Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd  (läst 15657 gånger)

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« skrivet: 16 maj-11 kl 11:23 »
Jag sökte på ordet gårdsbutik här på Alternativ, och fick upp förvånansvärt lite.

Det är säkert många som likt mig har funderingar/drömmar om att starta en liten verksamhet hemma på gården, och som söker kunskap om regler etc. eller som bara vill bli inspirerade och få tips och idéer. Det känns ju onödigt att uppfinna hjulet igen, eller att göra misstag som andra gjort tidigare.

Därför hoppas jag att denna tråd kan bli en kunskaps, och inspirationstråd i ämnet gårdsbutik.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #1 skrivet: 17 maj-11 kl 08:38 »
Jag tar och viker ett hundöra här.

Kan inte mycket om detta men det skulle verkligen vara härligt med en liten gårdsbutik här på gården!
Mot nya äventyr!

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 08:43 »
Även jag har slagit på gårdsbutik här och lägger också ett bokmärke. Men jag vet att jag läste något förra året om en butik som skulle öppnas någonstans..

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #3 skrivet: 17 maj-11 kl 12:17 »
Även jag har slagit på gårdsbutik här och lägger också ett bokmärke. Men jag vet att jag läste något förra året om en butik som skulle öppnas någonstans..
bondelina öppnar gårdsbutik på Svingsåsen...
Fjäderfän och kaniner

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #4 skrivet: 17 maj-11 kl 12:24 »
Är också intresserad av denna tråd :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #5 skrivet: 17 maj-11 kl 19:11 »
Ja, det är många intresserade, men vart är de med kunskap och erfarenhet i ämnet???

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #6 skrivet: 24 maj-11 kl 16:12 »
Det vore trevligt om de som har en gårdsbutik bara kan "ropa hej", så vi vet vilka ni är. Det vore spännande att kunna titta på era koncept, hemsidor etc. som inspiration eller för att handla!

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #7 skrivet: 24 maj-11 kl 16:45 »
Ja, det vore väl jättebra med en lista på alla med försäljning här!!  :D
Så slipper man "gå över ån efter vatten"... ;D
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #8 skrivet: 15 jan-12 kl 20:17 »
Det var dåligt med fart i denna tråden får jag säja!  :P

Måtte de finnas nån som har lite erfarenhet i ämnet som åtminstone kan bidra med punkt 1 ??  ???

Tror mig bara veta att man behöver FA-skattesedel ifall man gör detta ''vid sidan om'' och även jobbar som anställd någon stans..
Sedan beror det ju lite på vad man säljer, höns ska ju vara godkännda bla bla bla....
antar att något sånt gäller även om man ska sälja ex. potatis å morötter som man odlat hemma?
Sen så måste ju köket vara godkännt om man ska baka något där å där ska de tydligen vara väldigt hårda regler så man får i princip ha ett kök för butiken och ett annat till hemmet... ?
Sedan så är det tusen regler och pappersarbete m.m.m om  man ska sälja slaktade djur från gården, det ska undersökas å kollas av olika myndigheter och allt ska följas till punkt å prickar å ibland så blir det nästan omöjligt för en vanlig deltidsarbetare att få ihop allt..

Men sen så verkar det finnas de som tycker att deras gårdsbutik är det bästa som hänt och de har inte haft nåt krångel alls med myndigheter osv. men vart är dom när man behöver dom?? som här just nu tex!!  ::)


svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #9 skrivet: 18 jan-12 kl 01:42 »
Och nu har jag fått reda på att F skattesedel inte behövs och om man har det som hobbyverksamhet så behövs inga livsmedelsverksgubbar lägga sig i heller och man får baka hur mycket bullar som helst i ett icke godkänns kök =P ..sålänge det är en hobbyverksamhet..
vilket var mycket positivt för då kommer jag att starta en gårdsbutik!  ;D

Hönsälskling

  • Inlägg: 5
    • Blekinge
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 14:51 »
Hej!

Jag drev sen nästan två år en gårdsbutik som enskild firma. Men nu fundera jag att gör det om som hobbyverksamhet.  Intäkter har varit inte så stort men investeringar! För att kommer framåt behöver jag nu ännu lite mer pengar men banken säger nej - för att där fanns ingen tillräckliga intäkter! Drömmen var att öppna ett litet sommarcafé men där krävs toaletter mm. ...

Det är helt klart att man måste investera mycket till början (jag skaffade godkänd kök, soputrymme, kylrum etc.) och jag fattar inte varför banken inte kolla på det vad man har skaffat!!
Det är verkligen bättre att man börja som hobbyverksamhet och bygger upp det steg för steg, tycker jag nu.
Har man en gårdsbutik sluten till jordbruksfastighet eller liknande är det inget problem, tror jag. Men att leva och överleva (!) med bara gårdsbutik och med en bank som se bara pengar och inte idén och drivkraften är helt enkelt omöjligt! Kanske där finns en eller annan som få lite stödpengar, men som 44årig kvinna med utländsk background (jag är tysk medborgare men snart svensk och jag kom hit 2005) finns ingen stöd och ännu värre en som hjälper med tips!
@ svartorkidee:
Har du en länk eller liknande där man kan läsa att ingen miljö/hälsoskyddskontroll behövs vid hobbyverksamhet? Stämmer det att man kan baka so mycket när som helst i ett icke godkänt kök?
Jag tror fördelen med hobbyverksamheten är även att man inte måste skaffa kassaregister, företagskonto, försäkringar .... som kosta, kosta, kosta
Om intäkter inte överstiger 30 000 sek/år är hobbyverksamhet inget problem, så mycket vet jag i alla fall ;-)

Har nån frågor om gårdsbutik som drivs som enskild firma kan ni gärna kontakta mig.
Där har jag samlat många erfarenheter ;-)

vh
Heike
30 höns, 1 pärlhöns, 35 vaktlar, 8  myskankor, 4 kanin, 1 hund, 1 katt och bi  :-)

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #11 skrivet: 09 maj-12 kl 15:02 »

@ svartorkidee:
Har du en länk eller liknande där man kan läsa att ingen miljö/hälsoskyddskontroll behövs vid hobbyverksamhet? Stämmer det att man kan baka so mycket när som helst i ett icke godkänt kök?


Nix, om jag inte minns fel så tror jag att det var någon här på alternativ som bedrev hobbyverksamhet och hade kollat upp detta, men jag ska kika runt å se om jag hittar det igen, för det vore naturligtvis bra om det stog i svart på vitt =)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #12 skrivet: 09 maj-12 kl 15:47 »
Hur fungerar det med moms när man har det som hobbyverksamhet?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #13 skrivet: 09 maj-12 kl 16:01 »
Hur fungerar det med moms när man har det som hobbyverksamhet?


Moms: Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #14 skrivet: 17 maj-12 kl 19:04 »
Här spekuleras det...
Om en äger en gård (där den tänkta gårdsbutiken ska vara belägen) och denna är taxerad som lantbruksfastighet är en automatiskt näringsidkare med allt vad detta innebär med deklaration på N-blankett och grejer...och därmed blir det nog svårt att övertyga Skatteverket och kommunens miljökontor om att en viss del av gårdens verksamhet (=gårdsbutiken) endast är en hobby. Och omsätter gårdsbutiken bara 30 000 om året är det inte lönt att hålla på, eller?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

svartorkidee

  • Inlägg: 215
    • Västergötland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #15 skrivet: 17 maj-12 kl 19:37 »
Här spekuleras det...
Om en äger en gård (där den tänkta gårdsbutiken ska vara belägen) och denna är taxerad som lantbruksfastighet är en automatiskt näringsidkare med allt vad detta innebär med deklaration på N-blankett och grejer...och därmed blir det nog svårt att övertyga Skatteverket och kommunens miljökontor om att en viss del av gårdens verksamhet (=gårdsbutiken) endast är en hobby. Och omsätter gårdsbutiken bara 30 000 om året är det inte lönt att hålla på, eller?

Tror du det? Min fastighet är taxerad som jordbruksf. men är bara på 2,5hk och där bedrivs ingen verksamhet, därför skattar jag som vanligt. Skulle jag öppna en gårdsbutik hade det varit på hobbynivå och jag hade garanterat inte tjänat mer än 30 000/år och det hade förmodligen heller inte gått med vinst, men å andra sidan säljer jag hellre det som blivit överflödigt hemma än å slänga det, där av tanken med gårdsbutik för min del i alla fall..

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #16 skrivet: 18 maj-12 kl 07:53 »
Då lämnar du alltså en oifylld N-blankett varje år, med hänvisning till att du inte driver någon verksamhet på gården?

Det är skillnad i regelverket beroende på vad en säljer och hur, att sälja egenskördade grönsaker eller frukter, bär och svamp i oförädlat skick kräver inte särskilt mycket vad gäller hygien och lokaler; likaså att sälja ägg från egna höns eller andra fjäderfän hemma på gården. Värre blir det om en ska sälja något som en förädlat, än värre om en ska sälja slaktade djur i helt eller processat skick.

30 000-kronorsomsättningsgränsen gäller endast för när en ska börja redovisa moms, all vinst som hobbyverksamheten ger är i princip skattepliktig och ska deklareras, står det i Skatteverkets information (pdf om hobbyverksamhet):
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens?

  • Gäst
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #17 skrivet: 18 maj-12 kl 09:10 »
Även en näringsidkare kan ju förstås ha en hobby, men om hobbyn har precis samma inriktning som driften på gården, så kan det nog vara svårt att hävda skillnaden.

Men vad spelar det för roll? Har man en gård är man som sagt automatiskt näringsidkare, och då är det väl bara att köra på med butiken i näringen. Kan ju köra momsen årsvis så slipper man hålla reda på den hela tiden, och F-skatt behövs inte för att sälja grejer.

Skillnaden är minimal eftersom man även i en hobby måste föra nån slags räkenskaper för att visa att man går, eller inte går, med vinst. För vinst ska som sagt  beskattas även om den kommer från en hobby.

Och med omsättning menas alltså det totala man drar in, 30 000 per år är alltså en försäljning på 2500 i månaden, sen måste man redovisa moms, men får då såklart även dra av moms på det man köper. Och då är man ju i princip företagare på riktigt.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 09:16 »



Och med omsättning menas alltså det totala man drar in, 30 000 per år är alltså en försäljning på 2500 i månaden, sen måste man redovisa moms, men får då såklart även dra av moms på det man köper. Och då är man ju i princip företagare på riktigt.

Är inte omsättning inkomster OCH utgifter?  ???

För har man några hundar så kommer man lätt upp i 30' i omsättning på ett år, men någon vidare vinst finns knappast.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Alternativare som driver gårdsbutik, kunskapstråd
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 09:18 »
Bra att tråden kommit upp, vet att många är intresserade av egen verksamhet på gården. Bidra gärna med den kunskap ni har i handoken: http://handbok.alternativ.nu/Utkomster_från_gården

Om någon börjar skriva i kapitlet vågar förhoppningsvis fler hänga på.
Fritt fram att ändra sidornas rubriker och lägga till sidor om strukturen inte är rätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
Larus Canus, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser