Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 128079 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #100 skrivet: 14 jan-12 kl 22:09 »
Var en på alternativ som fick med sig honom av misstag från ett hönseri som skulle slakta ut. Han transporterades 40 mil ned till Emil ...  :-[ Tyvärr tog räven honom precis när han blommat ut till en vacker välmående tupp.  :-\ Men han fick en son ihop med en av Emils LSL hönor.

Här har du en tråd om Snö (som tuppen hette).

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84762.msg720164#msg720164
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kbh

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 14 jan-12 kl 23:24 »
Ni som har och kläcker butiks ägg hur många får ni  kläckta på typ 20 ?  nyfiken:)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #102 skrivet: 15 jan-12 kl 00:01 »
0-1 på ett 6-pack har jag fått på mina försök.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

kbh

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 15 jan-12 kl 00:07 »
Många ägg då om man ska ha ett tiotal :) 

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #104 skrivet: 15 jan-12 kl 00:13 »
Precis, och så blir ju en del tuppar också :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

kbh

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 15 jan-12 kl 00:19 »
Precis, och så blir ju en del tuppar också :)
Jo det var där för ja skrev många  ägg mrn väldigt roligt att det går . Ska bli spännande att få läsa hur det kläcknings resultatet är för andra .

murrelina-01

• Västergötland
« Svar #106 skrivet: 15 jan-12 kl 20:00 »
Jag har ofta undrat, men inte provat själv, går det att kläcka fram kycklingar, ur s.k matägg??. Och OM det går, hur länge kan ägget ha varit i kylskåp, för att det ska funka, spelar längden nån roll, om ägget legat i kylskåp ett par dagar eller flera veckor/ månader ??.Nån som vet? Provat?? Hur blev resultatet?? Tips och råd??. På s.k djurmarknader, säljs ju oftast avelsägg, som är förberedda för kläckning, men ibland är avelsäggen slut, och kvar säljs bara matägg, efter rasen..Törs man köpa och prova dom?.
Har köpt Ica Ägg ( Ekologiska )  och fick från 5 ägg 3 kycklingar ( Äggen har legat 5 veckor i kylskåpet före jag kom på att lega dom under mina dv. Kochin)
« Senast ändrad: 17 jan-12 kl 15:55 av murrelina-01 »
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #107 skrivet: 21 jan-12 kl 08:57 »
Då var det dax igen :)
Var och handlade förra helgen och då åkte 2 6-pack eko-ägg med hem och ner i kläckaren.
Det ena paketet var nersatt till halva priset pga kort datum, dvs det var en månad sedan de värptes. Och det andra var ett nylevererat paket til butiken.
Paketen kommer från olika hönserier (olika koder på äggen)
Vid lysning var det fin spindel i 2 ägg :)

Och inte var det i de färskaste inte, utan i 2 av de som utstått en månads ooptimal behandling för kläckning!

Så om jag ska handa fler paket ska jag leta efter just det hönseriets kod på paketet och äggen.

Av de jag kläckte innan har jag bara en hôna kvar då marek kom in och rensade ordentligt i min ungdjursgrupp :(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #108 skrivet: 23 jan-12 kl 18:11 »
Min lilla rackare gror så fint med. =) 2 veckor nu. En vecka kvar så tittar den förhoppningsvis ut.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #109 skrivet: 23 jan-12 kl 19:11 »
6 dagar kvar till kläckning o båda köpäggen växer o frodas. Hur är det med vaccinationer av hönserihöns? De trillar väl av pinn vid första andetaget i en "vanlig" hönsgrupp.  ::) *lite ironi* Finns det ringar eller något annat smart sätt att märka så små som dagsgamla pycklingar? Vi har ju en salig blandning av ägg i kläckarn o de flesta kommer man väl se vad de är för något tids nog men vore kul ändå!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #110 skrivet: 23 jan-12 kl 19:15 »
Bild på ett av köpeäggen efter 5-6 dagar i kläckar'n.

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #111 skrivet: 23 jan-12 kl 19:20 »
Det finns märkringar på högberga AB som passar småkycklingar. Men håll koll på de då fossingarna växer snabbt.  :-X
Jag märkte kycklingar med en av lillebrorsans tuschpennor (den till vänster, lila på huvudet). Nackdelen där var att färgen gick ur rätt så snabbt. Men det kanske sitter i längre på ljust dun vilket jag misstänker att kycklingarna som kläcks kommer att få.
Vet en del som haft nagellack på någon klo också, men se till så det torkar så de inte nammar i sig nagellacket.  :-X Kanske inte ta någon så i ögonfallande färg o märka med. Buntband funkar med.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #112 skrivet: 28 jan-12 kl 13:37 »
Det finns märkringar på högberga AB som passar småkycklingar. Men håll koll på de då fossingarna växer snabbt.  :-X
Jag märkte kycklingar med en av lillebrorsans tuschpennor (den till vänster, lila på huvudet). Nackdelen där var att färgen gick ur rätt så snabbt. Men det kanske sitter i längre på ljust dun vilket jag misstänker att kycklingarna som kläcks kommer att få.
Vet en del som haft nagellack på någon klo också, men se till så det torkar så de inte nammar i sig nagellacket.  :-X Kanske inte ta någon så i ögonfallande färg o märka med. Buntband funkar med.

Nagellack går prima att sätta lite på dunet också :P typ i nacken eller så. Sitter kvar ett bra tag.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

nina77

• Hälsingland
« Svar #113 skrivet: 29 jan-12 kl 22:29 »
Hur har det gått med butikskycklingarna, har de kommit ut. Jag har 20 st i kläckaren, stoppade i dom i fredags morse. HAr inte så stora förhoppningar att det är nåt, men men ....vet snart.

Det har börjat! ;D Kläckning alltså ;). Inget av butiksäggen men 3 grönvärparblandningar varav en är ute! Första pycklingen!!! ;D ;D ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #114 skrivet: 30 jan-12 kl 21:40 »
Jäfla skit. :( Mitt ägg skulle kläckas idag, lös det och ser ut som det kolat vippen, måste gjort nu under helgen. Ger den någon dag till, ifall att ...

nina77

• Hälsingland
« Svar #115 skrivet: 31 jan-12 kl 08:46 »
Jag hade tre med liv i, ett verkar ha avstannat. 2 med fin spindel, dag 5. Vore kul om de kläcks. Ica eco krav ägg. Från ruda gotland. Jag bor i hälsingland, så de har rest långt :-)

hajens

• Skåne
« Svar #116 skrivet: 31 jan-12 kl 09:39 »
vad e grejen med att kläcka butiksägg? Hönor som går med tupp blir befruktade, och därmed går äggen att kläcka, oavsett om de läggs ut i butik eller ej. Whats new?

Kan fatta om man e faschinerad över att testa kläckta kokta ägg, där har ni en utmaning.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

nina77

• Hälsingland
« Svar #117 skrivet: 31 jan-12 kl 09:43 »
tycker det är lite kul att se att det går att kläcka ägg som rest långt utan vidare bra behandling. Dessutom hade jag slagit vad med en kompis som postod att det var omöjligt :-) Föresten så är det kul att kläcka alla ägg :-) men extra kul eftersom att ICA påstår att de inte säljer befruktade ägg.

hajens

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 31 jan-12 kl 09:56 »
ICA påstår både det ena och det andra.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Gille

• -
« Svar #119 skrivet: 31 jan-12 kl 10:17 »
vad e grejen med att kläcka butiksägg? Hönor som går med tupp blir befruktade, och därmed går äggen att kläcka, oavsett om de läggs ut i butik eller ej. Whats new?

Kan fatta om man e faschinerad över att testa kläckta kokta ägg, där har ni en utmaning.
Med hantering o resor så trodde iallafall inte jag att det var möjligt. Trodde heller inte att de hade tuppar i äggfabrikerna.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser