Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkonägg under höna  (läst 6421 gånger)

Buffe

• Halland
kalkonägg under höna
« skrivet: 24 maj-11 kl 20:04 »
Kan man låta en höna ruva fram kalkonkyclingar? ???

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: kalkonägg under höna
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 21:37 »
Ja det går bra ,Det har våran guru Rune sagt så nu har vi 6 bronz ägg under en dvärghöna ;D

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-11 kl 00:24 »
Hur går det med äggen?
Jag tänkte lägga 9 imorgon under min Dorking..
mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 11 jun-11 kl 10:37 »
Igår hade det kläkts 2 st men den ena låg död utanför reder tyvärr,ska kolla idag om det kommit några mer,Mvh

*Emil*

« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 17:57 »
*Puttar*

Har 4 hönor som ligger och ruvar och funderar på att lägga under kalkonägg. Gjorde ett inlägg i en annan tråd och där fick jag till svar att det inte går då ett kalkonägg ska ruvas i 27 dagar och inte 21 som hönsäggen.. Men om hönorna verkligen vill ruva (som mina vill) så väntar dom väll tills äggen kläcks? Ja menar, hönorna väntar ju en extradag i vanliga fall...

Har läst era inlägg och på er verkar det ju som att det är möjligt? Finns det fler som lagt under kalkonägg under hönor och fått fram kalkonkycklingar?

Tacksam för svar då jag står i valet o kvalet om det ska bli kalkonägg eller inte!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 18:08 »
Klart det funkar ..sen blir det ju svårare bara så då behövs nog en värmelampa .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 18:27 »
Hönor kan ligga betydligt längre än 21 dagar. Haft en höna som ruvat i 10 veckor (hon fick kycklingar då, gav upp, hon var helt hopplös  :-X).
Kläckt ankägg under höna och de äggen ruvas ju också i 28 dygn. Så testa lägg under kalkonägg du. Men gardera dig med en värmelampa med som traveler skrivit ifall att kalkonkycklingarna skulle vara lite virriga och inte hänga med hönan ordentligt. Och särskilt nu när det är kallare med.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ek

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 18:42 »
För många års köpte jag en ligghöna men när äggen börja explodera under henne åkte jag och köpte daggamla gödtuppar och kalkonkycklingar. Hon tog hand om alla exemplariskt. fast det såg lite komiskt ut när dom börja växa om henne..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 07 jan-12 kl 18:44 »
Värmelampa kan också behövas för att kalkonerna växer och blir stora mycket snabbare än kycklingar. Dom får inte plats under hönan ända tills dom är så bra befjädrade att dom klarar sig utan extravärme  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 jan-12 kl 18:47 »

Det går alldeles utmärkt för en höna att ruva ut kalkonägg!!!! Enda problemet kan vara om det är en liten dvärghöna som ruvar. Hon kan då behöva hjälp med vändningen. Stora höns klara det själva. Hade kraeinkoeppehöns som utan problem ruvade fram massa kalkoner.

Min far kläckte också kalkon under höna för 50 år sen..,

Lycka till!!!

*Emil*

« Svar #10 skrivet: 07 jan-12 kl 20:32 »
Blir till att leta kalkonägg  :D

Har hönsen i ett stort oisolerat hönshus med värmelampa och de håller värmen. Kommer att släppa ner lampan nämre golvet när kalkonerna kläcks, så kan de gå dit o lägga sig om de vill  :) Jag tror det kommer att gå jättebra, såvida de andra acepterar dem. Men det tar vi då..  ;)

Tar hand om en familj dvärg kochin åt syrran, så det är dem som kalkonerna kommer att kläckas hos. Hur många kalkonägg tror ni att de klarar av att ruva? 2 ägg var? Om det är så att man måste vända äggen åt dem, hur vet man det? Och när ska man börja vända på dem isf?

Vilken ras skulle ni rekommendera att jag ska ha? Som jag skrev i ett annat inlägg så ska jag föda dom över sommarn o sen slakta dem. Läste mig till att det skulle passa med Bronskalkon eller Brittish utility turkey då dom har mycket kött på sig. Vill gärna att de kan fortsätta gå ihop när de är stora och dom ska vara trevliga då det finns barn och andra djur på gården, kommer troligtsvis att gå kvar i hönsgården hela tiden men kommer att bli utfodrade av barn ibland (8 och 10år).

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-12 kl 20:50 »

Tar hand om en familj dvärg kochin åt syrran, så det är dem som kalkonerna kommer att kläckas hos. Hur många kalkonägg tror ni att de klarar av att ruva? 2 ägg var? Om det är så att man måste vända äggen åt dem, hur vet man det? Och när ska man börja vända på dem ?

Två ägg passar nog bra till dvärghöna. Äggen skall vändas två gånger om dagen från det att dom värps tills nån dag innan dom kläcks. Sätt ett kryss på med blyertspenna och ha koll på om hönan vänder dom eller inte. Hoppas det kommer att gå bra!!

*Emil*

« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 13:40 »
Tack för era svar  :D

Det verkar inte allt för lätt att få tag på kalkonägg så här års.. Ringt o mejlat flera med kalkoner och har fått samma svar, kalkonerna börjar inte lägga ägg förns i vår (maj)... Lägger de inte ägg hela vintern som hönorna gör?

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 14:06 »
Nej, kalkoner lägger inte som hönsen.. Det är ju helt olika fåglar.. :) Dom är ungefär som djungelhöns dom värper och ruvar några gånger om året.. (Den röd djungelhönan värper 10-20 ägg om året, och ruvar 2-3 omgångar, de turas även om att leta mat och ruva) Men det gör inte kalkoner ;) Där ruvar bara en på sina egna ägg..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 21:04 »
Min kalkonhöna har värpt i två veckor nu , jag har bronce kalkoner . Men jag säljer inte äggen tyvärr då jag vill kläcka själv.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

*Emil*

« Svar #15 skrivet: 09 jan-12 kl 19:08 »
Travelerhorses: Synd  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser