Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd  (läst 15630 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #20 skrivet: 18 maj-12 kl 09:31 »
Är inte omsättning inkomster OCH utgifter?  ???

För har man några hundar så kommer man lätt upp i 30' i omsättning på ett år, men någon vidare vinst finns knappast.

Nej, omsättningen är enbart det som kommer in. 

Men vad gäller just hundar så är det åtminstone ännu en icke-fråga på skatteverket, även om dom har börjat syna en del lite.
Dom stora uppfödarna driver det nog som företag redan, men för de små finns en tyst överenskommelse med skatteverket.
Än så länge, är väl bäst att tillägga, för visst, det är ju 3 valpar, sen är man egentligen skyldig att redovisa moms.
Men dom lutar sig lite mot kriteriet att verksamheten ska bedrivas yrkesmässigt, och det anses inte hunduppfödning göra.

( Har själv kennel, och bokför åt kennlar, så jag har kollat lite  ;)  )

pricken

  • Inlägg: 108
    • Närke
    • Lanttantensbutik
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #21 skrivet: 18 maj-12 kl 09:31 »
hej, bra idé den här tråden.
 Jag går också i "gårdsbutik-tanker & drömmar"
Mycket information kan man få på ALMI's hemsida eller om man slå under "starta-eget", sen kan man få information och t.ex. ansöka om MIKROSTÖD hos länsstyrelsen.
Jag gick nyligen en kurs i livsmedelshygien som anordnades av hushållningssällskapet, då fick jag mycket bra information plus en del nyttiga kontakter.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #22 skrivet: 18 maj-12 kl 12:31 »


Och med omsättning menas alltså det totala man drar in, 30 000 per år är alltså en försäljning på 2500 i månaden, sen måste man redovisa moms, men får då såklart även dra av moms på det man köper. Och då är man ju i princip företagare på riktigt.

Räknas flera hobbys ihop eller kan man ha flera och redovisa separat?

Ex.
Smyckestillverkning 10'
Biodling 25'
Grönsaksodling 20'

Är det då tre separata hobbys där man slipper momsredovisning eller slås de ihop då de tillsammans kommer upp till 55'
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #23 skrivet: 18 maj-12 kl 12:42 »
Räknas flera hobbys ihop eller kan man ha flera och redovisa separat?

Ex.
Smyckestillverkning 10'
Biodling 25'
Grönsaksodling 20'

Är det då tre separata hobbys där man slipper momsredovisning eller slås de ihop då de tillsammans kommer upp till 55'

Det där är en fråga som inte är helt lätt att bli klok på.. Men om man ska tänka lite konsekvent så är det ju så att alla hobbies ska redovisas separat, och man får heller inte kvitta förluster i en hobby mot vinster i en annan, utan allt måste kvittas framåt så att säga, inom samma hobby.
Och då tycker jag nog man kan hävda att omsättningsgränsen gäller för var och en av hobbierna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #24 skrivet: 18 maj-12 kl 14:39 »
Fast momsredovisning är inte raketforskning, det är inget att vara rädd för. Skatteverket har bra infoträffar i ämnet (och flera andra ämnen som gäller nyblivna företagare) på många ställen i landet, mer om det finns på deras hemsida. Kostar gratis, de bjuder på fika, en kan ställa så många frågor en vill till skatteinformatörerna, och förstås träffa andra som är i samma situation som en själv!

Vad gäller hobbyuppfödning av hundvalpar eller kycklingar eller vad det vara må, kör Skatteverket stenhårt med 2 ord om företagande; "varaktigt" och "vinstsyfte". Om kostnaden för att föda upp de små djurungarna går jämt upp med vad som kommer in när djurungarna säljs, finns ingen vinst och alltså inte heller något vinstsyfte.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #25 skrivet: 18 maj-12 kl 15:04 »
Kan man momsa som privatperson med hobby eller blir det då till att F-skatta?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #26 skrivet: 18 maj-12 kl 15:15 »
Kan man momsa som privatperson med hobby eller blir det då till att F-skatta?

Man behöver inte redovisa moms för hobbyverksamhet. F-skatt har ingenting med moms att göra.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #27 skrivet: 18 maj-12 kl 15:21 »
Man behöver inte redovisa moms för hobbyverksamhet. F-skatt har ingenting med moms att göra.

Min undran var om man kommer upp över 30' i omsättning och då enligt skatteverket ska momsa, gör man det som privatperson eller blir man då tvungen att registrera sin hobby som företag?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Existens?

  • Gäst
SV: (Ämne saknas
« Svar #28 skrivet: 18 maj-12 kl 15:21 »
. . .och ett följdsvar blir då alltså att ja, man kan momsa utan F skatt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #29 skrivet: 18 maj-12 kl 15:23 »
Min undran var om man kommer upp över 30' i omsättning och då enligt skatteverket ska momsa, gör man det som privatperson eller blir man då tvungen att registrera sin hobby som företag?

Du registrerar dig för momsredovisning. Samma blankett som man anmäler sig till F-skatt.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #30 skrivet: 18 maj-12 kl 15:24 »
Tror jag skulle behöva en gratisfika på en skatteverksträff för att se hur de resonerar. Är inte uppe i de summorna på långa vägar (om m an bortser från när man har en valpkull) men det skadar inte att kolla upp regelverk i förskott.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #31 skrivet: 18 maj-12 kl 15:42 »
Inkomst/omsättning är inte samma sak som vinst.

Ett företag kan omsätta 1 miljard och ändå gå med förlust om utgifterna överstiger inkomsterna.

Är inte omsättning inkomster OCH utgifter?  ???

För har man några hundar så kommer man lätt upp i 30' i omsättning på ett år, men någon vidare vinst finns knappast.
//Lina

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: (Ämne saknas
« Svar #32 skrivet: 18 maj-12 kl 18:53 »
. . .och ett följdsvar blir då alltså att ja, man kan momsa utan F skatt.
..eftersom F-skatt är det en ska ha om en ska sälja tjänster. F-skattsedeln ska en åberopa när en tar betalt av kunden för utfört arbete, då visar det att en själv betalar skatter och motsvarande arbetsgivaravgifter. Om en gör ett jobb åt någon utan att ha F-skatt blir kunden arbetsgivare och måste betala skatt och arbetsgivaravgifter istället.
Den som bara säljer varor behöver inte ha F-skatt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens?

  • Gäst
SV: (Ämne saknas
« Svar #33 skrivet: 19 maj-12 kl 07:40 »
..eftersom F-skatt är det en ska ha om en ska sälja tjänster. F-skattsedeln ska en åberopa när en tar betalt av kunden för utfört arbete, då visar det att en själv betalar skatter och motsvarande arbetsgivaravgifter. Om en gör ett jobb åt någon utan att ha F-skatt blir kunden arbetsgivare och måste betala skatt och arbetsgivaravgifter istället.
Den som bara säljer varor behöver inte ha F-skatt.

Och för att förtydliga ännu mer så kan man ju säga att om man säljer varor i lite större omfattning och får vinst, så skadar det ju såklart inte att ha F-skatt.
Tanken med F-skatt är att man varje månad betalar in skatt som ska täcka det man tjänar det året. När man får F-skattsedeln så har skatteverket bestämt hur mycket man ska betala in varje månad, baserat på ens egna uppgifter om vad man tror sig tjäna.
Risken med en omfattande hobbyverksamhet, där man då inte har kravet på att betala in skatt löpande, är ju att man får en hiskelig restskatt, om det vid deklarationen visar sig att man tjänat bra på sin hobby.
Säg att det visar sig vara en vinst på 40 000, då får man räkna med att det ska in runt 16 000 i skatt.

jeffsby

  • Inlägg: 15
    • Östergötland
    • www.megalomania.nu
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #34 skrivet: 19 maj-12 kl 08:57 »
Jag driver eget företag sedan många åt tillbaka och förstår inte alls er rädsla för att börja momsdeklarera eftersom det är mycket fördelaktigt, särskilt för den som har sin huvudsakliga inkomst från anställning.

Skattemyndigheterna har gått charmkurs och är enormt hjälpsamma gentemot småföretagare. Du kan starta en firma med F- skattesedel och uppge 0 kr i din preliminära skattedeklaration. På så sätt behöver du inte betala någon skatt i förskott och du kan ändra din preliminära skattedeklaration ( alltså den du lämnar in för att skattemyndigheten ska beräkna hur mycket skatt de ska ta från dig varje månad) när du vill och hur många gånger som helst. Huvudsaken är att du lägger undan pengar för att betala skatt om du får någon vinst.
Under mina första år som företagare bokade jag tid med en handläggare på skattemyndigheten varje gång jag skulle fylla i ett papper, på så sätt lärde jag mig och var trygg med att få allt rätt. Skattehandläggarna är en servicefunktion som ska utnyttjas!

Troligen får du ingen vinst de första åren eftersom du med eget företag kan kvitta alla inkomster mot utgifter du har för att bygga upp företaget. Eftersom det är ganska naturligt att ha större utgifter än inkomster de första åren så leder det alltså till att den som har löneinkomst får mer tillbaka på skatten om man redovisar alla avdrag. Detta är något även skattemyndigheterna räknar med så de ifrågasätter inte ett minusresultat förrän efter fem sex år av minus....

När det gäller avdrag brukar nybörjarföretagaren vara alldeles för försiktig, som egen företagare kan du dra av ALLT som du kan hänvisa till att du behöver för verksamheten. All elektronik som datorer, kameror telefoner etc som du behöver för att driva företaget och bygga hemsida. Allt byggmaterial till en ev. gårdsbutik, alla resor fram och tillbaka för studiebesök inköp etc, när man väl slutar vara buskablyg och börjar räkna ordentligt upptäcker man att avdragen är jättestora under uppbyggnadsfasen men det blir ändå lönsamt p.g av att avdragen kan göras gentemot all inkomst personen har ( vid F-skatt).

Bokföringen är ett knepigare kapitel, men inte jätteknepigt. Jag har från början valt att inte lägga någon energi på bokföringen och lejer därför bort den samt använder mig av revisor. Det kostar mig ca 15 000 om året ( för en omsättning på 1,5 milj), men å andra sidan fixar revisorn med avdrag och grejer jag aldrig skulle klara själv så jag tippar att han sparar ca 30 000 åt mig, en bra affär med andra ord + att jag kan fortsätta tycka att det är roligt att vara företagare eftersom jag väljer att göra saker jag behärskar bra istället för att sitta och slita mitt hår med siffror som jag tycker är jobbiga.
Så ta steget och skaffa f-skattesedel, det lönar sig särskilt bra om du redan har en anställning.

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #35 skrivet: 19 maj-12 kl 09:13 »
Ja, särskilt bra är det ju de första 5 åren då man får kvitta en förlust i företaget mot inkomst från vanlig anställning.

Det man ska tänka på är ju då att det gäller 5 år från det man registrerade sig, eller om man har en gård, så räknas det från den dagen man köpte gården.
Så dra alltså igång direkt och utnyttja den förmånen att få dra av förluster mot annan inkomst. Går man och väntar och funderar i 3-4 år, så är de åren försuttna.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #36 skrivet: 19 maj-12 kl 10:07 »
En kommentar lite vid sidan om.
Gårdsbutik är, skulle jag vilja påstå, i nationens intresse.
Inte bara för att vi behöver entrepenörer, och fler som skapar sitt eget arbete.

Det är passar in på statens ambition att bli det nya matlandet, det är en kugge i den stora omställning som jordbruket måste genomgå de kommande 20-30 åren, OCH det gynnar miljön.
 TRANSPORTER är en fara för miljön och ohållbar i längden efter att peakoil nåtts. Lokalproducerat är mer eller mindre en evangelistisk lösning.  Det finns ett inte radikalt men väl progressivt förslag som skulle kunna förändra MASSOR inom en mandatperiod. Ett förslag från en forskare (tror jag det var), ge varje medborgare ett skatteavdrag på 1000 kr i månaden som i form av en check kan handlas närproducerae produkter.
Adminstrationen kan bli svår. Vad är närptoducerat? Definitionen är enkel: det som inte transporterats mer än 20 km (exempelvis). Hur kollas det? vet inte riktigt, kanske via en ny slags "nyckelhållsmärkning" med tydlig produktionsort. Och eftersom de som handlar känner till alla producenter inom 20 km så märks snart fuskare.
Vad ger detta? En ansenlig summa konsumtion styrs om till att gynna bygden, staden, landet och transporterna kommer minska radikalt. 1000 skr i månaden gånger konsumerande medborgare - räkna själva  vilka giganstiska mängder produkter som inte behöver transporteras. Inse vilket historisk uppsving i ekonomiskt utrymme att etablera nya produkter. marknadsnischer som det kommer bli stor kamp om.

Gårdsbutiker!

Förslaget främjar småskalighet och motverkar urbanisering. Och en bieffekt blir att i ett enda penndrag så behövs inte längre organisatioen "hela sverige ska leva" för plötsligt gör landet det.

Var står ditt parti i denna frågan?
Vilka organisationer driver frågan?

Sebastian
http://www.hastekasen.se

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #37 skrivet: 19 maj-12 kl 10:13 »
Fast det blir ju transporter åt andra hållet... När alla konsumenter åker ut till små gårdsbutiker.

Just miljömässiga vinster på den punkten är jag inte så övertygad om.

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #38 skrivet: 14 jul-12 kl 07:35 »
Och nu har jag fått reda på att F skattesedel inte behövs och om man har det som hobbyverksamhet så behövs inga livsmedelsverksgubbar lägga sig i heller och man får baka hur mycket bullar som helst i ett icke godkänns kök =P ..sålänge det är en hobbyverksamhet..
vilket var mycket positivt för då kommer jag att starta en gårdsbutik!  ;D


Njaa.... Du får inte alls baka hur mycket bullar som helst utan att registrera verksamheten hos den kommun du bor i... Hobbyverksamhet hos skattemyndigheten är en sak och en helt annan sak i livsmedelsfrågor. Du är ALLTID ansvarig för att du tillverkar livsmedelssäkra livsmedel. Det ska ske i ett rent kök och jag avstod bostadsköket för det är inte så lätt att få det rent med tre barn, två hundar, massor av katter (4 st men kattungar emellanåt), osv...

Det är enkelt att registrera, kostar visserligen några kronor och så behöver man fundera igenom vad man gör och inte gör och få ner det på papper (rutiner och HACCP. Låter krångligare än vad det är). Så enkelt är det. Å andra sidan: Registrerar man inte och borde ha gjort det (eget ansvar och du ska själv veta när du ska registrera och inte registrera) och blir påkommen (lite av idéen för du vill ju ha dit folk) så väntar böter, företagsbot alt fängelse, berättade en livsmedelsmänniska i grannkommunen under en träff om just gårdsbutiker. Böterna skulle jag vilken dag som helst kunna ta men fängelse känns lite besvärligt ;)


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #39 skrivet: 14 jul-12 kl 09:23 »
Gårdsbutiker ja. En modell som drivs här på Orust (året om, så det är ingen turistfluga) är att många lokala producenter hyr plats och säljer sina produkter under ett tak. En nedlagd lanthandel som återuppstått som saluhall. Tillströmning av kunder mycket större än väntat.

http://www.tavlebord.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare
Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser