Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsam värpras med bruna ägg? (som inte är hybrider)  (läst 13678 gånger)

Anders Plogen

• -
Hej forumet!
Jag försöker bygga upp en liten (100-120 djur) hönsbesättning som ska vara lönsam. (ja, jag vet att det inte är det lättaste). De "riktiga" raserna jag har är vit leghorn och svart minorka + korsningar av dessa. = vita ägg. Jag har också kläckt lite ägg av "Svenskhöna" som blev en brokig skara höns med beige ägg. Jag har hittills köpt en grupp bruna Lohmann varje vår för att snabbt få upp mängden höns. Mitt mål är att slippa köpa hybrider nästa år - jag tycker verkligen inte om dem. Sociala missfoster som är veka och sjukliga. Problemet är att mina äggkunder efterfrågar bruna ägg, så jag måste få tag på en brunvärpande ras som kan mäta sig med leghorn och minorka i äggproduktion. Finns det? Vad använder de i aveln av Lohmann? Tar helst emot tips på höns som faktiskt går att få tag på i Sverige.

Existens?

• Gäst
SV: Lönsam värpras med bruna ägg? (som inte är hybrider)
« Svar #1 skrivet: 21 maj-11 kl 21:14 »
Har du provat olika uppfödare? Min erfrenhet är att det skiljer otroligt mycket i kvalitet på hönsen. Sist köpte jag från Gimranäs, och de var betydligt bättre än de jag tidigare köpt från småuppfödare. Det läggs ju enorma pengar på avel, och då kan det faktiskt vara bäst att köpa från en stor uppfödare.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-11 kl 21:26 »
Bästa rasen vet jag inte om jag kan avgöra om den är men tycker RIR är en trevlig ras som lägger från ljusbruna till mörkbruna ägg ca 250 st om året. Dock är den rätt stor..

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 21 maj-11 kl 22:10 »
Jag röstar oxå på RIR .. mycket trevliga och lägger många stora bruna ägg..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Anders Plogen

• -
« Svar #4 skrivet: 21 maj-11 kl 23:31 »
Alternativen:
Ja, brun leghorn lägger vita ägg såvitt jag vet.

Oskar98:
Maraner har jag haft. De hade alldeles för mycket ruvlust för mig. Isbar är väl ingen vidare värpras? Även om äggen är häftiga.

Existens?:
Jag har bara köpt hybrider från en leverantör. (Kils Kontrollhönseri i Värmland) Vet inte var de hönsen är uppfödda. Men de är riktigt knäppa. Dessutom gillar jag att ha höns som jag själv kan avla vidare på, så jag slipper vara beroende av nån uppfödare.

Jerker_s & Löparnäs:
Jag har hört mycker bra om RIR. Har ni egna erfarenheter? Hur är det med ruvlusten hos dem? Det är bara trevligt om någon höna då och då vill ruva, men det får inte påverka produktionen allt för mycket.

Australorps då? Är de brunvärpare?

Anders Plogen

• -
« Svar #5 skrivet: 21 maj-11 kl 23:42 »
OK, bra! Då kanske Isbar kan vara ett alternativ framöver. Men just nu är det brunvärpare jag behöver...

Är någon annan av Siverudds-raserna brunvärpande?
« Senast ändrad: 21 maj-11 kl 23:52 av Anders Plogen »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 21 maj-11 kl 23:44 »
Australorp lägger "normal"-beiga ägg. ;) Inte bruna alltså.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kista

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 maj-11 kl 23:53 »
OK, bra! Då kanske Isbar kan vara ett alternativ framöver. Men just nu är det brunvärpare jag behöver...

Är någon annan av Siverudds-raserna brunvärpande?
Nope, inte vad jag vet. de lägger ljusbruna/vita har jag för mig.. inte mörka (Eftersom att typ alla hans raser skapades av leghorn)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-11 kl 00:24 »
Min erfarenhet av Maraner är inte att de är ruvvilliga. Jag har fått för mig att det kan skilja ganska mycket mellan olika linjer. Kanske kan det vara värt ett nytt försök och att du försäkrar dig om att föräldradjuren inte är ruvvilliga ;)

Annars ska du nog spana in New Hampshire som Oskar föreslog :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #9 skrivet: 22 maj-11 kl 02:09 »
RIR är ruvvilliga  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

rackarns

• Närke
« Svar #10 skrivet: 22 maj-11 kl 12:29 »
kan du inte korsa de Lohman du redan har med någon brunvärpande ras? Maran, RIR, Barnevelder lägger bruna ägg.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 22 maj-11 kl 14:41 »
Jag har inte haft RIR särskilt länge, men tycker inte de är så ruvvilliga... Korsa dem med dina Lohman annars...

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #12 skrivet: 22 maj-11 kl 16:07 »
kan du inte korsa de Lohman du redan har med någon brunvärpande ras? Maran, RIR, Barnevelder lägger bruna ägg.

Man bör inte avla på hybrider för att avkomman blir väldigt ojämn. Vill man ha korsningseffekt ska man korsa rena raser.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 22 maj-11 kl 16:37 »
Maran värper inte så många ägg. finns en lista där jag sett c:a 150/år, mörkbruna

R.I.R. (Roddan) är vår trevligaste höna, kommer till oss när vi vistas ute och *plupp* lägger ett ägg. I listan vi har ska de värpa ganska stora ägg och c:a 250/år.

Australop:en (Loppan) är också trevlig. Äggen väger runt 55-60 gram och de sägs värpa över 300/år.

Nu håller vi ju på med vår egna köksblandning av hönsraser. Skulle vi börja från scratch skulle vi nog sikta in oss på RIR, Barnevelder och/eller Australops. Vi skulle ta minst lika stor hänsyn till stammen som rasen då det verkar skilja mycket mellan var hönsen kommer ifrån.

http://safari.til1000.net/honsesafari.htm
http://safari.til1000.net/nyttig/eggvekt.htm
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 23 maj-11 kl 07:38 »
Du kan ju titta på Welsumer oxå...... jag har ingen direkt koll på rasen, mer än att den värper brunt ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Anders Plogen

• -
« Svar #15 skrivet: 23 maj-11 kl 21:05 »
Oj, tack för alla förslag. Det lutar nog åt Australorp just nu, verkar ganska lätta att få tag på.

Någon som vet var man kan hitta den där tabellen som många hänvisar till, med antal ägg/år för olika raser och kanske genomsnittsvikt för tupp/höna och äggfärg. Skulle vara jättebra att ha och titta på!!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 23 maj-11 kl 21:07 »
Men var det inte bruna ägg du var ute efter?  ??? AO lägger inte bruna ägg. Dom lägger beiga ägg...

/Sara

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 maj-11 kl 22:32 »
Citera
url=http://www.stranddjuravel.dinstudio.se/empty_15.html

Listan är bra, men man får nog kolla lite mer hur de tänkt när de skrev den...... det står att Skånsk Blommehöna värper färre ägg än dvärg Kochin per år :o ::) ...... det kan jag av egen erfarenhet dementera!
« Senast ändrad: 10 aug-12 kl 08:09 av Sirpa »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 23 maj-11 kl 22:47 »
Maraner värper fler än 150 också. Och ska ha rätt stora ägg, inte bara 55 gram...

/Sara

Anders Plogen

• -
« Svar #19 skrivet: 23 maj-11 kl 23:18 »
Minorca - 180 !? Mina är nästan lika bra värpare som vita leghorn.

Ok, nu har jag fått en massa förslag, en del frågor och lite fakta. Dags att formulera en ny kravprofil för drömhönan jag söker:

SPECIFIKATION:
• Mycket hög värpförmåga
• Lagom små ägg, helst inte över 60 g (jag säljer per st)
• Skalfärg beige-ljusbrun-mörkbrun
• Liten, fodereffektiv höna = mycket ägg per kg foder.
• Inte för stor ruvlust
• Den bör gå att få tag på i Sverige

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser