Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill så gärna skaffa 3-4 dvärgkochin & tupp  (läst 2078 gånger)

Falkgården

• Norrbotten
Vill så gärna skaffa 3-4 dvärgkochin & tupp
« skrivet: 18 maj-11 kl 22:05 »
Jag är en sån där jobbig människa som alltid måste göra allt efter regelboken >:(, men måste det vara omständligt att ha höns?

Har kollat runt på olika lösningar på både hönshus & hönsgård, jag vill att dom ska få gå fritt så mkt som möjligt men stängas in när vi är borta & på natten.
Största orosmolnet just nu är, hur mkt det skulle kosta att fixa en lada som funkar till höns + att gubben har så mkt annat att göra så det blir nog mest jag som måste fixa.
Måste hela ladan isoleras eller är det smart att bygga en "kub" i den som är isolerad, hur tjock bör isoleringen vara (bor i Piteå)......måste man ha jättestort fönster?

Många frågor men jag vill ju att dom ska må bra :)

Har sett att en del lånar ut över sommaren & det skulle väl kunna vara en första lösning men då kan jag väl inte ha dom lösa...
Bor med sambo, 5 barn & 3 hundar...en naken,en puff & en Varghund.Har alltid haft en dröm om många andra djur & nu hoppas jag på att inom en snar framtid få utöka familjen med några fler djur :-).......har för många år sen gått lantbruksskola & har jobbat på både jordbruk,svingård & som hästskötare

flax

• Halland
SV: Vill så gärna skaffa 3-4 dvärgkochin & tupp
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 22:29 »
Hej!

Jag är också en sån som vill göra allting rätt, vilket ibland resulterar i att det blir väldigt omsändligt att komma till skott!
Men jag tycker inte att du behöver vara så rädd för att skaffa dig några höns.
Dv.kochins är jättebra nybörjarhöns, trevliga och sociala och lagom stora.

Nöj dig med att göra iordning en liten del av ladan, fyra hönor och en tupp behöver inte särskild stor plats, men se till att de har sittpinnar och en "bajsbräda" under. Har man så få är det bättre att själva hönshuset är litet så håller dom värmen bättre. En liten låda att värpa i också bra. (mina värper gärna i en flyttkartong som jag lagt halm i och om ligger på sidan) De är duktiga på att hitta egna lösningar.

Jag har bara en pytteliten utegård för mina går lösa på hela gården. De kommer alltid hem innan det skymmer!

Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Falkgården

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 22:37 »
TACK för ditt svar!!  Ja, det är ett handikapp att vara sån :-\

Kan ju vara skönt att ta det lite lugnt i början, men jag tror att jag kommer att fastna för höns & då får man väl bygga nåt bättre längre fram.
Nu är jag mammaledig fram till aug, så man är inte rikast precis ;) men är ändå så sugen på att skaffa några ;D
Bor med sambo, 5 barn & 3 hundar...en naken,en puff & en Varghund.Har alltid haft en dröm om många andra djur & nu hoppas jag på att inom en snar framtid få utöka familjen med några fler djur :-).......har för många år sen gått lantbruksskola & har jobbat på både jordbruk,svingård & som hästskötare

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-11 kl 08:48 »
He he, ja, risken är stor att man samlar på sig ett gäng!
Jag började också med några dv.kochins, nu har jag fyllt på med ett några andra raser. Får ägg i olika storlekar och former som jag säljer vidare om än inte i så stora mängder.
Alla mina hönor och tuppar (är uppe i drygt trettio nu... ::) ) är egna personligheter och man kan sitta länge och studera dom!
Jag önskar dig varmt lycka till, och att ha detta forum som hjälp och stöd i olika frågor är helt ovärderligt!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser