Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helvit höna är blandras??  (läst 10195 gånger)

stjernholm

• Uppland
Helvit höna är blandras??
« skrivet: 23 maj-11 kl 09:09 »
Hej ni
För ca 4 veckor köpte jag 4 Blommehöns (eller tuppar kanske?)
3 är "blommiga" men den sista är helvit?
Jag är helt grön på höns så jag har ju ingen aning om det kan vara så.?
Jag gillar min vita  ;D även om det inte är en blomme men funderar ändå lite.
När jag googlar på Blommehöna så hittar jag inget om helvita.
Tacksom om någon vet och kan svara

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Helvit höna är blandras??
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 20:07 »
Citerat ur Håkan Hallanders bok Svenska lantraser, "Grundfärgen kan gå i svart, gråvitt, rött, gult eller brunt. Regelbundet förekommer också blå (gråblå) med guldfärgad krage, ljust vitgrå med blågrå eller ljusbrun krage och helsvarta individer. Rent vita har inte uppträtt." Men den boken är från 1989.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 20:12 »
ljusgrå med väldigt få blommor är ganska vanligt.. men helvit?
det är förmodligen nån som lurat dig... en blommehöna är mer värd än en vit värphybrid...
lägg in en bild annars så kan vi kolla...
Fjäderfän och kaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 maj-11 kl 23:35 »
Ja, en "dubbelblå" blommehöna med vita fjädertoppar kan vid en snabb anblick se vit ut, men om man studerar fjädrarna lite närmre bör man kunna se ljusgrå partier. Det går ju i och för sig lätt att se på avkomman om man parar den "vita" hönan med tupp av lämplig färg. Men det är kanske inte nödvändigt att ta till en så dramatisk åtgärd, för att få reda på om hönan är rasren. Jag vill nämligen påstå att en rasren skånsk blommehöna inte kan bli vit. Någon sådan gen är inte konstaterad inom rasen.   
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 10:45 »
Bilderna på trådskaparens (stjernholm) tuppar, från blocket.
« Senast ändrad: 04 jun-11 kl 12:02 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jun-11 kl 21:01 »
Den vita kan jag intr direkt uttala mig om, men den färgade ser helt klart ut att vara gökfärgad maran inblandad i ..... om jag inte e helt ute och cyklar....... en och annan blomme har ju iallafall passerat gården. ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jun-11 kl 21:02 »
..... var visst lite snabb...... den vita har fasligt gula ben..... men vad vet jag..... mina blommor kanske har bleka ben ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 jun-11 kl 01:50 »
Nej, de där på Blocket är inga renrasiga blommehöns (tuppar) så mycket kan jag säga. Ser ingen likhet över huvud taget.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

stjernholm

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 04 jun-11 kl 06:29 »
Ja det är mina tuppar... Skrev ett frågetecken efter vit. Men att de två andra skulle vara annat än blomme hade jag ingen aning om?? Är jag lurad? Förmodligen...
Jag ska ändra annonsen på blocket till blandras och gratis. Men inte idag då jag ska till Åland nu..
Jag köpte mina S.k blommehöns av en Marie i Knivsta. På blocket.. Hon har annonser ute nu med på Blomme och någon annan sort.
Kolla gärna in de bilderna,
Någon som vill ha en tupp? Gratis. Sort= vet inte, men fina är dom.
( Blir de mat så tala inte om det för mig.)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-11 kl 08:52 »
Vad tråkigt för dig Stjernholm :-\..... säljaren av dina hönor kanske inte heller är medveten vad hon har i sin hönsgård. Men någonstans i ledet är det ju någon som inte varit helt uppriktig, det är en sak som är säker ::)

Viskar *Maraner är väldigt goda annars* ;) 
« Senast ändrad: 04 jun-11 kl 08:57 av Jennyt »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jun-11 kl 08:59 »
Är det hon som har blomme och hedemora..... i Kävlinge? Isåfall ser ju hennes avelsgrupp som den ska ??? Men om du tittar på den bilden, så ser du säkert oxå skillnaden emot dina egna.

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 04 jun-11 kl 09:08 »
Den vita kan jag intr direkt uttala mig om, men den färgade ser helt klart ut att vara gökfärgad maran inblandad i ..... om jag inte e helt ute och cyklar....... en och annan blomme har ju iallafall passerat gården. ;)
Hej

Jag är absolut ingen expert på vare sig blommehöns eller färger.. Men jag har en väninna som föder upp skånska blommehöns som är genbanksanslutna,under de 15 år hon fött upp rasen har hon vid två tillfällen fått några vita blommor,de senaste två fick jag eftersom jag inte avlar på rasen. Det finns inga andra raser hos henne som kan vara boven...

Detta kan ske och har hänt fler uppfödare men ingen pratar öppet om det...kanske för att det är svårt att hitta en förklaring.

"Gökfärgad maran inblandad i" Det som ser randigt ut hos ungtupparna kan mkt väl bli blommigt när de blir äldre,har sett liknande i olika färgkomb genom åren :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jun-11 kl 09:12 »
Det var inte färgen som jag tänkte på i första hand.... utan typen. Jag har iallafall inte sett någon blomme med den uppsynen här hos mig. Inte för att jag sett någon med den teckningen heller, men teckningen varierar så väldigt under det första året, så den kan man inte gå på i första hand.

Kista

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jun-11 kl 09:19 »
Hej

Jag är absolut ingen expert på vare sig blommehöns eller färger.. Men jag har en väninna som föder upp skånska blommehöns som är genbanksanslutna,under de 15 år hon fött upp rasen har hon vid två tillfällen fått några vita blommor,de senaste två fick jag eftersom jag inte avlar på rasen. Det finns inga andra raser hos henne som kan vara boven...

Detta kan ske och har hänt fler uppfödare men ingen pratar öppet om det...kanske för att det är svårt att hitta en förklaring.

"Gökfärgad maran inblandad i" Det som ser randigt ut hos ungtupparna kan mkt väl bli blommigt när de blir äldre,har sett liknande i olika färgkomb genom åren :)
om någon här borde veta vilka "lantraser" som är renrasiga eller inte, så är det Ronny. Då han arbetar flitigt med att hålla lantraserna kvar, och har även skrivit en bok "Genbanker och rasramar". och enligt han är tupparna i annonsen, inte renrasiga.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #14 skrivet: 04 jun-11 kl 09:43 »
Jag hört folk säga "blommehöns" till höns som är lite spräckliga trots att de inte ens hade blomme i sig. Tyvärr tror jag många gånger att det blir feltolkningar av mindre kunnigt folk som tror att det är blommehöns för de är "blommiga" eller säger blommeliknande, vilket då tolkas som att det är riktiga.

Det är mycket tråkigt och irriterande att det säljs blandraser som rena djur och jag tycker synd om de som drabbas. Man får väl hoppas att det i de flesta fallen beror på okunskap och inte görs med flit. Ännu en gång bör det påpekas att vill man ha rena lantrasdjur bör man köpa dem från en genbanksansluten besättning för att vara säker. (säger jag som inte har genbanksanslutna höns :P)

Nu är inte jag någon expert men jag har aldrig hört talas om eller sett en kritvit blommehöna. Zeina66 var dina hönor verkligen kritvita över hela kroppen? Hade varit intressant med en bild.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 05 jun-11 kl 09:20 »
Nu är inte jag någon expert men jag har aldrig hört talas om eller sett en kritvit blommehöna. Zeina66 var dina hönor verkligen kritvita över hela kroppen? Hade varit intressant med en bild.

Båda hönorna hade nån enstaka fjäder med färg om man gick igenom fjäderdräkten mkt noga men det syntes inte på nån meters avstånd. Jag behåller en värpande höna ca 1 år efter att dom börjat värpa,just dessa två flyttade sen till en kompis så jag ska ta kort på dom nu i veckan...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

stjernholm

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 06 jun-11 kl 08:43 »
För mig var det inte viktigt med renrasiga Blomme. Hon sa att det var blomme och då trodde jag det.

Hittade annonsen igen men den låg under fåglar och inte lantbruksdjur. Hon har också Åsbro, tror jag de hette.
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 10:44 av Sirpa »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 06 jun-11 kl 16:03 »
Kycklingarna med "kajal" runt ögonen o fartränder antog jag var Åsbo som också finns till salu enligt annonsen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 jun-11 kl 18:10 »
.... och den bruna utan kajal som sticker upp huvudet i bakgrunden skulle kunna vara Blomme ;)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #19 skrivet: 06 jun-11 kl 18:57 »
Såhär ser mina "blommor" ut som kycklingar. De har så gott som alltid färgade fjädrar med mer eller mindre vitt bröst. Vitfläckigheten kommer senare.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser