Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mera jordgubbsproblem  (läst 3484 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Mera jordgubbsproblem
« skrivet: 21 maj-11 kl 08:26 »
Satte jordgubbsplantor i en pallkrage i fjol, bottnade med lite från hönsens dynghög och så jord. Det blev inte nåt speciellt men jag tänkte att dom kommer i gång i år istället.
Och alla plantor är stora och fina men inte en enda blomma vilket innebär inte några bär heller - va gör jag för fel??
Är det bara att riva bort allt och starta från början eller klippa ner de som nu växer och hoppas att de kommer i gång??
Vill ju ha bär till när barnbarnen kommer på besök ju ;)
Jag kanske ska tillägga att jag är rätt jäkla grundlat så det enda jag gjort i år är att vattna en gång ;D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Mera jordgubbsproblem
« Svar #1 skrivet: 21 maj-11 kl 08:35 »
Gissar på för mycket gödsel. Det ger en massa blad men just inga bär.

Jag gödslar när bärplockningen är slut, röjer undan det värsta ogräset och sen på med lite måttligt av vad jag har till hands, oftast häst- eller hönsgödsel.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-11 kl 08:40 »
Tänkte just det - suck där får jag för att jag trodde jag skulle vara duktig ;D
Tror du det går att rädda dom eller är det bara att gilla läget och köpa bär?
 Och hur länge räcker den hönsskit jag satte dit i fjol, borde jag kanske skotta upp allt och spä ut med bara jord?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 21 maj-11 kl 08:49 »
Jag flyttade runt en massa plantor nu i maj och de blommar fint nu (Sjuhäradsbygden). Om du har ett ställe med magrare jord så kunde du ju prova att flytta dem lite försiktigt. Ta med en hyfsad jordklump och vattna rejält. Blomningen blir antagligen försenad, men det kanske inte är nåt problem.

Och sätt sen squash eller pumpa eller kål eller nåt annat näringskrävande i den välgödslade jorden. En squashplanta i en pallkrage med mycket gödsel borde kunna ge massor av frukter.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 21 maj-11 kl 08:51 »
Tack snälla för tipset, då vet jag vad jag har att göra i helgen alltså ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-11 kl 09:24 »
Jag tror inte problemet sitter i gödseln. Visserligen ger en onödigt kraftig kvävegödsling mycket blad, men det utesluter ju inte blomning. Det är en myt att jordgubbar ska gödslas så väldigt snålt. Däremot är det viktigt att du tillför fosfor och kalium också, vilket det är lite dåligt med i hönsgödsel, i förhållande till kvävemängden. Dessa ämnen stimulerar blombildningen.

Sen är det också viktigt att tänka på att årets blomanlag sattes i augusti förra året. Så om du t.ex kapade blasten efter det, så blir det knappast inga blommor i år.

Sen beror det ju lite på var du bor, det är ju rätt tidigt än, har du kollat så det inte finns knoppar? dom är inte så himla lätta att se i början.
Så det är inte så enkelt att ge ett svar på frågan..

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 21 maj-11 kl 09:27 »
Jag tror inte problemet sitter i gödseln. Visserligen ger en onödigt kraftig kvävegödsling mycket blad, men det utesluter ju inte blomning. Det är en myt att jordgubbar ska gödslas så väldigt snålt. Däremot är det viktigt att du tillför fosfor och kalium också, vilket det är lite dåligt med i hönsgödsel, i förhållande till kvävemängden. Dessa ämnen stimulerar blombildningen.

Jag brukar ge dem lite vedaska, där får de iaf kalium. Och hushållskompost.

Min jordgubbsodling är högst ovetenskaplig, fast jag får många och väldigt goda gubbar, så nåt gör jag iaf rätt  :)

skogskälla

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 maj-11 kl 20:14 »

Sen är det också viktigt att tänka på att årets blomanlag sattes i augusti förra året. Så om du t.ex kapade blasten efter det, så blir det knappast inga blommor i år.

Sen beror det ju lite på var du bor, det är ju rätt tidigt än, har du kollat så det inte finns knoppar? dom är inte så himla lätta att se i början.
Så det är inte så enkelt att ge ett svar på frågan..
Som tidigare sagt är jag grundlat - här kapas ingen blast alls - skulle jag ha gjort det?
Jag ska ut och gräva och kolla i morgon om det finns några knoppar, har kanske letat slarvigt.
Vedaska som kalium helt okey det kan jag fixa men fosfor - är inte det urin- gubben älskar att revirmarkera så då löser vi det också i så fall ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser