Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127934 gånger)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #280 skrivet: 14 okt-12 kl 06:36 »
Förstår heller inte uppståndelsen över att kläcka butiksägg  ???. Det är väl bara att köpa uttjänta höns från något hönseri o ha såna i sin flock om man vill ha in bra värphöns och samla ägg från dessa hönor o tuppen man har så får man kycklingar som har bra värpanlag, om det är det man är ute efter?
I nästan alla hönserier numer har dom några tuppar går med i grupperna för att lugna hönorna, klart det blir befruktade ägg då! Men eftersom en speciell värphybrid består av ett moderdjur o ett fadersdjur där korsningen ger de specifika produktionsraserna tex. HiLine så är det ju ändå inte såna man får när man kläcker butiksägg.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #281 skrivet: 14 okt-12 kl 11:38 »
Förstår heller inte uppståndelsen över att kläcka butiksägg  ???. Det är väl bara att köpa uttjänta höns från något hönseri o ha såna i sin flock om man vill ha in bra värphöns och samla ägg från dessa hönor o tuppen man har så får man kycklingar som har bra värpanlag, om det är det man är ute efter?
I nästan alla hönserier numer har dom några tuppar går med i grupperna för att lugna hönorna, klart det blir befruktade ägg då! Men eftersom en speciell värphybrid består av ett moderdjur o ett fadersdjur där korsningen ger de specifika produktionsraserna tex. HiLine så är det ju ändå inte såna man får när man kläcker butiksägg.

Jag provade inte kläcka fram såna kycklingar för att få bra värphöns, det är ju för att det är kul att se om det går...! ::)
Det fattar man ju att man inte får fram samma sorts egenskaper som hos värphybriderna, men det är väl inte heller något att sträva efter, tycker inte jag i alla fall!
Allt snack om att hålla avelsägg i en viss temp, vända dem flera ggr om dagen, inte skaka dem osv, det är ju precis tvärtom "ica-ägg" behandlas. Att det ändå kan komma kycklingar ur dessa ägg får väl ändå ses som ett litet mirakel.
Det är en kul grej, jag fattar inte varför folk klagar på det? ???
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Granträskarn

• Norrbotten
« Svar #282 skrivet: 14 okt-12 kl 11:52 »
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg hära angående butiksägg och kycklingar. Men i vilket fall som helst
så lade jag 6 Coop/Änglamarks ägg under en höna. Fick en tupp och två hönskycklingar.
Provade senare att lägga Norrlandsägg krav och de gick inge bra...dom dog i äggen halvfärdig.MEN lade även
"vanliga! Coop ägg och de blev en hönskycklig. Nu idag så ligger en höna på 10 Coop/Änglamarksägg....
väntar med spänning:)

Lolla

• Värmland
« Svar #283 skrivet: 15 okt-12 kl 09:43 »
vad menar du med bomber?
Ta vara på livet

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #284 skrivet: 15 okt-12 kl 12:18 »
vad menar du med bomber?

Undrar jag med, mina två var hur trevliga som helst o.o en av dem var så folk kär så det fanns inte, det verkade dessutom vara en tupp.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #285 skrivet: 05 nov-12 kl 22:26 »
nackade min pelle förrgår, han kläcktes ihop med mina wyandotter i febr och har fått växa på sig och jag tyckte det var ett kul litet experiment. jag som inte haft något annat än wyandotter tyckte det var roligt att se skilnaderna på han och dom andra. oh nu när jg nackade honom nackade jag även 2 wyandottetuppar. gisses vilken skilnad. det går säkert 2 pelle på en wyandotte. gjorde att jag är mer säker på att jag valt rätt ras =) men som sagt så har det varit ett kul litet experiment att ha lilla pelle
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #286 skrivet: 05 nov-12 kl 22:49 »

BOOM >:D

Nina W

• Värmland
« Svar #287 skrivet: 06 nov-12 kl 00:27 »
Är det bara jag som reagerar för sånt här? Blanda för guds skull inte hedemora med dessa bomber!

Det ær lætt att se skillnad på Hedemoraægg och hybridægg och jag vet att Lolla inte tænker låta dom korsa sig. Hon fick Hedemoraægg av mig, men tyværr var det dåligt med befruktningen. Tuppen Mats ær sex år och han hade børjat rugga så han skøtte inte det dær så bra... Det var bara liv i tre av dem och det var dærfør som hon la dit ett par butiksægg också.

Dinah

• Västerbotten
« Svar #288 skrivet: 06 nov-12 kl 02:17 »
Hm...
Finns det nåt sätt att kolla äggen man köper om de är befruktade eller inte, utan att "förstöra" dem? Dvs finns det nåt sätt att skilja ut befruktade ägg från de övriga så man kan äta de de ickebefruktade?

Tack på förhand!

/Dinah

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #289 skrivet: 06 nov-12 kl 05:46 »
Hm...
Finns det nåt sätt att kolla äggen man köper om de är befruktade eller inte, utan att "förstöra" dem? Dvs finns det nåt sätt att skilja ut befruktade ägg från de övriga så man kan äta de de ickebefruktade?

Tack på förhand!

/Dinah
Nej, tyvärr inte. Vore ju jättepraktiskt annars, men det går bara att se när kycklingen börjat utveckla sig i ägget, med hjälp av en lampa. Eller genom att knäcka ägget och titta efter måltavlan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #290 skrivet: 06 nov-12 kl 08:58 »
Med en bra lampa och att man vet till 100% vad man ska kolla efter så går det lätt att sortera bort obefruktade vita ägg efter inte ens 24 timmar i kläckaren, med liten risk för att det kan råka bli fel på något enstaka (därför råder jag till att vänta några dagar innan man lyser och plockar bort obefruktade ägg, men nu hanlade ju frågan om att sortera bort och äta de obefruktade äggen och då känns det fräschare tycker jag om man plockar bort ägg som ska ätas så snart som möjligt från värmen i/under kläckaren/hönan), men då utvecklingen inte hunnit kommit så långt att organ (ingen hjärna och inget slående hjärta t.ex) hos embryot eller blodkärl hunnit bildats i ägget på den ruvtiden så tycker inte jag att det är någon fara att käka dessa om det vore så att man råkade ta något fel, tror säkert många har stoppat i sig sådana ägg där det handlat om att man varit i hönshuset och plockat undan från en surhöna som hunnit legat ett X antal timmar på ägget/en (inget farligt att äta ägg som hunnit längre med egentligen men känns kanske inte så fräscht ::) :P  :-X).

Vad man ser för skillnad på ett befruktat och ett obefruktat ägg när man lyser så tidigt är att de obefruktade fortfarande ser likadana ut som när man la i dem i kläckaren för ruvning medan på de befruktade äggen kan man se att groddskivan har vuxit till sig och syns nu tydligt genom skalet på ägget, vilket den inte gjorde när man la in ägget.

Som exempel, ett befruktat ankägg ruvat i ca 24h (obs. syns mycket sämre på foto än vad det gör IRL). Brukar kunna se efter ca 16 - 17 timmars ruvning om något är befruktat men väntar vanligtvis med att lysa första gången tills de legat i iaf. minst 2 dygn (OT men tycker personligen att det är lättare, när det gäller gröna och mörkare bruna ägg att se om de är befruktade genom att lysa dem på runt dag 2 - 3 istället för att vänta 7 dagar)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dinah

• Västerbotten
« Svar #291 skrivet: 07 nov-12 kl 10:21 »
Ah.. tack för svaren, ursäkta okunskapen, men måste man ha någon speciell ficklampa eller går det med en vanlig?  :-[

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #292 skrivet: 07 nov-12 kl 12:07 »
Vad jag vet :-[ behöver du ingen speciallampa. Ett starkt riktat ljus. Lampa, toarulle och ett mörkt utrymme för att optimera. Försök få ljuset att gå genom ägget så det inte smiter förbi på sidorna av rullen och förstör dina mörkervanda ögon.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Viopet

• Västergötland
Sv: Kläcka butiksägg?
« Svar #293 skrivet: 07 nov-12 kl 13:42 »
Jag brukar lysa mina ägg under lampan över köksbänken . Har en ledspotlampa där. Funkar alldeles utmärkt. :))

Dinah

• Västerbotten
« Svar #294 skrivet: 09 nov-12 kl 04:20 »
Tack och tack.. får väl till att undersöka äggen då... :P

/Dinah

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #295 skrivet: 11 nov-12 kl 10:30 »
BOOM >:D

Hahaha. Den som söker skall finna...denna lilla sötnos är av rasen bovans ;D

malle h

• Värmland
« Svar #296 skrivet: 21 jan-13 kl 10:26 »
Om det nu råkar vara någon som är intresserad av att veta vilka raser ni faktiskt får fram av ägg ifrån typ ica så kan jag fråga några vänner..
Jag har jobbat på en gård med hönseri med 22 000 höns! Ekologiska ägg. Vita och bruna frigående höns och några tuppar. Får va utomhus vid fint väder.
Känner även en annan kompis som har också typ 21 000 höns. Har ekologiska ägg. Från vita höns som är frigående och få vara utomhus vid fint väder. 

När höns är precis nybörjare på att kläcka händer det ofta att det blir dubbelgula i dessa ägg. Har nån någonsin försökt att kläcka sådana ägg eller blir det inte nån kyckling då?
Vissa av dessa hönor lägger mini ägg i början o de säljs privat. Lite knögliga ägg säljs till bagerier.
Men så lägger ju vissa höns vanliga ägg och vissa lägger helt enorma ägg! Går det att kläcka fram dessa stora ägg? Eller är det korkat med tanke på att dessa höns som just värper stora hönsägg har haft svårt att lägga dem och där med är dåligt material att avla på?
Angående äggstorlek så blir det blir lite konstigt när det är unga höns. Det blir normala ägg när hönorna blivit lite äldre.
Vill lägga till att dessa höns tas om hand väl. Vatten och mat och värme och ljus sköts av datorer. De får daglig tillsyn. Har sandgolv och få hö att rafsa omkring med. Får gå ut och äta gräs sommartid. Dessutom så drivs de inte hårt utan lägger normalt ett ägg varje dag. Detta är till viss del faktiskt ljus styrt.

Jag kan hämta dagsfärska ägg att kläcka fram om jag vill. Är nån extremt intresserad av dessa så kallade ica ägg så kan jag kanske sälja några direkt från hönseri. Det är ju inte mer spännande än vad man gör det till.

O så en sista fundering jag hade. Har läst att ägg ska läggas i kläckare inom typ högst 14 dagar. Men då är det komiskt att folk kan kläcka fram ägg ifrån ica. För ägg som blir mat håller i typ ett halvår i kylskåp. O när ägg köps från ica lär de va allt ifrån några dagar och flera veckor gamla. Beroende på vart de kommer ifrån och transportsträckor. Där jag jobbat så samlas ägg i ett kylrum och hämtas bara med jämna mellanrum med lastbil.
Alltså lär inte många ägg vara dagsfärska när de kommer till ica.
« Senast ändrad: 21 jan-13 kl 10:48 av malin h »
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #297 skrivet: 21 jan-13 kl 17:55 »
det är högre kläckbar het innan 14 dagar men det går absolut att kläcka flera veckor gammla också som ica äggen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #298 skrivet: 21 jan-13 kl 17:56 »
Ägg med dubbelgula brukar inte kläckas, det får inte plats två kycklingar i ägget, och dör den ena så dör båda, eftersom det bildas bakterier när fostret bryts ner.

Det kan bli kycklingar även av ägg som hanterats fel och som är gamla, men resultatet blir mycket bättre om man har färska ägg som hanterats bra.

Att äggläggning är ljusstyrt är ingen nyhet, och det är numera olagligt att mixtra med ljuset så att det blir fler dygn på en vecka, och därmed fler ägg. Mer än 7 ägg per vecka lägger en höna normalt inte, en högvärpande ras som har bra förutsättningar för att värpa lägger i normalfallet 5,5-6,5 ägg per vecka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

malle h

• Värmland
« Svar #299 skrivet: 22 jan-13 kl 05:25 »
Ja okej. De lägger NÄSTAN ett ägg varje dag inte precis. Klart att han inte får lika många ägg som det är höns i ett stall varje dag av olika orsaker.
okej nej två kycklingar lär ju inte få plats i ett ägg. jaha så sånna ägg är direkt utdömda. tänkte om det kunde bli en extra stark kyckling med all näring som bli extra. men det funkar väl inte så då.
Har bondkatt. kaniner. fjäderfän som höns med mera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare
Mammalia, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser