Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönster till gäss?  (läst 3555 gånger)

Marcus N

• Skåne
Fönster till gäss?
« skrivet: 22 maj-11 kl 15:18 »
Hej
Jag funderar på att skaffa gäss men har en fundering måste dom ha fönster i huset/utrymmet ? hittade inget på sjv om gäss
Tacksam för alla svar!!
« Senast ändrad: 22 maj-11 kl 18:35 av Marcus.A »
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

J.palmgren

• Gäst
SV: Fönster till gäss?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 09:58 »
Hejsan!
Om det inte står på SJV:s hemsida så behöver du det inte... Då skulle det uttryckligen ha stått där :)
Du får helt enkelt själv bestämma hur du vill att dina gäss ska bo :)

// Johanna

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 10:01 »
Jag har inga fönster i mina gåshus. De är ju ute 365 dagar om året, i husen sover de bara. Husen är till för att skydda dem från rovdjur på nätterna, och i ett utrymme där de bara sover behöver de enligt min mening inget fönster.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 10:15 »
Djurskyddsförordningen kräver fönster i djurstallar. Enligt L100 är det godkänt med andra ljusinsläpp än fönster.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 10:17 »
Djurskyddsförordningen kräver fönster i djurstallar. Enligt L100 är det godkänt med andra ljusinsläpp än fönster.
Jo, men frågan är om det är en djurstall när de bara är där på nätterna. Och dörren är såklart öppen hela dagarna, så då blir det ljusinsläpp genom dem. Jag har hittills inte lyckats hitta något som tyder på att mina gåshus inte skulle vara tillåtna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 10:33 »
Djurstall är det om man har djur där. Om dörren räcker som ljusinsläpp beror nog på hur det ser ut och vem man frågar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 11:21 »
Djurstall är det om man har djur där. Om dörren räcker som ljusinsläpp beror nog på hur det ser ut och vem man frågar.
Nix, det kan vara ligghall också, och diverse andra benämningar, som innebär olika regler.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 11:38 »
Nix, det kan vara ligghall också, och diverse andra benämningar, som innebär olika regler.

En ligghall är ett stall.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 01 jun-11 kl 11:43 »
En ligghall är ett stall.
Jo, men reglerna för mått och liknande är vad jag förstått inte helt desamma för ligghall och för stall. Och ligghallar har mer eller mindre stora öppningar, som gör att de ofta inte har fönster. Därav att jag tror att man mer kan likna mina hus vid en ligghall, där man stänger för öppningen på natten, men har öppet på dagen.

I min värld är det i alla fall helt rimligt att det är olika regler för om djuren ska vara inne dygnet runt och om de bara ska vara inne på natten. Och i verkligheten är det också så, om jag minns rätt. Man får ha fler djur per kvadratmeter om de har tillgång till utevistelse än om de bara får vara inne.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jun-11 kl 12:39 »
Alla ligghallar är stall, men inte alla stall är ligghallar. Av detta följer att regler för stall även gäller för ligghall, t.ex. regeln om dagsljusinsläpp. För en ligghall är det som sagt inget problem eftersom en hel sida är öppen.
Det är inte alltid reglerna tar hänsyn till om djuren erbjuds utevistelse. Se t.ex. detta inlägg om Gångtrötts grisar:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=81543.msg686242

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 01 jun-11 kl 13:20 »
Jo, jag vet att reglerna inte alltid tar hänsyn till om de har tillgång till utevistelse eller ej, men det vore rimligt att de gjorde det. Man får ju ha lite bondförnuft också. Djuren ska ha det bra, det är det viktigaste.

Här är förresten en artikel från www.kackel.se om hus till fjäderfä: http://www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_husbygge.pdf

Reglerna för hur stora ytor som krävs för gäss finns på jordbruksverkets hemsida. Om de har tillgång till utevistelse gäller 2 gäss per kvadratmeter, är de bara inne gäller 1 gås per kvadratmeter. Redena ska hålla måtten b: 0,6 dj: 0,6 h: 0,6. Se http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf på sidan 23.

Mina hus bygger på måtten på byggplywoooden, dvs 240 *120, och är 120 cm höga (knappt, eftersom reglarna tar lite plats också). Där får jag då ha 5,76 gäss. Jag har tre gäss i varje sådant hus i nuläget. Jag har inga fönster, och vet inte säkert om det krävs. Ljusinsläpp krävs, men jag har dörren öppen hela dagenn, och de är som sagt ute från tidig morgon till sen kväll 365 dagar om året. Kanske är det fel att inte ha fönster, då får jag installera ett sådant. Men troligen är det ok med det ljusinsläpp som finns, en rimlig inspektör bör se att de är ute på flera tusen kvadratmeter hela dagarna, och att de inte behöver stora mängder dagsljus när de sover.

Lite ot så kämpar jag som ett djur för att lyckas mörklägga till alla mina höns på nätterna, så att tupparna inte ska störa grannarna så tidigt på morgonen. Det kommer jag att fortsätta med även om det skulle vara olagligt, man kan inte ha tuppar som gal konstant från kl 03.30 halva året. De får bara dagsljus från det att jag öppnar för dem, i normalfallet mellan 06.00 och 07.00 och tills jag stänger för dem vid ca kl 20.

Marcus N

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 jun-11 kl 21:21 »
Tack för alla svar! jag tyckte att det skulle räcka med daglig utevistelse och att dörren stod öppen hela dagen men det är kanske bäst att försöka prata med med länsstyrelsen för att slippa problem men som sagt tack för hjälpen!!
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
pow, Vitis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser