Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127973 gånger)

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #260 skrivet: 31 aug-12 kl 20:15 »
Mina ICA kycklingar ska gå här i min blandgrupp och lägga ägg  ;D. Tuppen hade jag tänkt göra gryta av men det protester från barnen de tycker han är så vit och fin och men sin jätte röda kam- Så vi får se om han kan vara kvar ett tag till det är ju inte mycket att äta på honom och visst han är fin som de flesta tuppar. Ska försöka komma ihåg att at bild av ica gruppen och lägga upp.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #261 skrivet: 31 aug-12 kl 20:17 »
Tupparna är nog svårsålda, som alla andra blandrastuppar.

Man kan ju köpa värphybrider, någon vecka innan de ska börja värpa, för typ 40 kr, så jag tror inte det är någon ekonomi i att kläcka ica-kycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

• -
« Svar #262 skrivet: 31 aug-12 kl 20:37 »
vart kan man köpa värphybrider någonstans? jag vill ha sådana.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #263 skrivet: 31 aug-12 kl 21:13 »
Från stora kläckerier som kläcker till äggproducenter. Men man måste nog ha någon man känner där om man ska få köpa enstaka hönor, tror att de helst säljer minst 100 åt gången.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rökkvadis

• Småland
« Svar #264 skrivet: 31 aug-12 kl 21:36 »
Fredriksdal utanför Nässjö säljer, köpte bara två stycken. Pris 85:- + moms. Tog två veckor innan de började värpa.

Smajsan

• -
« Svar #265 skrivet: 31 aug-12 kl 21:52 »
ok vad kul att de sålde bara några få  :) Ja men Nässjö....hm. lite långt men jag ska kolla runt lite här i krokarna,jag tror det ska finnas någon äggfabrik någonstans. Tack för info.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
« Svar #266 skrivet: 31 aug-12 kl 22:10 »
Har läst i Na för något år sedan en som sålde Lohman vita och bruna så kolla i djuranonserna där om du kan, Smajsan.

Smajsan

• -
« Svar #267 skrivet: 31 aug-12 kl 22:22 »
Har läst i Na för något år sedan en som sålde Lohman vita och bruna så kolla i djuranonserna där om du kan, Smajsan.

vad bra! Det ska jag göra. tack för tipset  :D

Rosten

• Närke
« Svar #268 skrivet: 31 aug-12 kl 22:57 »
Tupparna är nog svårsålda, som alla andra blandrastuppar.

Man kan ju köpa värphybrider, någon vecka innan de ska börja värpa, för typ 40 kr, så jag tror inte det är någon ekonomi i att kläcka ica-kycklingar.
40:- var många år sedan som jag köpte för det priset.
Nu tar alla kläckerier runt oss ca 100:- styck för 16 veckors höns.

Rosten

• Närke
« Svar #269 skrivet: 31 aug-12 kl 22:59 »
ok vad kul att de sålde bara några få  :) Ja men Nässjö....hm. lite långt men jag ska kolla runt lite här i krokarna,jag tror det ska finnas någon äggfabrik någonstans. Tack för info.
Närkesbergs hönseri brukar sälja värpfärdiga höns några gånger om året.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #270 skrivet: 31 aug-12 kl 23:08 »
40:- var många år sedan som jag köpte för det priset.
Nu tar alla kläckerier runt oss ca 100:- styck för 16 veckors höns.

På landet i Skåne är man lite efter... Kanske kostar även hönsen här 100 kr om några år

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Smajsan

• -
« Svar #271 skrivet: 01 sep-12 kl 00:36 »
Närkesbergs hönseri brukar sälja värpfärdiga höns några gånger om året.

tack för tipset,jag ska leta fram deras nummer och ringa så får vi se  :) Tack igen!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #272 skrivet: 11 okt-12 kl 07:13 »
Min första ICA-kyckling kläcktes inatt  :) Nu väntar jag på att de andra äggen ska kläckas...

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #273 skrivet: 11 okt-12 kl 08:09 »
Min första ICA-kyckling kläcktes inatt  :) Nu väntar jag på att de andra äggen ska kläckas...

Jättespännande läsning och väcker en hel del idéer inför framtiden. :D Ska också prova att ta fram eko-kycklingar när vi bor bättre.  ;D Fortsätt gärna skriva hur det går!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #274 skrivet: 11 okt-12 kl 22:06 »
Jättespännande läsning och väcker en hel del idéer inför framtiden. :D Ska också prova att ta fram eko-kycklingar när vi bor bättre.  ;D Fortsätt gärna skriva hur det går!

Av 21 ägg fick jag fram 6 kycklingar. Efter 24 timmar har fyra dött och en är halvdöd. Troligtvis är det bara en kyckling som överlever nästa natt. Jag la även in 5 ägg från mina egna höns. Av dessa ägg kläcktes 5 kycklingar och alla lever fortfarande.

Om du undrar över om det funkar bra med eco-ägg från ICA så är min erfarenhet att det funkar dåligt. Men visst man får fram kycklingar men de är inte lika tåliga som andra.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #275 skrivet: 12 okt-12 kl 00:50 »
Av de 12 eco äggen från ICA som jag la in blev det 4 kycklingar och alla överlevde. Har sen sålt dom men ska prova igen till våren.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dajen

• Uppland
« Svar #276 skrivet: 12 okt-12 kl 04:16 »
vart kan man köpa värphybrider någonstans? jag vill ha sådana.

Jag köpte sju bruna Lohmann från Bäckadalens hönseri i Motala för ca 80 kr styck. Fick dem dessutom levererade till Uppsala för en spottstyver. De var 16 veckor gamla och började värpa ett par veckor senare. Mycket trevliga höns!

Lolla

• Värmland
« Svar #277 skrivet: 12 okt-12 kl 21:07 »
i förrgår kläcktes en liten kyckling ur ett eko ägg.. la in två ägg ica eko när jag skulle kläcka fram mina hedemora.. och det blev en liten gullefjun.

ica eco är det full fart på, mina hedemora kycklingar är 2 veckor och ica eco går jätte bra ihop med de nu  :)
hoppas det är en höna annars får jag nog sälja den om det är en tupp, hade tänkt mig ha en hedemora tupp till mina hönor som helst ska vara hedemora, men en ica eko höna går ju bra  :)
Ta vara på livet

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #278 skrivet: 12 okt-12 kl 23:39 »
Det spelar ingen roll egentligen om det är ekologiska ägg eller inte, trotts att många här verkar ha hakat upp sig på 'eko' eller inte 'eko' :)

Jag la in 'vanliga' ägg från frigående höns, konsum ägg, som hade legat några dagar i min kyl. Av sex ägg var två befruktade, och båda kläcktes till fina kycklingar, båda klarade sig och flyttade inte så länge sedan till en fin bondgård där de verkar ha det bra.

Ronny

• Skåne
« Svar #279 skrivet: 14 okt-12 kl 01:18 »
i förrgår kläcktes en liten kyckling ur ett eko ägg.. la in två ägg ica eko när jag skulle kläcka fram mina hedemora.. och det blev en liten gullefjun.

ica eco är det full fart på, mina hedemora kycklingar är 2 veckor och ica eco går jätte bra ihop med de nu  :)
hoppas det är en höna annars får jag nog sälja den om det är en tupp, hade tänkt mig ha en hedemora tupp till mina hönor som helst ska vara hedemora, men en ica eko höna går ju bra  :)

Är det bara jag som reagerar för sånt här? Blanda för guds skull inte hedemora med dessa bomber!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser