Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket är ok  (läst 2071 gånger)

sway307

• Hälsingland
Hur mycket är ok
« skrivet: 21 maj-11 kl 21:20 »
Satte idag in kycklingarna (7st 8veckors) och  dem äldre 4 höns 1 tupp  i det nya hönshuset. De mstörre hönsen har jagat och slitit fjädrar ur flera av kycklingarna, jag antar att det är deras sätt att ordna upp rang?  Hur mycket skall man tolerera?  Hur vet man att det är för mycket?  Kycklingarna har nu krupit in under skitbrädan och gömt sig där, jag trodde inte ens det skulle gå att komma in där  :S

jerker_s

• Södermanland
SV: Hur mycket är ok
« Svar #1 skrivet: 21 maj-11 kl 21:33 »
Är ingen expert, men spontant tänker jag att OM du skall ha kycklingarna tillsammans med de vuxna djuren och de blir jagade skall de ha tillgång till utrymmen där de vuxna ej kommer åt dem.. dvs en del gömställen och ex en liten hage med små in och utgångar där de vuxna djuren ej kommer imellan.. Och ju mer de vant sig vid varandra ta bort gömställena efter hand..

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 10:56 »
Och se till att ha mat och vatten där de små kan gömma sig annars är risken att de inte får mat.
Jag har plockat in en väldigt risig buske (har slyröjt lite) där de små kan fara fram hur lätt som helst men de stora har problem, då jag har flera höns med kycklingar och på G och de kan vara lite överbeskyddande när de egna är små.

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 15:19 »
Stackars kycklingar,de har det väldans jobbigt. Hur länge dina kycklingar ska stå ut med mobbingen avgör du..
Jag brukar hägna in kycklingar bakom kompostgaller en vecka innan jag släpper dom till de vuxna och kycklingarna är alltid minst 12 veckor. Stället hinkar upp-och-ner som do kan gömma sig bakom eller lägger in nån granruska som skydd. Det beror lite på vilka av mina höns som ska få sällskap. Höns är ena tuffa mobbare...om kycklingarna inte har möjlighet att äta i lugn och ro så växer de sämre och i värsta fall kan de dö av stressen.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sway307

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 21:51 »
Dem verkar komma överrens bättre redan, dem kan ju faktiskt komma fram och äta nu, det gäller nog att ha lite is i magen och se hur det utvecklas

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 11:18 »
Stora ytor och gott om gömställen är melodin. Mina små kycklingar har jag inte i hönshuset, eftersom det är en hög trappa dit in. De är i typ kaninburar, på 120*80 cm, med formplyfabotten, löstagbara sittpinnar och en dörr med nät i. Framför dörren hänger jag en ylleflit på nätterna. Lowtech som fungerar. De första två dagarna eller så, efter att de kommer ut från källaren med värmelampor o dy, så är de instängda där. Därefter släpps de ut bland de andra ungdjuren och den hönsgrupp som går fritt. De kan komma igenom nätet till ankorna och gässen när de är små, så då har de minst 6000 kvadratmeter att gå på. Men i normalfallet stannar de på de inre ca 1500 kvadratmeterna som det är tänkt att de ska vara på.

De får mat inne i sin bur på kvällarna, plus att de får mat på flera ställen på dagarna. Aldrig några som helst bråk, och de lär sig snabbt av de äldre var man hittar bästa jordbadet, var maskar, snigelägg, myror osv finns.

Sen mot hösten så lär jag alla jag ska behålla att gå in i hönshuset. Då är de vana vid varandra, eftersom de träffats ute, så även om de bott på olika ställen så blir de ändå lätt en del av samma flock, även om man kan se att de håller lite på de grupperingar som var från början.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser