Vi har våra i stallet (gamla hästboxar) så det är ganska öppet och lättillgängligt.
Dina matfrågor får någon annan svara på.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 11:10 »
Ska hönsen värpa hyfsat så duger inte det fodret. Gröpe är typ kokt säd om jag minns rätt.

Du bör ge dem anringen en egen blandning, det finns trådar om det, eller köpt foder. Just nu ger jag mina avelsgrupper värpkoncentrat, snäckskal och vete. Är ekonomiskt, speciellt om man kan köpa spannmål direkt från bonden, och fungerar bra. Man kan också ge fullfoder, antingen värp eller vanligt helfoder, med vanligt helfoder blir värpandet betydligt sämre om hönsen inte har tillgång till stora ytor där de själva hittar mask, sniglar, grönt osv.

Rester är ett trevligt tillskott, mer som godis, men ger inte bra äggproduktion i allmänhet. Däremot kan det vara ett utmärkt komplement till växande ungdjur, det minskar foderkostnaderna.

Det bästa är att ha en bra "bajsbräda" under sittpinnarna. I de grupper som har det städar jag av bajsbrädan 1-2 gånger per vecka, det går snabbt och lätt. Sedan städar jag golvet vid behov, t ex om vattnet läckt, eller om det blivit skitigt. Skitigt blir det inte förrän det gått 2-3 månader om man har rimligt med höns, och de sitter på sittpinnarna på natten. Dessutom är de ju ute på dagarna.

Vissa av mina avelsgrupper har jag inte hunnit ordna utegård till ännu, och där är det väsentligt skitigare, varje till varannan vecka får jag städa där.

Efterhand som pengarna räcker ska alla mina grupper (låter som jag har jättemånga, jag har 5 grupper, varav två ska slås ihop, plus ungdjuren som går fritt och blandat på hela tomten), få hönshus med bajsbräda och en utegård. Det minskar arbetet väsentligt. På höst och vinter, när jag inte tar avelsägg, går alla helt fritt, men eftersom jag inte kan begränsa mig till en ras är jag tvungen att stänga in dem på mindre yta. Jag samlar en massa grönt till dem, men det skräpar också ner om man har dem inne. Med en utegård kan man bara slänga in ogräsrens o dy inklusive jord och mask, och räfsa upp det som ratas en gång i veckan. Det är min planerade lösning för att alla djur ska ha det så bra som möjligt, samtidigt som det inte krävs så mycket skötsel för att hålla det fräscht.

Ställ fler frågor om du undrar mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 11:20 »
Hej!
På vårat jobb så tar vi varje dag bort bajset som ligger under sittpinnarna.
Varje-/varannanvecka tar vi ut allt och lägger in nytt spån
1ggr per år blir det storstädning och högtryckstvättat.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 11:53 »
Hemma hos oss städer vi på skitbrädan typ 2-3 ggr/månad samt på golvet (strör med kutterspån) 1ggn/månad.
Eller självklart oftare om det behövs. Märks på lukten framför allt.

Våra höns går ute i hönsgården på dagarna och sover inne på pinne. Har idag 23 vuxna djur och 4 dumbollar.
I veckan kommer det dock en ny kull att kläckas  ;D
Vill man så kan man ;P

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 12:28 »
OJ  :o Är det bara jag som städar var da.
Har sand på golvet och drar igenom en spade som är räfflad  och skit lådorna är lätta att lyfta ut och tömma så på med nytt spån i dom. Holkarna är lätta att haka av från väggen och kan tömmas vid behov. allt går lika snabbt som att plocka äggen.
    MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 12:35 »
OJ  :o Är det bara jag som städar var da.
Har sand på golvet och drar igenom en spade som är räfflad  och skit lådorna är lätta att lyfta ut och tömma så på med nytt spån i dom. Holkarna är lätta att haka av från väggen och kan tömmas vid behov. allt går lika snabbt som att plocka äggen.
    MvH Cokett
Det är ju inte bara tiden som räknas, spån och halm är inte direkt gratis. Själv skulle jag aldrig få för mig att städa ut nästan rent spån, det är resursslöseri. Djuren ska ha det bra, men de ska inte kosta pengar som de inte har glädje av, är min filosofi.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lianne

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 25 maj-11 kl 12:46 »
Hönsen har en bajsbräda under sittpinnarna och på bajsbrädan lägger jag papp som jag byter några gånger i veckan, blir det några bajspluttar i spånet så slänger jag upp det på brädan varje dag. Väldigt lättstädat tycker jag och ingen dålig lukt blir det heller, nu har jag ju bara sex hönor och en tupp som går ute hela dagarna. Spånet på golvet behöver inte bytas så ofta här eftersom jag har koll varje dag.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 22:35 »
Det är ju inte bara tiden som räknas, spån och halm är inte direkt gratis. Själv skulle jag aldrig få för mig att städa ut nästan rent spån, det är resursslöseri. Djuren ska ha det bra, men de ska inte kosta pengar som de inte har glädje av, är min filosofi.

Vi tar spån från veden vi sågar/klyver och spillhalm som sopas ihop på loftet.Utgödsling sker sedan till gödselstack  Inget slängs eller förfars

Tre hönshus fördelat på 4 tuppar och 12 höner som är mellan 2 till 11 år som går ute växelvis var dag ( dom kan klockan  :D ) då vissa av tupparna vill slåss annars i hönsgård som krattas ur och fylls på med sandblandad jord  ett par gånger om året

Fodrar med havre korn och vete Hälften kross och hälften hel   (+  och det köper vi  ;D snäckskal )

Slutade med värpfoder då mina 2  industrihöns kom till gården som hade upprepade äggledar inflammationer ( Dom kostade MEN VAD JAG HAR LÄRT MIG   8) )  många ägg blir det till 2 personer  men  uppskattas även som present

Har enbart haft höns i 14 år och då i liten skala för just vårt behov.  Vi har alla olika förutsättningar att hålla våra djur   :)
                                           MvH Cokett
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 22:58 av Cokett »

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 22:41 »
Hönsen har en bajsbräda under sittpinnarna och på bajsbrädan lägger jag papp som jag byter några gånger i veckan, blir det några bajspluttar i spånet så slänger jag upp det på brädan varje dag. Väldigt lättstädat

Den metoden tycker jag är ypperligt bra  ;D Så skulle jag tänka mig kunna göra.
MEN i vår kommun får man inte elda papp och på annat sätt kan vi inte bli av med just detta utan att höja sopberget. Men det är en annan historia
     MvH Cokett

Turnit

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 22:49 »
Så en annan fråga då...vad gör ni med hönsskiten? Det koncentrerade? Går det att torka till gödsel? Ja, jag vet...säkert dum fråga.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Idalun

• Småland
« Svar #12 skrivet: 25 maj-11 kl 23:10 »
Jag städar bajsbrädan ett par gånger i veckan och städar ut spånet ca 1 gång i månaden.
Bajsbrädan har jag klätt in i tjockare plast. På så vis kan jag ta ut och tvätta den otrdentligt med medel och borste och det tar inte en evighet att torka heller.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 25 maj-11 kl 23:11 »
Vi städar ut synligt bajs varje dag (nästan allt hamnar på strategiskt placerade bajsbrädor), då slipper man flugor och lukt och det ser frächt ut (men jag tror inte alls att det är nödvändigt), allt spån byts ca 1 gång/månad. Om man komposterar bajset blir det ypperligt och eftertraktansvärd gödsel!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

LasseDalom

• -
« Svar #14 skrivet: 26 maj-11 kl 08:09 »
Det finns väl egentligen inga fasta regler hur detta skall skötas, men nog behövs en rejäl rengöring en gång per år. Sedan bör man ju ta hand om avföringen, speciellt där den samlas, dvs. under sovstället.

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #15 skrivet: 26 maj-11 kl 08:36 »
Vi gör rent vår "bajsbräda" och om det är avföring på golvet varje dag, storrengöring har jag läst att man "ska" göra varje vår och höst. Ut med allt spån och tvätta väggar, reden osv. Angående maten ger vi våra hönor matrester, kross och snäckskal och de värper bra. Har haft dem sedan slutet av mars och har till och med fått två kycklingar.   
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Torry

« Svar #16 skrivet: 26 maj-11 kl 21:57 »
Jag städar varje dag hos hönsen, har plastbackar med kattsand under huvudelen av sittpinnarna, plockar upp med gummihandskar, sen har jag även bajsbräda med plastmatta där vattentorkar jag varje dag plus plockar upp från golvet. Kutterspånen byter jag ca en gång i månaden på vintern på sommaren inte så ofta eftersom dom knappt är i huset. Har 9 hönor och en tupp på 5 inne kvadrat plus ett uterum på ca 3 kvadrat där har dom torv som dom kan bada i. Det byter jag ungefär lika ofta som kutterspånet.
//Torry

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 28 maj-11 kl 15:01 »
Här varierar det beroende på olika grupper. I ena delen där jag har kycklingar och avelsdjur städar jag varje- var tredje dag ca vilket behövs. Ute i en annan del ca 1-2 gång i veckan under de tider de går mycket inne medan nu när jag släpper ur de varje dag så blir det ungefär en gång var annan vecka. I den stora delen (blandgruppen) några gånger ibland under vår - höstdelen av året. Senaste gången jag skottade ut där nu var för ca 1 månad sedan och nu har de släppt massa fjädrar överallt som skulle behövas skottas bort med en del torv så är väll dags för några kärror till snart. De har jordgolv där inne med massa grus o torv så det blir som nästan aldrig riktigt skitigt, suger upp och "fluffas" upp hela tiden till mer torv/jord. Förutom om det blir fuktigt, då blir det snabbare lortigt och måste skyffla bort översta lagrena så man får upp det torra under.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

flax

• Halland
« Svar #18 skrivet: 28 maj-11 kl 21:34 »
Jag har cirka trettio höns.
 Fyller på nytt vatten och mat varje dag,samt skrapar "bajsbrädor" och liknande. Har spån och halm som strö, detta städar jag ur varje vecka, då skurar jag även dryckes-och matkärl, så kör jag snabbvarianten under veckorna.

Städningen på helgen tar cirka en timme, på vardagarna sköter jag hönsen på tio minuter.... sen tar jag mig naturligtvis tid att umgås en stund också! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

• Halland
« Svar #19 skrivet: 28 maj-11 kl 21:36 »
Glömde säga: riktig storstädning av hela hönshuset bör man göra minst en gång om året! Skura väggar och liknande. Bajsbrädan och sittpinnarna skurar jag när jag veckostädar.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser