Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippt sig själv.  (läst 2484 gånger)

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
Klippt sig själv.
« skrivet: 14 maj-11 kl 20:57 »
En av mina tackor har på två dagar lyckats klia av sig i princip hela pälsen. Igår såg jag en ca 2dm2 stor kal fläck, idag är hon nästintill naken. Klipparen som kommer om en vecka antydde löss och hon är nu flusad. Men jag undrar om det finns något annat som gör att de vill dra av sig pälsen, och hur tusan kan de göra det? Trodde att den nya ullen kom först i juni nån gång. Hon har inga sår efter detta men ser tämligen nyklippt ut.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Klippt sig själv.
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 21:33 »
Du kanske har varit snäll mot gårdstomten.. o:)
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klippt sig själv.
« Svar #2 skrivet: 15 maj-11 kl 08:03 »
Många tackor fäller själva efter lammning t.ex. Det finns också raser som fäller själva i stor utsträckning - gutar ligger nog högst på den lista.
Du skriver inte vad för ras det är, men det är inget ovanligt. Mina gutar kliar av sig pälsen nu också. De flesta brukar ha fällt till midsommar. Resten får vi klippa.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Klippt sig själv.
« Svar #3 skrivet: 15 maj-11 kl 12:50 »
Den yngre Gute-bocken började släppa sin ull 1 mån tidigare än vanligt i år.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Klippt sig själv.
« Svar #4 skrivet: 15 maj-11 kl 13:28 »
Min gutebagge föddes i februari och började fälla just som han fyllde 1 år,märkligt tidigt i år. De andra två är nån månad yngre och det har inte fällt en enda tuss ännu...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Klippt sig själv.
« Svar #5 skrivet: 15 maj-11 kl 13:40 »
   Mina tappade också päls i år vilket inte hänt på flera år ,,vi har gotlandslamm. Bara tacka och ta imot  ;D
             MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

574Krusa

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Klippt sig själv.
« Svar #6 skrivet: 15 maj-11 kl 14:06 »
Jag har flera av mina finullstackor som fäller av sig ullen. En del gör det i samband med lamning och andra bara gör det ändå. De ser friska och krya ut så jag är inte orolig.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Klippt sig själv.
« Svar #7 skrivet: 15 maj-11 kl 14:56 »
Klipper dom som blir klippta vår och höst också sig själva eller är det när ullen närmar sig året som dom fäller  ???
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Emma Nilsson

  • Inlägg: 9
    • Småland
SV: Klippt sig själv.
« Svar #8 skrivet: 15 maj-11 kl 19:35 »
Har läst att nån mineral brist kan göra att de klär av sig, kan det stämma?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Klippt sig själv.
« Svar #9 skrivet: 16 maj-11 kl 06:41 »
De som självfäller släpper ullen även om de klippts tidigare, alltså hjälper inte att klippa två ggr per år. (Gäller mina gutat).

Ja, speciellt finullstackor med många lamm anses kunna tappa ullen av mineralbrist. (fast frågan är om någon provtagits för detta?)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
malinj

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser