Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127966 gånger)

The Poacher

• Uppland
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #240 skrivet: 16 apr-12 kl 20:44 »
Bild på ICA Chicky enligt önskemål. Född den 11 februari 2012.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #241 skrivet: 17 apr-12 kl 08:43 »
ojamej en sådan söt flicka :-*  Vilken färg hade hon som liten?  Min lilla Ica är ljusgul nu och är ca 14 dagar. Jag är nyfiken på vilken färg hon kommer att få :)

The Poacher

• Uppland
« Svar #242 skrivet: 17 apr-12 kl 10:41 »
Ljusgul som kyckling, men är det en höna? Jag har gjort en tråd "Tupp eller höna - gissa bilden" och där går meningarna isär.
Jag uppdaterar löpande med nya bilder och buden växlar...

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #243 skrivet: 17 apr-12 kl 10:46 »
Det vågar jag inte svara på. Det var bara spontat sagt att "vilken söt liten flicka"  :)

Okej då kanske min också blir vit =)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #244 skrivet: 29 apr-12 kl 21:42 »
Nu har jag också lyckats kläcka fram en liten Ica.  ;D

Flyttade ut 20 kycklingar i hönshuset igår och även min "Icaros" men i morse var han död. :-\ Alla andra kycklingar (Faverolle) mår bra...
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #245 skrivet: 29 apr-12 kl 21:44 »
Flyttade ut 20 kycklingar i hönshuset igår och även min "Icaros" men i morse var han död. :-\ Alla andra kycklingar (Faverolle) mår bra...

vad tråkigt  :'(
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #246 skrivet: 29 apr-12 kl 23:53 »

Stackare  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #247 skrivet: 04 maj-12 kl 09:56 »
Jippi!
Av 6 st vita köpesägg som jag la i kläckaren var det liv i ett och eftersom jag har en Wyandottehöna som hade fått en misslyckad ruvning men envist fortsatte ruva tomt så flyttade jag över det befruktade ägget till henne (på dag 14) och på valborg kikade en liten krabat fram under henne  ;D
Lillen får hon/han heta tills vidare  o:)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #248 skrivet: 04 maj-12 kl 13:21 »
Jippi!
Av 6 st vita köpesägg som jag la i kläckaren var det liv i ett och eftersom jag har en Wyandottehöna som hade fått en misslyckad ruvning men envist fortsatte ruva tomt så flyttade jag över det befruktade ägget till henne (på dag 14) och på valborg kikade en liten krabat fram under henne  ;D
Lillen får hon/han heta tills vidare  o:)

så söt  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #249 skrivet: 05 maj-12 kl 15:46 »
Detta kanske är lite off topic men:
Av mina tre kycklingar från första kullen är en LSL*LSL, en Blomme*Orpington och en Faverolle. LSL:ens mor och far kommer båda från hönseri. Det som förbryllar mig är att han är det snällaste, lugnaste och raraste som finns. Han är anmärkningsvärt mysig för att vara ca 5 veckor. Faverollen däremot är en riktig drama queen. LSL:er är väl inte direkt kända för sitt lugna sätt? Hurdana är era "Ica kycklingar"?
Tuppen våran är fantastisk men hönsen är milt sagt livliga. Visst kan dom äta ur handen och dom springer inte jättelångt bort när man kommer men så fort man tittar på dom så flaxar dom iväg....

Nykläckt

• Östergötland
« Svar #250 skrivet: 11 jul-12 kl 15:52 »
Här är en länk till Norrköpings Tidningar som just nu testar att kläcka butiksägg. Artiklarna är mer utförliga i tidningen men för Coops Änglamark ägg var 3 av 4 befruktade.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7806202

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #251 skrivet: 11 jul-12 kl 20:20 »
Nu har jag också testat att kläcka "köpeägg". Jag började med 30 ägg, 12 från Willys, 12 från Ica och 6 (det fanns bara ett 6-pack kvar när jag skulle ladda kläckaren) från Coop. Alla, förstås, ekologiska.

Bäst utfall vid första lysningen var det med Willysäggen där 8 var befruktade. Totalt var det liv i hälften av äggen, alltså 15 st. Sedan har några fallit ifrån (dött under resans gång) så när det var tre dagar kvar tiill kläck återstod 11 st, 6 från Willys, 4 från Ica och 1 från Coop. Då la jag äggen under två surhönor, den ena fick alla Willysägg och den andra äggen från Coop och Ica.

Idag har nu fem av Willysäggen kläckts men en kyckling dog direkt och det sjätte ägget är ordentligt på gång. Däremot händer det ingenting i de fem övriga. Men det kanska har ändrat sig imorgon ;D.

Egentligen är det ju lite fånigt att kläcka butiksägg och få några värphybridhönor som jag aldrig skulle köpa som kycklingar. Men det är ändå något speciellt lockande i att "göra" liv som inte alls var meningen. Så lite fånig kostar jag på mig att vara. Nu håller jag tummarna för att det blir några hönor bara för att..
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #252 skrivet: 11 jul-12 kl 21:04 »
Jag fick en ICA ECO kyckling att kläckas av 30 stycken, nu 5 dagar gammal. 3 var befruktade. Han är ihop med Hedemora och Dvärg Kochinkycklingarna och verkar trivas.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #253 skrivet: 30 aug-12 kl 15:54 »
Min lilla ICA-kyckling Lillen har vuxit till sig och blivit en av de tuffaste i hönsgården  ;D
Trodde det var en tupp, men den beter sig mer och mer som en höna nu och då hon snart är 4 månader går jag och väntar på det första vita ägget i redet (mina andra lägger bara ljusbruna ;):)
Har ju redan lagt upp en bild på henne tillsammans med "mamman", men här kommer den igen samt en bild på henne som hon ser ut idag :)

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
« Svar #254 skrivet: 30 aug-12 kl 16:09 »
Den ser ut som mina icaeco hönor har 2 st och en tupp kläckta v 21. Tuppen har mycket röd kam och har haft det läääänge.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #255 skrivet: 30 aug-12 kl 17:07 »
oooh det låter ju positivt, då är hon nog en höna :) Jippi! ;)
« Senast ändrad: 30 aug-12 kl 20:13 av TouchOfRed »

Händig Man

• Gäst
« Svar #256 skrivet: 30 aug-12 kl 17:20 »
Har kikat in i denna tråden lite då och då och nu måste jag bara fråga er, ni som kläcker butiksägg, säljer ni djuren sen och isåfall vad tar ni för dem, finns marknaden?

Händig Man

• Gäst
« Svar #257 skrivet: 31 aug-12 kl 18:47 »
ingenb som vill/vågar svara ? ???

Kringlan

• Östergötland
« Svar #258 skrivet: 31 aug-12 kl 18:55 »
Jag tror det finns för lite erfarenhet och därför få svar :-)

Jag svarar bara utifrån vad jag läst här i trådarna; Folk brukar ju inte få fram så många - det är ju inte livskraftiga ägg precis. Får man 1-3 st blir det inte mycket att sälja och även om man gjorde det är det så lite att det blir klurigt att avgöra om marknaden skulle vara annorlunda för dem eller inte.
De värper ju däremot nästan lika mycket som sina mödrar (för liten skillnad för att märka hemma om man inte för protokoll typ) så de borde gå att sälja för runt 200 kr som vilken värpande unghöna som helst :)

Jag skulle hellre köpa av någon som kläckt hemma än köpa de individer som bott i hönseri.

Händig Man

• Gäst
« Svar #259 skrivet: 31 aug-12 kl 19:01 »
Jag tror det finns för lite erfarenhet och därför få svar :-)

Jag svarar bara utifrån vad jag läst här i trådarna; Folk brukar ju inte få fram så många - det är ju inte livskraftiga ägg precis. Får man 1-3 st blir det inte mycket att sälja och även om man gjorde det är det så lite att det blir klurigt att avgöra om marknaden skulle vara annorlunda för dem eller inte.
De värper ju däremot nästan lika mycket som sina mödrar (för liten skillnad för att märka hemma om man inte för protokoll typ) så de borde gå att sälja för runt 200 kr som vilken värpande unghöna som helst :)

Jag skulle hellre köpa av någon som kläckt hemma än köpa de individer som bott i hönseri.

tack för svaret

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser