Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge bör fårgödsel ligga?  (läst 5864 gånger)

Danarp

• Skåne
Hur länge bör fårgödsel ligga?
« skrivet: 22 maj-11 kl 14:31 »
Hur länge bör man låta den utgödslade djupstörbädden ligga innan man kör ut den på åkern? Jag funderade på att gödsla ut nu och plöja ner det ganska omgående men kom på att jag fått höra att man låta den ligga till sig ett tag innan man kör ut den.

Fordson

SV: Hur länge bör fårgödsel ligga?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 12:17 »
För min del tycker jag ett år är OK, men helst mer. Att köra ut på hösten samma år har inte funkat så bra för mig, det blir bara massa halmklumpar som inte fördelas alls bra. Men det kan ju bero på min gödselvagn. Har man en vertikalskärare eller nåt kanske det går bättre.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 19:56 »
Som med det mesta gödslet bör det ligga å bränna först, ca ett år. De du tar ut nu lägger du på nästa år alltså.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

träsleven

• -
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 13:24 »
Vi brukar lasta upp djupströbädden på gödselspridaren o sedan mata ut o slå sönder klumparna på gödselplattan. Då kommer det snabbt igång att "brinna". Den gödseln går utmärkt att köra ut samma höst.

siken

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 21:21 »
Skall du plöja ner gödseln bör det gå bra direkt. Enda undantaget är om det är väldigt mycket halm, då kan halmen binda allt kväve, så att grödan får för lite kväve i början.
Om man skall sprida den på en vall bör den ligga och komposteras åtminstone över vintern för spridning i april.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-11 kl 08:46 »
Hej
Den gödseln som har "brunnit" i fårhuset kör jag rakt ut till min odlingsplats 1 juni. Veckan därpå gräver jag hål i gödseln och planterar squash-plantor,ger varje planta ca 4 liter jord. Funkar jättebra till tomater också :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-11 kl 15:10 »
Jag planterade maj på min gödselhög i år, som försök... Det verkar inte gå något vidare. :( Den håller på att gulna, så jag antar att den "bränns". Däremot tomatplantorna ser ut att trivas som fisken i vatten :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 28 maj-11 kl 19:39 »
Vallhunden; det har hänt mig med majs också,vattna mkt så kanske dom tar sig,det gjorde mina :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser