Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsla för lamm  (läst 3918 gånger)

Falin

• -
Stängsla för lamm
« skrivet: 23 maj-11 kl 14:13 »
I år har jag för första gången avvanda lamm som inte gått till slakt innan betessläpp, och nu vill jag ju förstås att de ska få gå ute tills det är dags. Vilket stängsel bör jag välja, galvat fårnät eller elnät? Och vad är bra storlek på maskorna? Det är köttraslamm som är 2 månader och äldre, plus en senkommen tacka som ska lamma när som.

evaloteri

• Dalarna
SV: Stängsla för lamm
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 18:45 »
Vanligt fårnät går de nog igenom. Det gjorde iaf mina lamm. Nu går dom på eltråd. Funkar bra än så länge :)

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 16:48 »
Då får det nog bli elnät. De verkar ju enkla att sätta upp i alla fall. Någon som har bra tips på inköpsställen?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 24 maj-11 kl 17:02 »
 Det mest prisvärda jag hittat är detta:
http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=1330630
Jag gillar dom stela vertikala trådarna som gör att näten inte säckar ihop. Stolparna kunde vara lite styvare, man kan behöva staga upp med en plast eller trästolpe om man gör tvära hörn. Det finns svartvita nät (tror det är AlfaLaval) på bla Granngården som är lite bättre (styvare stolpar) men dom är också mycket dyrare.
                                                        Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #4 skrivet: 24 maj-11 kl 19:06 »
Jag skulle satsa på ett vanligt fårnät. Elnäten anser jag bara är farliga,speciellt om de går ensamma utan duktiga mödrar som är vana.

Strumpan

« Svar #5 skrivet: 24 maj-11 kl 19:21 »
Kört mina djur på eltrådar förr om åren. Tre trådar och tagit ut max av aggregatet. Fått ut en massa i trådarna så man själv domnar om man kommer åt tråden. Men mina fårskallar går bara ut. Rakt igenom som bulldozers. Så nu blev det vanligt hederligt nät. Å ingen el alls. Dom är inne än så länge....
Samlar på ufon. Här och vänder.

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 13:35 »
hustran: på vilket sätt kan elnäten vara farliga? Jag hade gärna haft vanligt fårnät, men blir inte maskorna för stora för lamm? Eller finns det nät som är tätare? Med tanke på hur oerhört lätt de har slunkit igenom foderbordsgrindarna så känns det som en enkel match för dem med vanligt fårnät...

Eltråd känns inte heller som något alternativ när det gäller lamm, tycker jag, verkar också enkelt för dem att ta sig igenom.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 13:43 »
hustran: på vilket sätt kan elnäten vara farliga? Jag hade gärna haft vanligt fårnät, men blir inte maskorna för stora för lamm? Eller finns det nät som är tätare? Med tanke på hur oerhört lätt de har slunkit igenom foderbordsgrindarna så känns det som en enkel match för dem med vanligt fårnät...

Eltråd känns inte heller som något alternativ när det gäller lamm, tycker jag, verkar också enkelt för dem att ta sig igenom.
Dåligt spända, sladdriga elnät med halvtaskig ström kan bli en dödsfälla för både lamm och vuxna får, fastnar dom i näten och ligger och får ström så dör dom till slut :'(
 Det är därför jag använder dom med stela vertikala trådar och så får man så klart passa lammen när man släpper ut dom om dom inte gått på el tidigare. Om något lamm skulle få för sig att springa framåt istället för att rygga bakåt och fastna i nätet så måste man vara beredd att stänga av och trassla ut det. Jag har använt nät för att lära får som mist respekten för strömstaket, sen har det funkat bra med eltråd igen också.
 Jag har inte haft något får eller lamm som skadats i mina nät men jag vet om fårägare som haft djur som fastnat men det har som sagt varit i "sladdernät" och gärna fram på sensommaren när det vuxit upp gräs som jordat näten så strömmen blir dåligare, då får man ju lov att slå gräset.
                                                Mvh
                                            Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #8 skrivet: 25 maj-11 kl 14:12 »
Vi har haft rådjur som fastnat i näten och rivit ner dem. Även om du sträcker aldrig så väl så tycker jag de "slackar" snart. Grävlingar är inte heller kul att få in. Dessutom har jag svårt att slappna av om jag använder elnät.....kollar dem hela tiden. Våra "normala" lamm har vi ju inga problem med på vanligt fårnät, de går ju innanför dessa från nyfödda så varför oroa sig för 2mån. lamm.? De bör ju vara stora och rejäla. Jag kanske oroat mig i onödan men det är inte värt att prova. De är dessutom vindkänsliga tycker jag som bor blåsigt.  :)

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 14:21 »
Vi har haft rådjur som fastnat i näten och rivit ner dem. Även om du sträcker aldrig så väl så tycker jag de "slackar" snart. Grävlingar är inte heller kul att få in. Dessutom har jag svårt att slappna av om jag använder elnät.....kollar dem hela tiden. Våra "normala" lamm har vi ju inga problem med på vanligt fårnät, de går ju innanför dessa från nyfödda så varför oroa sig för 2mån. lamm.? De bör ju vara stora och rejäla. Jag kanske oroat mig i onödan men det är inte värt att prova. De är dessutom vindkänsliga tycker jag som bor blåsigt.  :)
Hoppas vi inte drar iväg för mycket OT från Falins fråga nu :-[ men vilken sorts nät har du Hustran? Jag har provat den "sladdriga" sorten till mina kaniner men inte till fåren.Och har du näten uppe utan ström eftersom rådjuren fastnat? Jag har mer problem med min "stora hage" med vanligt fårnät, där hoppar älgar och förstör nätet varje vinter, jag ser i alla fall massor av älghår som sitter fast i dom så det borde vara dom som är skyldiga.
                                                                            Mvh
                                                                        Charlotte

Fritjoff

« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 16:48 »
Kört mina djur på eltrådar förr om åren. Tre trådar och tagit ut max av aggregatet. Fått ut en massa i trådarna så man själv domnar om man kommer åt tråden. Men mina fårskallar går bara ut. Rakt igenom som bulldozers. Så nu blev det vanligt hederligt nät. Å ingen el alls. Dom är inne än så länge....

Jag tränar mina lamm från födsel på eltråd. Har en hage som är 25x25m med vanligt galvat fårnät. En meter innanför detta sätter jag plaststolpar med eltråd och kopplar aggregat endast till denna lilla hage.

Låter elen vara av första veckorna, lammen leker lite med det då. Sen sätter jag på strömmen och lammen hoppar högt! Men dom lär sig. Knepet är att lära dom när dom är nyrakade eller unga utan för mycket tjock ull. Då sitter det kvar i huvet på dom att akta sig för tråden. Sen måste man "omträna" dom. Vid klippning är en bra period.

hustran

« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 23:06 »
Vi har bara använt dem som tillfälliga nät.Vid bete på vallar 50m. +50m. Kollat hela tiden. Att lossa en rådjursbock från näten har varit helvete.Jag tycker i alla fall att elnäten bara hör hemma väldigt nära huset,så man har koll,hela tiden.För min del så känns de oroliga.Vi har dessutom hundar,valpar som dumt nog fastnat. Vill nog inte oroa folk som gillar dem men här är det stopp.I våras så fastnade en hare så illa att vi fick ta hammaren för att ta den" av daga"....näe jag gillar inte elnäten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser