Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsam värpras med bruna ägg? (som inte är hybrider)  (läst 13703 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Lönsam värpras med bruna ägg? (som inte är hybrider)
« Svar #20 skrivet: 23 maj-11 kl 23:23 »
Jag skulle inte kalla australorpäggen beiga, inte om man jämför med t ex blommehöns. Jag tycker de är mer åt kakao (alltså mjölk och oboy  :-[ ) en liten dragning åt rosa. Så om man strävar efter många färger vore det ju kul att ha såna OCH en mer brunvärpande ras (samma färg som lohmann alltså). Jag har en rir höna men vet inte vilka ägg som är hennes, jag har även en lohmann och några döttrar till henne med blommepappa så det är lite svårt att veta vems de bruna äggen är...

Annars värper de många ägg australorpen, och en av mina är även en väldigt duktig mamma trots att de flesta säger att de inte brukar ruva.

De är lite stora iofs...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 23 maj-11 kl 23:25 »
Även jag har en AO som ruvat. Hon har kycklingar nu. Men dom ska ju inte vara ruvvilliga alls... Egentligen...  o:)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ronny

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 24 maj-11 kl 00:31 »
Man kan inte bara läsa i en bok och räkna med att en höna av en viss ras ska värpa si eller så många ägg. Det är klart att det finns en viss sanning i siffrorna, men det beror mycket på hur just den populationen är selekterad och avlad under senare generationer som du köper från.

Någon här var inne på samma tanke som jag fick i ditt fall. Enklast och säkert också billigast vore att köpa några RIR-tuppar från en population som hålls för äggens skull och inte för utseendets skull. Korsa dem med dina bästa hönor (leghorn eller lohman - skit samma). Korsa de nya unghöns igen nästa år med RIR-tupparna och kanske en runda till. Sen bör du ha ett bra material som du kan inavla i många år utan problem. Om du under tiden tar bort höns som fungerar mindre bra så kan du säkert få höns med de egenskaper som du söker. PS! Sälj sen bara inte kycklingar som RIR trots att de kanske ser ut som sådana  ;)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anders Plogen

• -
« Svar #23 skrivet: 24 maj-11 kl 09:51 »
Det vore fantastiskt roligt och intressant att korsa fram en "egen" ras som uppfyller mina krav. Det svåra är urvalet. När hönsen går fria i en stor flock är det i princip omöjligt att hålla reda på vilka individer som värper bäst. Det bästa man kan göra är väl att titta på kroppsform, bäcken etc och försöka identifiera de bästa värphönorna. Men å andra sidan blir det säkert helt ok i vilket fall som helst om jag har någorlunda bra avelsmaterial från början... Mina Leghorn x Minorca är inne på tredje generationen och värper mycket bra! (Jag räknar totala mängden vita ägg och jämför med antal hönor). Det enda urvalet som gjortst är rävens något oprecisa dödande.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 maj-11 kl 10:25 »
Anders P,  Hur många hönor planerar du att hålla i flocken ?

Mkt intressant jag är inne på samma linje, smäckra å ekonomiska hönor som värper bra.
Bruna ägg ska det vara.
Här finns ca 40 hönor nu.

Jag är alltså ganska ny på hönseriet men detta är mina funderingar!

Har en mängd olika raser nu som jag provar och jämför.
För kött-behov ska det hållas en helt annan ras, tycker inte kombi blir så bra
när man vill ha både mkt ägg, mkt kött o dessutom ekonomiska djur!
Kombi typ Orpington, Sussex å liknande är stora klumpedunser som vräker i sig mat, blir dyrt på vintern.

Tupparna är egentligen svårast att välja ut, dom värper inte själva så man ser
deras kapacitet men deras gener får stort genomslag.

RIR verkar mest logiska rasen !
Här korsas det Lohman-Lohman, Derco-Derco och inslag av Isbar.
En tupp är Lohman-Isbar så vissa avkommor blir grönvärpare..
Men Isbarerna är ju super-eggers!  Lite små ägg kanske, än iallafall.

Avlar bara vidare på minst 1-åriga hönor för att hinna se vilka som sticker ut positivt
och vilka som inte alls ska vara med på tåget...

pst! Lohman är INTE sociala freaks under naturliga omständigheter ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #25 skrivet: 24 maj-11 kl 10:41 »
För att snurra till debatten lite till så har jag ett svagt minne av att det avlades fram en brunvärpande stam av Leghorn. Just  för att ha en högproducerande ras som värpte bruna ägg för att möta kundernas efterfrågan.

Jag undrar om inte Silverudd var involverad i det.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anders Plogen

• -
« Svar #26 skrivet: 13 jun-11 kl 08:14 »
Nu ligger 40 ägg av New Hampshire i kläckaren. Får se om jag korsar in lite australorp eller RIR nästa säsong. Tacka för alla tips!

stjernholm

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 14 jun-11 kl 08:52 »
Isa Brun. Bruna många ägg, mina har inte missat många dagar.
Roliga höns och tillgivna. Åtminstone mina.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 14 jun-11 kl 14:20 »
Dock så är Isa brun en värphybrid (vilket inte trådskaparen ville ha)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser