Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara ett lamm  (läst 1682 gånger)

Vattnadal

• Nattfrostens
Bara ett lamm
« skrivet: 22 maj-11 kl 17:08 »
Vår tacka Lisa lammade idag, och det blev en liten bagge. Kruxet är att förra året var hon lika tjock, och då var det tre lamm. Nu har det gått 5 timmar, så det torde knappast bli fler lamm. Hur lång tid kan det vara mellan lammen, om det är flera?
Hon ligger ner och vilar och idisslar nu. Magen rör sig men det kanske är normalt... Efterbörden kom nån timme efter lammet, för övrigt.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

574Krusa

• Västergötland
SV: Bara ett lamm
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 17:10 »
Om efterbörden kommit så blir det nog inga fler lamm. jag har också haft tackor som ena året haft tre och nästa bara en. Det verkar som om de tar igen sig lite året efter och då blir det inte så många lamm.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 17:47 »
Ja säger som förgående. Har efterbörden kommit ut så kommer det inga fler lamm.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

hustran

« Svar #3 skrivet: 22 maj-11 kl 17:54 »
Man kan faktiskt aldrig vara säker.....har varit med om senare lammning efter att efterbörden lämnat tackan. Man upphörs aldrig att förvånas. ;)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 22 maj-11 kl 18:46 »
Som sagt: Man kan aldrig vara säker. Om ett lamm ligger fel kanske hon inte kan föda själv, då måste man gå in och känna efter och dra ut det/de lamm som är kvar. Har hon flera lamm i magen så lägger hon sig ibland och vilar men reser sig emellanår och man kanske kan se att hon krystar emellanåt. I så fall måste hon ha hjälp.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 4 användare
Jon.b, junneboy, Fjällbruden1, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser