Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka butiksägg?  (läst 127968 gånger)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Kläcka butiksägg?
« Svar #40 skrivet: 07 jun-11 kl 09:43 »
Två kycklingar har kläckts, de får vara kvar i kläckaren tills imorgon, då blir de flyttade (och fotade)
Tror inte att de tre kvarvarande äggen kommer att kläckas men jag ger de ett dygn till.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Ting

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 07 jun-11 kl 22:18 »

Spännande :D blev inspirerad så jag köpte 2 olika 6 pack ekologiska ägg idag så om ett par dar ska jag lysa dem och hoppas på en prick! Hoppas sååå,

Ipidia

« Svar #42 skrivet: 07 jun-11 kl 22:36 »
Oj vad kul!
Det där måste jag prova nån gång, bara vi får byggt ett hönshus nån gång...

Ting

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 12 jun-11 kl 10:30 »

Update

Igår skulle jag skrivit - inget ägg var befruktat men så hittade jag ETT av köpeäggen på 12 ägg som hade spindeln :D
Kul kul, nu hoppas jag att den kläcks med....

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 13 jun-11 kl 14:07 »
Två kycklingar har kläckts, de får vara kvar i kläckaren tills imorgon, då blir de flyttade (och fotade)
Tror inte att de tre kvarvarande äggen kommer att kläckas men jag ger de ett dygn till.

Hur går det och var är bilderna  ;)

Jimmy_C

• Småland
« Svar #45 skrivet: 13 jun-11 kl 14:13 »
enligt regelverket så ska ägg i affär vara märkta med bäst före-datum, detta datum får vara max 28 dagar efter värpdagen...

Hehe det där med regelverket ;) Köpte ägg dagen innan dom var paketerade haha Kanske man skulle börja med slogan för mina ägg ;) Köp morgondagens ägg redan idag

Kolla in datumet för inköp och "paketeringen" på äggkartongen

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #46 skrivet: 14 jun-11 kl 07:45 »
Hehe det där med regelverket ;) Köpte ägg dagen innan dom var paketerade haha Kanske man skulle börja med slogan för mina ägg ;) Köp morgondagens ägg redan idag

Ja då kan man ju börja fundera hur de följer alla övriga regler också :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Znibban

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 14 jun-11 kl 09:03 »
enligt regelverket så ska ägg i affär vara märkta med bäst före-datum, detta datum får vara max 28 dagar efter värpdagen...

Hm det där med max 28 dagar efter värpdagen är tydligen inte något som följs slaviskt heller.
Man underar ju ??? i sitt stilla sinne, hur länge ägg håller sig egentligen :D
Nu har jag  hönor som ligger och ruvar så jag får leva på mina sparade ägg ;), men det kan tydligen gå hur lång tid som helst  :P

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #48 skrivet: 16 jun-11 kl 08:08 »
Väntar fortfarande på bilder!!! :)

kennetshöns

« Svar #49 skrivet: 16 jun-11 kl 09:13 »
Jo samma här väntar på bilder =)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #50 skrivet: 17 jun-11 kl 20:26 »
väntar också på bilder :)

Znibban

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 20 jun-11 kl 16:09 »
väntar också på bilder :)
...ja det gör jag oxå  ;D

Ting

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 28 jun-11 kl 20:10 »
Här kommer mitt ICA ägg-kyckling till tråden iaf :D kläcktes för en stund sedan! 1 ägg av 12 var befruktat. Hoppas det blir en tupp för det behöver jag men bara för det så blir det väl en hönapöna ;D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #53 skrivet: 28 jun-11 kl 21:35 »
Här kommer äntligen bilderna på mina Wesselskycklingar  ::) 3 veckor sedan kläckning och lite lätt förskräckta över att bli utplockade och fotade  8)

Jag hoppas att det är två hönor, tänkte sätta de med en araucanatupp så småningom isf  ;D

Och när jag var på Willys i förra veckan så kunde jag inte låta bli  o:) det bidde ett 6-pack ekologiska ägg som efter en vecka  i kläckaren lystes och jag fick plocka bort 1!! ägg, och då var det ägg som det inte var mycket tid kvar på hållbarheten (enligt Bäst-före-datumet)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Ting

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 28 jun-11 kl 22:15 »
Här kommer äntligen bilderna på mina Wesselskycklingar  ::) 3 veckor sedan kläckning och lite lätt förskräckta över att bli utplockade och fotade  8)

Jag hoppas att det är två hönor, tänkte sätta de med en araucanatupp så småningom isf  ;D

Och när jag var på Willys i förra veckan så kunde jag inte låta bli  o:) det bidde ett 6-pack ekologiska ägg som efter en vecka  i kläckaren lystes och jag fick plocka bort 1!! ägg, och då var det ägg som det inte var mycket tid kvar på hållbarheten (enligt Bäst-före-datumet)

ohhh  ;D jag trodde först ditt inlägg kommit i fel tråd men så letade jag längre ner o då fattar jag namnet :D coolt. ja nu blir det en sport att köpa ett extra paket i affären för det är som rena julafton.
Dina var väldigt fina,får se vad det blir av min ICA

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #55 skrivet: 28 jun-11 kl 22:24 »
Hoppas det blir en tupp för det behöver jag men bara för det så blir det väl en hönapöna ;D

Om din är en höna och någon av mina är en tupp, byte?  o:)

Ting

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 29 jun-11 kl 12:33 »
Om din är en höna och någon av mina är en tupp, byte?  o:)

Gärna men du bor lite långt bort :o :)

Ipidia

« Svar #57 skrivet: 29 jun-11 kl 15:34 »
Kan man inte maila kycklingar i dessa moderna tider? ;-)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #58 skrivet: 29 jun-11 kl 15:50 »
*ber genast sambon att fixa en scanner och ett mailprogram som kan skicka saker irl*

fauve

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 29 jun-11 kl 22:42 »
 ;D

Skicka upp en sådan mackapär hit också när han tagit fram den  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser