Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127953 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #160 skrivet: 12 mar-12 kl 21:08 »
Du sa inte att du ville ha kycklingar, du sa att du inte tyckte om när foster har börjat utvecklats i äggen. Foster kommer inte att utvecklas om du plockar ofta, inte synbar utveckling iaf. Att en "kille och tjej" behövs för att få bäbisar, det vet varenda kotte, hahahahahaha xD
Dock så är det inte tuppen som startar utvecklingen och orsakar fostret, det är hönorna som väljer att det ska ske. En ointresserad höna lägger ägget och går därifrån.

Skaffa värplådor där äggen rullar bort från hönan när hon lagt det, funkar jättebra, eller som sagt......plocka plocka plocka.   ;D

Back to topic: jag köpte ägg från änglamark, coop. Ekologiska med utevistelse, låt oss hoppas att det funkar bra ^^ kostade bara 15kr, lite mer än 2kr per ägg, och äggmaskinen hade jag allt för att bygga, så 15kr för ett roligt experement, det kan jag leva med 8)

Och jag som trodde att man behövde en tupp för att få kycklingar!

Behövs inte tuppen för det så har jag ju ännu ett skäl att nacka den.

Geléklumpen i ägget är inte bara en liten blodstrimma utan helt klart början på foster. Jag har hittills antagit att tuppen har en medverkan till att det blir kycklinar/foster i äggen och inte ENBART beror på att jag plockar för sällan. Innan tuppen kom fanns det inga foster i äggen trots att jag inte plockade ägg varje dag. Men tydligen har jag missupfattat hur höns fortplantar sig.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #161 skrivet: 12 mar-12 kl 21:10 »
Det här är inget arrangerat spel, alltså finns inte samma "regler" eller "vinstprocent" som du hänvisar till. Dock om man kollar på kläckprocenten så är det samma sak, eftersom det är få tuppar på många hönor, och därmed är inte alla ägg befruktade, de har fått vara med om en helljkeles resa och behandling innan man lägger dem i kläckaren osv.

Så ja, chansen är inte så stor att man får ett "grymmt snyggt" djur som är perfekt eller supercoolt.....men att klå alla de oddsen, och ge liv till en kyckling som inte hade en chans, det har sin charm endå.  :-[

Ok.

Jag kan förstå att någon vill testa och kanske med kass resultat. Men det är ju ingen hemlighet att det finns en del tuppar , även i stora hönsbesättningar.
Apropå spel. grundtanken med dessa är ju att de flesta förlorar, annars går spelarrangören i konkurs.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 12 mar-12 kl 21:13 »
Det här är inget arrangerat spel, alltså finns inte samma "regler" eller "vinstprocent" som du hänvisar till. Dock om man kollar på kläckprocenten så är det samma sak, eftersom det är få tuppar på många hönor, och därmed är inte alla ägg befruktade, de har fått vara med om en helljkeles resa och behandling innan man lägger dem i kläckaren osv.

Så ja, chansen är inte så stor att man får ett "grymmt snyggt" djur som är perfekt eller supercoolt.....men att klå alla de oddsen, och ge liv till en kyckling som inte hade en chans, det har sin charm endå.  :-[

Ok. Då får jag önska ett LYCKA TILL i kampen mot oddsen :)

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #163 skrivet: 12 mar-12 kl 21:17 »
Ok. Då får jag önska ett LYCKA TILL i kampen mot oddsen :)

Detsamma, god jaktlycka på dig nästa gång du jagar, "bryt ett ben"!  :-[ Jag ska ta jaktexamen sen i sommar.

hajens

• Skåne
« Svar #164 skrivet: 12 mar-12 kl 21:38 »
tycker det minst lika mycket bevisar att det där med att vända ägg flera ggr om dan, placera dom på ett visst vis, viss temperatur, spela viss typ musik för dem, eller vad nu folk gör, endast är överdrifter som mest känns som inarbetade ritualer mer än faktiskt nödvändiga åtgärder. Inte tror jag då att ICA-Stig gullar med sina ägg fram till slutkonsument.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #165 skrivet: 12 mar-12 kl 22:01 »
tycker det minst lika mycket bevisar att det där med att vända ägg flera ggr om dan, placera dom på ett visst vis, viss temperatur, spela viss typ musik för dem, eller vad nu folk gör, endast är överdrifter som mest känns som inarbetade ritualer mer än faktiskt nödvändiga åtgärder. Inte tror jag då att ICA-Stig gullar med sina ägg fram till slutkonsument.

Som sagt, de "rutinerna" kan förbättra kläckprocenten, om så bara med en viss mängd individer per kläckning, utan alla extra ansträngingar kommer ett visst antal kycklingar endå att kläckas, men kanske inte alla som KUNDE ha kläckts. Optimala förhållanden ger optimala kläckningar, och det är det man i normal avel satsar på, då varje kull kan vara av högt väde, speciellt i raser där antalet individer är lågt och äggen måste få bästa behandling innan kläckning. Kläcker man "vanliga" höns så är de där extra få individerna kanske inte av "värde", men vill man ha det bästa resultatet som är möjligt att nå så får man nog anstränga sig lite mer. Lathet ger aldrig optimala resultat.

Anledningen till att så få ägg faktiskt blir kycklingar av de befruktade "matäggen" är ju just att de inte har uppleft optimala förhållanden. Fel temperaturer, fel behandling osv...bra behandlade ägg kläcker bättre, sen vad som är "bra" varierar från perspektiv till perspektiv, det gäller att hitta sin egen uppfattning och stil när det gäller kläckandet och behandlingen av äggen innan dess.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 22:03 av Bunnykit »

hajens

• Skåne
« Svar #166 skrivet: 12 mar-12 kl 22:07 »
relativt svårt att bevisa att ett ägg som inte kläckts skulle ha kläckts om det vänts tre ggr om dan!
Finns det några undersökningar som faktiskt bevisar att en kull har bättre kläckprocent om man "gullar" med äggen än om man inte gör det. Bortsett från att vi antar att det ger högre kläckprocent?

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #167 skrivet: 12 mar-12 kl 22:13 »
relativt svårt att bevisa att ett ägg som inte kläckts skulle ha kläckts om det vänts tre ggr om dan!
Finns det några undersökningar som faktiskt bevisar att en kull har bättre kläckprocent om man "gullar" med äggen än om man inte gör det. Bortsett från att vi antar att det ger högre kläckprocent?

Jag tycker att procenten ägg från butiken som uppleft -hell- och som kläcker sämre mot en kull med gårdshöns ägg som fått betydligt bättre behandling talar mycket för sig själv. Sedan, om jag måste få be dig att läsa tillbaka, så har jag poängterat att "Jag tror att procenten höjs" och att jag går rakt på fakta med "bra behandling, bra kläckning, skitbehandlade ägg, dålig kläckning" som redan är bevisat med tex butiksägg, egna äggkläckare osv, som bara av sig själva bevisar att ägg kräver välldigt fina marginaler, före och under ruvning. Metoder att uppnå dessa marginaler varierar, men antal levande kläckningar talar mycket för sig själva.

hajens

• Skåne
« Svar #168 skrivet: 12 mar-12 kl 22:31 »
Jag tycker att procenten ägg från butiken som uppleft -hell- och som kläcker sämre mot en kull med gårdshöns ägg som fått betydligt bättre behandling talar mycket för sig själv. Sedan, om jag måste få be dig att läsa tillbaka, så har jag poängterat att "Jag tror att procenten höjs" och att jag går rakt på fakta med "bra behandling, bra kläckning, skitbehandlade ägg, dålig kläckning" som redan är bevisat med tex butiksägg, egna äggkläckare osv, som bara av sig själva bevisar att ägg kräver välldigt fina marginaler, före och under ruvning. Metoder att uppnå dessa marginaler varierar, men antal levande kläckningar talar mycket för sig själva.

vi skippar butiksäggen, dem intresserar mig inte, tycker det säger sig självt att de borde ha en låg kläckprocent. Varför kan vi inte veta eftersom vi inte vet känner till alla parametrar som inverkar.

Jag tänker främst på om det faktiskt gör skillnad på att samla egna ägg, och gulla med dem, eller att inte gulla med dem innan de läggs tillbaka att ruvas av höna. Alltså fall detta alls spelar någon roll för kläckbarheten nu när det framkommit att man kan kläck ägg som hanteras ovarsamt ur kläcksynpunkt. Detta går såklart inte att bevisa, men plötsligt känns det kanske överflödigt att hålla på att vända äggen man samlat in innan man lägger tillbaka dem?

Skall även poängtera att jag varken har samlat in ägg för att lägga tillbaka än, men har för avsikt att testa senare i vår.

Just nu har jag tex två fina ankägg liggandes i ankhuset för att se hur min hona kommer reagare av att de ligger där. Dock har jag ingen aning om de verkligen går att kläcka om hon lägger sig på dem, igen har ju varit där och vänt dem. Men samtidigt så är det inte nån och vänder dem ute i naturen heller, så det borde ju egentligen bara vara att låta dem ligga och det som blir det blir. Utan gullande med äggen!?

Min poäng är väl mest, är det här gullandet med äggen nått vi bara fått för oss hjälper, men hur ligger det egentligen till, för uppenbarligen kan man vara rätt vårdslös och ändå lyckas få fram kycklingar/ällingar.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 22:34 av hajens »

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #169 skrivet: 13 mar-12 kl 02:27 »
vi skippar butiksäggen, dem intresserar mig inte, tycker det säger sig självt att de borde ha en låg kläckprocent. Varför kan vi inte veta eftersom vi inte vet känner till alla parametrar som inverkar.

Jag tänker främst på om det faktiskt gör skillnad på att samla egna ägg, och gulla med dem, eller att inte gulla med dem innan de läggs tillbaka att ruvas av höna. Alltså fall detta alls spelar någon roll för kläckbarheten nu när det framkommit att man kan kläck ägg som hanteras ovarsamt ur kläcksynpunkt. Detta går såklart inte att bevisa, men plötsligt känns det kanske överflödigt att hålla på att vända äggen man samlat in innan man lägger tillbaka dem?

Skall även poängtera att jag varken har samlat in ägg för att lägga tillbaka än, men har för avsikt att testa senare i vår.

Just nu har jag tex två fina ankägg liggandes i ankhuset för att se hur min hona kommer reagare av att de ligger där. Dock har jag ingen aning om de verkligen går att kläcka om hon lägger sig på dem, igen har ju varit där och vänt dem. Men samtidigt så är det inte nån och vänder dem ute i naturen heller, så det borde ju egentligen bara vara att låta dem ligga och det som blir det blir. Utan gullande med äggen!?

Min poäng är väl mest, är det här gullandet med äggen nått vi bara fått för oss hjälper, men hur ligger det egentligen till, för uppenbarligen kan man vara rätt vårdslös och ändå lyckas få fram kycklingar/ällingar.

För det första verkar du vara ganska hopplös att argumentera med eftersom du redan har bestämt dig för hur verkligheten ser ut och inte tyckar att något annat passar in där. Jag kommer nu klistra in lite texter som kanske kan bevisa vad jag menar:

"Var försiktig när du samlar in ägg, så att du inte i onödan sprider bakterier till äggen.
Tvätta händerna innan du börjar plockar in äggen.
Behöver du rengöra äggen går det bra med vatten.
Använd ljummet vatten som är varmare än ägget.
Äggen kan förvaras i ca:2 veckor innan de läggs till ruvning, och under denna tid bör ägget förvaras svalt ca:12 grader och en relativ fuktighet på 85%.
En gammal jordkällare är bra, den är sval och fuktig.
Fukten hjälper ägget att behålla sin vikt.

Hönan vänder äggen minst en gång per dag i väntan på att hon skall få tillräckligt med ägg för att lägga sig och ruva.
Vänd äggen helst flera gånger varje dag."

"Det har gjorts undersökningar där det visar att ägg som förvaras under 8 grader och över 22 har en högre dödlighet av embryot. Det som främst begränsar lagringstiden av ägg är den avgång av vätska som ständigt sker. Denna process som leder till att äggen torkar ut går inte att förhindra men förloppet kan bromsas om omgivande temperatur och luftfuktighet är optimala."

Här tex får du en bra förklaring till det mesta. Hönan vänder visst på äggen, när hon lägger ett nytt ägg, alltså är det inte onaturligt, snarare tvärtom, att göra detsamma. Temperatur och förvaring bestämmer hur mycket vätska som finns i ägget när det väl ruvas, något som påverkar hur bra det klarar sig. Har ägget förvarats varmt så avdunstar vätska, så enkelt är det, alltså ska de förvaras svalt. Trodde du verkligen att det inte finns NÅGON förklaring bakom alla "rutiner"?

"Äggets utveckling börjar redan inne i hönan.
När ägget kommer ut och svalnar avstannar äggets utveckling och kommer inte igång igen förrän temperaturen stiger till över 22 grader celsius. Detta kallas för fördröjd fosterutveckling.
Under denna fördröjda fosterutvecklingstid tid samlar vi på oss ägg. Som sedan när de värms upp till över 22 grader celcius under många timmar alla startar utvecklingen igen samtidigt.
Efter detta kan inte fostret kylas ner och startas om igen."

Har man ägg inomhus i rumstemperatur, och det börar utvecklas men sen inte kan utvecklas vidare för att det inte är varmt nog, ja då är det kört för den kycklingen. Alltså - det finns skäl för de rutiner du kallar meningslösa, sen får du väll tro vad du vill om det. Att tänka på vad som händer i ägget är dock viktigt, och förståelse om det kommer påverka hur bra du kläcker.

End of story - back to topic.
« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 02:37 av Bunnykit »

hajens

• Skåne
« Svar #170 skrivet: 13 mar-12 kl 08:09 »
jag argumenterar inte för eller mot någonting, jag ställer frågor baserat på det faktum att man kan kläcka butiksägg som förmodligen inte varesig vänts eller förvarats rätt tempererat. Detta torde väl vara en rätt intressant frågeställning?

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #171 skrivet: 13 mar-12 kl 10:26 »
jag argumenterar inte för eller mot någonting, jag ställer frågor baserat på det faktum att man kan kläcka butiksägg som förmodligen inte varesig vänts eller förvarats rätt tempererat. Detta torde väl vara en rätt intressant frågeställning?

Som jag sa: Kläckbarheten är fortfarande duglig om de inte förlorat tillräckligt med vätska eller behandlats alldeles för dåligt i övrigt, tex med så varmt att de börjat sin utveckling och därmed dött när de blivit kylda igen. Jag har inte varit i många butiker med varmare än 22 grader vid äggen då dessa i vanliga fall står bredvid kyldisken, är äggen färska har de inte förlorat så mycket vätska att de dör om man försöker kläcka dem, har man tur och de inte förvarats för kallt så har man fortfarande en liten chans med dem.

Det är ingen frågeställning; det är fakta, enkel matematik. Förlora för mycket vätska, utsätt äggen för alldeles för många variationer, och din kläckprocent sjunker. Det du tidigare sa "Jag är inte intresserad av butiksäggens procent" är i sammanhanget inte ett bra perspektiv då de uppvisar både fakta och procent baserat på sin resa och behandling. Om du är intresserad av ett vetenskapligt och matematiskt bevisat svar så har du det framför dig. Utsätt dina egna ägg för samma resa och du ser att kläckprocenten sjunker, behandla dem svalt och med hög fuktighet i en-två veckor och du får en större kull kläckt från kläckaren.

Chansen att få en bra kull från ägg som dessa är inte stor, därmed charmen att ta ett matägg och försöka ta hand om det, och med bästa ansträngning kläcka det liv som inte hade fått en chans. Det är ett litet matematiskt mirakel varje gång det händer, därmed charmen. Vill man ha säkrade, snygga, häftiga, avelsdjur så kläcker man ägg från liknande avelsdjur, vill man ha kul och kläcka ett husdjur eller en bunt ok gårdshönor så funkar detta också. Kläcker man ägg från sin egen gård så möts man inte med samma utmaningar, detta är lite svårare, mer komplicerat, och på så många sätt, mer belönande.

Naturligtvis så är det mina känslor om saken, för jag råkar gilla matematiskt uträknade procenter och att klå dessa. Jag tar hellre en mirakel kyckling som jag kläcker själv än att köpa en som redan är kläckt. Jag ska köpa en riktig äggkläckare nu till våren/sommaren, men ska flytta snart, så tillsvidare byggde jag en egen. Min vaktel kläckare var mycket mindre, och svårare att kontrollera än denna, men tog en kyckling ända fram till kläckning. Hade jag kunnat vänt ägget utan att öppna lådan så fukten inte försvunnit så hade den nog klarat kläckningen.

Man lär sig lite i taget, så som man borde ju mer man experimenterar och observerar  8)  Hitta faktorerna, hitta deras sammanhang, deras roll i sammanhanget, observera händelseförloppen, och lär av svaret.

hajens

• Skåne
« Svar #172 skrivet: 13 mar-12 kl 11:16 »
I see, vi får se var det landar. För egen del hoppar jag nog kläckare, utan låter mina hönor testa på ruvandet själv. Min förhoppning är att de skall klara av det utan större inblandning från min sida. Jag kanske kommer förvara en del ägg och sedan lägga tillbaka under höna när det blir dags för ruvning, vi får se. Just nu låter jag iallfall bara ankäggen ligga och avvaktar vad som skall hända med dem, kanske lägger sig min hona på dem, kanske inte.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #173 skrivet: 13 mar-12 kl 23:15 »
Jag har tydligen ingen vidare tur med köpeägg. Vid de två tidigare tillfällena var noll befruktade. I tolvpacket jag la in för fyra dagar sen är endast ett ägg befruktat. :-\ Ska man se det som jag fått bättre tur nu eller? ::) Om det kläcks så blir det bergis en tupp!  >:D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #174 skrivet: 14 mar-12 kl 00:49 »
Jag har tydligen ingen vidare tur med köpeägg. Vid de två tidigare tillfällena var noll befruktade. I tolvpacket jag la in för fyra dagar sen är endast ett ägg befruktat. :-\ Ska man se det som jag fått bättre tur nu eller? ::) Om det kläcks så blir det bergis en tupp!  >:D

Haha, kanske det ^^ jag lyste mina ägg nu ikväll, och visst fasen såg jag en pigg dansande liten krabat :D på sex ägg, de andra vet jag inte, var svårt att se, men som sagt, fick in en bra vinkel på en av dem och la snabbt tillbaka den när jag såg "räkan dansa"  :-[

Jag hoppas på en liten april kyckling, kläckdatum 1 april isf, det vore helt sjukt häftigt!  :D

OMG, vi la ägg på samma datum! Va kul om vi båda får en påskkyckling samma dag! :D

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
« Svar #175 skrivet: 14 mar-12 kl 06:33 »
Jihooo
Mina Willy ägg har kläckts, 2 st fina bollar...  :D
Jag fick oxå 4 hedemora kycklingar i hönshuset i måndags och tänker nu låta den hönsmamman adoptera Willy och Wille. Vilken lycka det är när allting går som man har tänkt...  ;D
Ha en bra dag... MVH Jill
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #176 skrivet: 14 mar-12 kl 08:27 »
Hejsan!
Igår lyste jag mina ica ägg av 9 stycken så är det små dansande foster i 6 stycken :) Dom ska kläckas den 26de mars så ser framimot det :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #177 skrivet: 14 mar-12 kl 08:38 »
Nä *avis*

Finns tydligen dåligt med tuppar på stället där mina Ica-ägg kommer ifrån verkar det som.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #178 skrivet: 14 mar-12 kl 12:13 »
Nä *avis*

Finns tydligen dåligt med tuppar på stället där mina Ica-ägg kommer ifrån verkar det som.

Jag slår vad om att du får typ 9 befruktade av 12 nästa gång, och tänker; Vad ska jag göra av så många bäbisar?  ;D

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #179 skrivet: 14 mar-12 kl 13:13 »
Fråga på ICA när de fick hem äggen. Jag köpte ägg som de fick hem dagen före och då funkade det bra.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser