Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandbad till kycklingar?  (läst 5964 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Sandbad till kycklingar?
« skrivet: 17 maj-11 kl 20:42 »
Mina silkes bebisar e nu 2½ veckor gamla. Dom började nu för ngn dag sen att "bada" men jag har ingen sand på botten utan strån och gräs. E det redan dax att ordna en hörna med jord/sand?? Har aldrig haft det inne hos höns kycklingar förr men då dessa små pluttisar betyder så mycke för mig att jag vill ge dem allt. MEN......tänk om dom äter jorden och blir sjuka?.. :) Asså jag e nojig men pls kom me förslag.

zeina66

• Värmland
SV: Sandbad till kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 20:50 »
Mina kycklingar får liten sandlåda av ett glasspaket när dom är ca 1 vecka,dom brukar älska det. Sen växer deras balja i takt med dom  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 20:55 »
Å vad bra!!!
Vad anv du för sand? Kan jag gå ut i hönsgårn och gräva upp en liten hörna och sätta in hos dem? Eller ska jag köpa ngn speciell sand?

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 11:35 »
Men hönshjärnor!!!!
Dom äter ju upp sanden och vågar inte kliva i den!!! Ska jag oroa mig?? Finns även småsten jag e rädd att de ska sätta i halsen.

Gamina

« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 12:17 »
Det är klart att de äter sanden, de behöver den/tror att de behöver den för att smälta maten.
Du ska se att de snart kommer på att de kan bada i sanden också  :D
Genbank för Gotlandshöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 13:05 »
Japp hönsfåglar behöver småsten och grus för att smälta maten i krävan..... allt är i sin ordning ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 13:29 »
 :-[ Vad bra......
Efter en halvtimme började dom bada.... och nu har dom lyckats göra ett kaos i kartongen!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser