Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köp Tempeh-sporer i Sverige  (läst 15252 gånger)

joakimlinden

• Gäst
Köp Tempeh-sporer i Sverige
« skrivet: 09 aug-06 kl 12:18 »
Såg att det var några som letade efter Tempeh-kulturer/sporer. Jag har hittat ett företag som säljer både färdig Tempeh och 100grams-paket med sporer. 2 gram räcker till 1 kilo sojabönor och kostar 133kr inkl frakt.

För er som inte har testat eller hört talas om Tempeh (får mina sporer imorgon, så jag väntar spänt på att få testa själv) finns lite mer info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh

Maila till: macogront@swipnet.se så skickar de. Fick svar snabbt och jag tycker priset är helt ok.
« Senast ändrad: 09 aug-06 kl 12:22 av joakimlinden »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Köp Tempeh-sporer i Sverige
« Svar #1 skrivet: 09 aug-06 kl 12:49 »
Tack! Jag skickade genast iväg en förfrågan.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 16 aug-06 kl 16:35 »
Fick mina sporer från maco idag. Snabbt och enkelt efter trevlig mailkontakt.

joakimlinden

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 aug-06 kl 12:11 »
Sådär... Nu var det klart!

Hela processen gjordes ganska snabbt och utan direkt hänsyn till exakta mått och instruktioner. Det fungerade ändå.

• Köpte 750gram torkade, ekologiskt odlade sojabönor.
  • Blötlade allting runt 22.00 första dagen.
  • På eftermiddagen dagen efter började jag att koka bönorna.
  • Efter ca 20 minuter tog jag en del av bönorna och kylde av med kallt vatten. Jag försökte skala dem med lite olika metoder, med varierande resultat.
  • Efter lite konsulterande av texter på internet bestämde jag mig för att koka allting ytterligare ca 40-50 minuter.
  • Jag kylde ner allting tills det gick att jobba med händerna i vattnet och började krama och pressa bönorna direkt i grytan. Detta verkade fungera bäst.
  • Efter att så många skal som möjligt plockats bort och vattnet silats av, hällde jag över ca 2 teskedar äppelcidervinäger och blandade noga.
  • Sen spred jag ut allting på två handukar på ett "bakbord" (en stor träplatta på 1x1 meter ungefär - ingår i min lägenhets kök) och lät dem torka.
  • Jag fick vända på bönorna och sprida ut igen några gånger för att det skulle bli hyfsat torrt. Jag nöjde mig med att det fortfarande var lite fuktigt när jag började med tempehkulturen.
  • Jag hade ingen möjlighet att väga i gram så jag fick höfta till mängden tempeh-starter. Det blev så att jag gjorde lite åt gången, med lite olika mängd starter varje gång. Det är omöjligt för mig att säga exakt hur mycket jag tog, men det var ungefär två - tre kryddmått i första satsen. Första satsen kanske innehöll 30% av den totala mängden bönor. I de andra satserna tog jag lite mer tempeh-starter.
  • Jag packade bönorna i 1-literspåsar. Så mycket att det fortfarande gick att vika påsen minst ett varv runt sig själv.
  • Påsarna perforerades sedan med ett antal hål gjorda med tandpetare. Hålen slumpades ut med ca 1-3cm mellanrum.
  • Jag lade de färdiga påsarna på ett ark husållspapper i olika behållare. Behållarna var plastbyttor utan lock och metallformar för ugn.
  • Dessa placerade jag sedan på en DVD-spelare i ett tv-skåp med lucka. En sats fick inte plats så den satte jag på datorchassit nära transformatorn och lade en filt över.
  • Sedan var det bara att vänta...
  • Efter ca 16-18 timmar började paketen kännas varma så jag öppnade luckan i tv-skåpet och lyfte bort lite av filten från datorn.
  • I morse var det klart! Bönorna var inbakade i en vit, tät massa. Alla satser verkar ha klarat sig jättebra, trots de primitiva metoderna.

Nu har jag så mycket tempeh att jag måste ta reda på hur man kan frysa ner det. Jag har massor av tempeh-starter kvar så nästa gång tänkte jag experimentera med att tillsätta chili och eventuellt vitlök och salt.
« Senast ändrad: 19 aug-06 kl 12:15 av joakimlinden »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 25 aug-06 kl 01:41 »
Jag gjorde mina av en 500g påse sojabönor. Med den skillnaden att jag bara lät dom stå i durkslaget efter skalningen, och att jag inte hade någon vinäger. Ca: 3,5 kryddmått starter motsvarade 2g. I en perforerad ziplockpåse mellan ett par kökshanddukar ovanför äggkläckaren växte det fint. I slutet när tempehn började alstra sin egen värme, tog jag bort handduken som låg överst.

Provstekte 1/4 och hade harissa och ketchap bentang på. Gott!

När man fryser tempeh, får man inte stoppa den varm i frysen. Utan man ska stanna kulturen först i kylen och sen stoppa den i frysen. Det blir inte lika blött av kondens då.

Tack igen för tipset. Jag är urnöjd!

Här hittade jag lite tydliga bilder. http://www.geocities.com/pvachuska/tempeh/

Och så gjorde jag en sökning på Astray. http://www.astray.com/recipes/?search=tempeh
« Senast ändrad: 25 aug-06 kl 01:55 av Gruff »

zzz

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 sep-06 kl 11:49 »
Jag har köpt sporer några gånger från detta företag:
http://www.tempeh.info/

Det går utmärkt att frysa tempehn. När den skall användas brukar jag tina den lite kort i mikron. Det behövs inte många sekunder för att den skall bli lätt att skiva/tärna och sedan använda.

Med lite framförhållning behöver man förstås inte mikra den alls.

Marieberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 okt-06 kl 16:19 »
Jag har också tillverkat tempeh, och resultatet blev helmumsigt! Bättre än den tempeh som jag tidigare har köpt i utlandet.

Jag har ett tips när det gäller skalning av sojabönorna. Efter kokning & avsvalning lägger man en handlig mängd i en ren kökshandduk och gnider runt. Skalen "fnasar av" och kan lätt skiljas från bönorna. Eventuellt la jag dem efteråt i en gryta med vatten, så att skalen flör upp till ytan. Det funkade jättebra när jag gjorde det, och det gick relativt snabbt!
« Senast ändrad: 11 okt-06 kl 23:09 av Ior »

Nying

SV: Köp Tempeh-sporer i Sverige
« Svar #7 skrivet: 21 dec-09 kl 10:25 »
Hej!

En gammal tråd som jag hänger på igen! Hur har det gått med eran tempehtillverkning? Är det någon som håller på även nu? Kan man fortfarande köpa startkulturen här i Sverige? Behöver man ny startkultur för varje gång eller går det att ympa från en tidigare sats? Jag är jättenyfiken! Åt tempeh för flera år sedan och tyckte att det var jättegott. Har någon bra tips på var man kan köpa färdig tempeh eller startkultur förutom på den gamla adressen tidigare i tråden?

Kram

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser