Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diesel i gräsklipparen....  (läst 14511 gånger)

Fritjoff

Diesel i gräsklipparen....
« skrivet: 25 maj-11 kl 08:26 »
Köpte en ny gräsklippare i år. Använd en gång. B&S bensin motor.. funkar fint. Sen hällde min mamma diesel i tanken istället för bensin.
Den startade ej och hon försökte ett par gånger. Jag hällde ut dieseln och i med bensin.. Tog rätt många snördrag innan den startade, och i början rök den som fan. Den startar fint nu men man hör att motorn låter lite mer knackig..

Vad göra? Är den helt körd? Några råd?

Misse

• nr 9424
SV: Diesel i gräsklipparen....
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 08:47 »
Det ska inte ha någon betydelse för själva motorn.

De dieselrester som funnits kvar (som åstadkom röken) sänkte tillfälligt oktantalet så att spikningar (självantändning) eventuellt uppstod, men mer än så ska det inte kunna hända. Dessutom har de extremt lågt kompressionsförhållande (gör det svårare för spikningar..) om det är en sidventilare.

Hur länge har den gått efter att du startat den igen?

Tömde du förresten tanken genom att luta hela klipparen? För isf kan det vara motoroljan som då rinner ut i förbränningsrummet som kan ha åstadkommit röken och inte dieselresterna.
Kolla isf att det ännu är ordentligt med olja i motorn.

Kul grej om ungar eller andra uppskattande människor råkar vara i närheten är att ha klipparen på fullvarv, blixtsnabbt luta den åt höger 90 grader i en sekund och sen tillbaka igen. Blir ett härligt rökmoln >:D >:D >:D
Glöm isf inte att fylla på mer olja i motorn efteråt o:)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 15:09 »
Klippte kanske i 5 minuter eller så. Nu regnar det igen så jag får pröva imorgon att köra den lite mer. Jag tömde genom att luta, kollade inte motoroljan såklart, det ska jag göra. Tack för tipset, har en 2-åring och en 12-åring som båda uppskattar eld, höga ljud och förstörelse. Rökmoln ligger nog där någonstans :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 19:26 »
Jag tankade en gräsklippare med diesel av misstag för ett antal år sedan. Den gick bra när den var varm, men var omöjlig att kallstarta. Varma soliga dagar kunde man ställa fram den med topplocket mot solen nån timme innan det var dags att klippa, annars fick man förvärma toppen med gasollampa före start.

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 26 maj-11 kl 23:25 »
Jag tankade en gräsklippare med diesel av misstag för ett antal år sedan. Den gick bra när den var varm, men var omöjlig att kallstarta. Varma soliga dagar kunde man ställa fram den med topplocket mot solen nån timme innan det var dags att klippa, annars fick man förvärma toppen med gasollampa före start.
Ha ha ha  ;D
Jag har kört mopeder på diesel/eldningsolja i tonåren när jag var kontantlös. Samma problem, tvungen att vara varm för att gå...
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 maj-11 kl 23:46 »
Ha ha ha  ;D
Jag har kört mopeder på diesel/eldningsolja i tonåren när jag var kontantlös. Samma problem, tvungen att vara varm för att gå...

Intressant. Så om motorn bara är varm då tänder den alltså till som den ska ändå?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 26 maj-11 kl 23:48 »
Intressant. Så om motorn bara är varm då tänder den alltså till som den ska ändå?

Kanske inte riktigt som den "ska", men tillräckligt för att den ska gå i alla fall. Är motorn riktigt varm (och/eller sotig i förbränningsrummet) så kan den gå även om man stänger av tändningen.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-11 kl 00:03 »
Kanske inte riktigt som den "ska", men tillräckligt för att den ska gå i alla fall. Är motorn riktigt varm (och/eller sotig i förbränningsrummet) så kan den gå även om man stänger av tändningen.

Tänker på min fyrhjuling.
Då kan jag kanske slänga i 5liter diesel i tanken? den rymmer 16liter totalt.

Även om den kommer gå kasst så kanske jag kan leva
med det och låta förgasaren bearbeta dessa liter i renande syfte?

Även om det är en snikmetod så borde det fungera till viss del eller har jag fel?

Misse

• nr 9424
« Svar #8 skrivet: 27 maj-11 kl 00:21 »
Tänker på min fyrhjuling.
Då kan jag kanske slänga i 5liter diesel i tanken? den rymmer 16liter totalt.

Även om den kommer gå kasst så kanske jag kan leva
med det och låta förgasaren bearbeta dessa liter i renande syfte?

Även om det är en snikmetod så borde det fungera till viss del eller har jag fel?
Den lär spika ihjäl sig :'(
En lågkompad moped eller gräsklippare funkar det hjälpligt på men en modern 4-taktsmotor mår rätt dåligt av det och blir skadad efter en stund :P

Mina moppar gick som en potta skit å rök som bara fasen men det var ju grrraaaaaatis bränsle >:D å de var ju de som räknades ;D
Det var ju lätt att stjäla eldningsolja eller diesel. Betydligt jobbigare att stjäla bensin.

När ägaren till uthuset med bensindunksinnehåll, eller bilägaren som blev avslangad bensin  såg vad som hände så gjorde det vanligtvis ont i Missekroppen. (men jag var en jävel på att springa fort ::) )

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 27 maj-11 kl 17:34 »
Efter man rengjort penslar i lacknafta brukar man vilja bli av med spillet.Om man då har en gammal seg Briggsmaskin kan man prova att slatta i spillet i den  :D. En gammal Briggs är som en masugn  ;D .

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 aug-11 kl 21:50 »
En gammal Briggs är som en masugn  ;D .
Hmmm... Men den släpper ut mer otäckt till luften än min VW diesel med DPF  >:(
Dock är bilen dålig på att klippa gräs  :-[
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 05 aug-11 kl 23:03 »
Hmmm... Men den släpper ut mer otäckt till luften än min VW diesel med DPF  >:(
Dock är bilen dålig på att klippa gräs  :-[

Ska man använda en Briggsmotor för destruktion av allehanda otrevligheter bör man nog förse den med en förugn i form av ett gengasaggregat. Då kan man verkligen tala om masugn :) I förbränningszonen i en vedgasgenerator som går för fullt bryts till och med dioxiner ner...

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #12 skrivet: 05 aug-11 kl 23:03 »
På gamla bensin/fotogenare traktorer löste man det så att man ändrade förtändningen när man slog över till fotogen efter att ha startat på bensin.
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 05 aug-11 kl 23:09 »
På gamla bensin/fotogenare traktorer löste man det så att man ändrade förtändningen när man slog över till fotogen efter att ha startat på bensin.

Sen hör det också till saken att en sådan traktormotor har en mycket kraftig förvärmning av insugningsgaserna, och lägre kompression än en motsvarande motor avsedd för enbart bensin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser