Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Novis ska ta HÖ  (läst 29008 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Novis ska ta HÖ
« Svar #40 skrivet: 13 maj-11 kl 12:39 »
Jag tycker att den andra bilden ser ut som golvet i en höskrinda eller nåt?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 13 maj-11 kl 15:19 »
"Jag är ingen expert, men ..."  :P

Ta och se efter om måtten stämmer med någon av följande användningar:

Stege för att komma upp ovanpå höet, när det ligger fullt ända upp i nocken.  (Där uppe blir det då ont om syre, bara så Du vet.)

Foderhäck avsedd att flyttas framåt av fåren själva allteftersom de äter av höet.

I vilket fall är det fint hantverk, och om Du vill använda dem, så se till att inte hela årets höförråd hamnar ovanpå ...  Sånt har hänt!  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13 maj-11 kl 15:29 »
"Jag är ingen expert, men ..."  :P

Ta och se efter om måtten stämmer med någon av följande användningar:

Stege för att komma upp ovanpå höet, när det ligger fullt ända upp i nocken.  (Där uppe blir det då ont om syre, bara så Du vet.)

Foderhäck avsedd att flyttas framåt av fåren själva allteftersom de äter av höet.

I vilket fall är det fint hantverk, och om Du vill använda dem, så se till att inte hela årets höförråd hamnar ovanpå ...  Sånt har hänt!  ::)
Menar du bild numer två  skulle va foder häck? det tror ja inte ett ögon blick på  då det syn att den med hålet har används som vedskiva.

JBF

• Småland
« Svar #43 skrivet: 13 maj-11 kl 17:04 »
Ja, bild nummer två i första bildinlägget är 100% ett underrede till en gammal höskrinda! Jag har en likadan på rännet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 13 maj-11 kl 21:39 »
Har Ni sett, vilka fina teckningar som Getalina hittade i en annan tråd:

http://gullringe.se/Nordisk%20Familjebok/skordemaskiner-nf.shtml

Du ser bl a vad som menas med "fingrar" och "knivar".  Egna fingrar ska hållas fjärran från dessa av järn!  Jag har en hörsägen om en stressad bonde som skulle skärpa knivarna, och hade bråttom och tog inte loss kniven ur slåttermaskinen.  Tog ut vinkelslipen på gården, och satte igång.  Slant, fick verktyget i benet. Det var det sista han gjorde.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 13 maj-11 kl 21:48 »
Ska man passa på och varna för slåtterbalkar så är det läge att säga att man ALLTID ska dubbelkolla att man verkligen slagit av kraftuttaget när man kört stopp i knivarna.. Drar man bort en tuss med gräs som kilat fast och kraftuttaget är igång så blir det nog inte mycket pianospelande i framtiden..

Trollmor

• -
« Svar #46 skrivet: 13 maj-11 kl 22:00 »
Alldeles min mening, Gångtrött!  BÅDE koppla ur kraftöverföringen (ingår i den övningskörning med traktorn som bara MÅSTE föregå körning med slåttermaskin) OCH använda pinne eller annat redskap för att peta ur gräs som fastnat.  För det gör det ju.  Förr eller senare.  För oss nybörjare snarare förr än senare!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #47 skrivet: 13 maj-11 kl 22:59 »
Tänk också på att kniven i slåtterbalken kan komma i rörelse när man fäller upp den för transport också. Så inga fingrar mellan knivarna även om motorn är avstängd! Har en vän som det kunde gått illa för då hon skulle fälla upp balken och kniven åkte inåt/neråt av egen tyngd... Hon kom undan med blotta förskräckelsen och småsår (om jag minns rätt).
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Trollmor

• -
« Svar #48 skrivet: 13 maj-11 kl 23:15 »
Oj, är det mig Du beskriver?  Eller har det hänt flera gånger ...  :o

Jag har noterat detta; men orkar inte publicera texten idag.  Kanske mindre huvudvärk i morgon!

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 14 maj-11 kl 00:08 »
Ska säga det att använd en kratta hällst av trä eller plast  vid rensning av slåtterbalk.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #50 skrivet: 14 maj-11 kl 07:03 »
Oj, är det mig Du beskriver?  Eller har det hänt flera gånger ...  :o

Jag har noterat detta; men orkar inte publicera texten idag.  Kanske mindre huvudvärk i morgon!
Nääh, men väl en annan medlem på forumet..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

trädman

« Svar #51 skrivet: 18 maj-11 kl 23:32 »
Om ni ämnar fortsätta med hö framöver så rekomenderar jag starkt att ni bygger en enkel skulltork. Utifrån bilden ser det ut att vara ett rymligt hus så det bör inte vara några problem. Även "moderna" skulltorksfläktar med övertempskydd och gnistsäkra vingar säljs ofta för mycket blygsamma belopp på exempelvis blocket. Att bygga själva torkkanalen och ribbgolven eller trapetserna är vare sig särskilt dyrt eller avancerat.

En tork gör det väsentligt enklare att skörda hö av bra kvalitet. På den tiden vi sysslade med det gick det inte sällan att slå gräset dag 1, vända em dag 1, stränga dag två och köra in det em dag 2. Skördarna var dock ganska små, så det var inte några väldiga mängder gräs i strängarna.

Självlastarvagna, äldre pressar, baltransportörer, torkfläktar etc kostar inte särskillt mycket begagnat numera

Aqualize

« Svar #52 skrivet: 04 jun-11 kl 01:36 »
Jag håller med om att köra med självlastarvagn verkar vara ett intressant alternativ om nu hökanon finns och man kan tänka sig att bygga en skulltork. Jag har ett hum om hur de ser ut och används men har ingen skulltork själv så jag ger mig inte in på att beskriva det närmare.

För att återgå till maskinerna vid själva höbärgningen.
Ja, sidoräfsan kan användas till att vända höet. Jag tror det ger lite sämre torkning eftersom det blir liggande i (rätt så breda) strängar som man flyttar fram och tillbaka. Vill man sprida ut det "rätt så" jämt på gärdet så inget hö hamnar "under" annat så använder man någon form av rotorvändare. För småbönder som oss så är en s.k. kombivändare det första som ligger till hands. Sådana har två rotorer som likt en elvisp(mixer) sprätter ut höet mellan rotorarmarna och bakåt. Kombi i namnet kommer av att man kan stränga med det genom att montera på strängformarrullar och ändra spridningen (man vill inte kasta höet högt upp i luften). Den i Sverige vanligaste modellen är JF CR 320, bild: http://www.mascus.com/image/product/large/autodb/Andre-JF-CR-320,1315636_1.jpg
Begagnat kostar den väl upp till 10 000 kr men de dyraste ska i så fall vara i riktigt bra skick. De på blocket verkar kräva mer än vad de är värda för gamla ruckel. Som sagt så kan man stränga med den men jag rekommenderar ha kvar sidoräfsa för det då man kan lägga ihop strängar från båda hållen, det spar tid när man pressar om man slipper ränna fram och tillbaka på gärdet med press och vagn (eller självlastarvagn). Speciellt om man lejer in någon som rundbalar vill de ha tjocka stora strängar. Jag tror de tar betalt i arbetstid (kanske i kombination med antalet balar), då vill man ju att de blir klara så fort som möjligt för att spara pengar.

Väljer du (trådskaparen) att pressa balar så kan man säga att det finns 4 typer av småbalspressar. De gamla 3 kallade lös-, medium- och hårdpress samt moderna minirundbalspressar (som kostar multum i inköp och inget jag ser ekonomi i).
Lös och mediumpressar är rätt lika man får buntar som hänger ihop lite löst och tar upp plats (låg densitet) men går att skulltorka hemma så man kan få det av fältet snabbare. Kör man med en hårdpress och speciellt med balbana så blir balarna väldigt hårda och jag tror skulltorkning inte har någon större verkar alls på detta, då krävs det längre torktid på fältet.
midigast är att ha en minst en medhjälpare i en balvagnen man kopplar efter pressen som placerar buntarna rätt.
En lös- eller mediumpress brukar blocketpriset ligga på några tusenlappar, kanske upp till 6000. Rätt så billiga saker alltså. Hårdpressar är uppbyggda annorlunda och mer eftertraktade, det är 15000-35000 kr och de dyrare har balkastare, en anordning istället för balbana som slänger bunten upp i en obemannad balvagn.
En liten hårdpress vill jag påstå inte kräver så stark traktor, men sen tillkommer faktorer som att ha en fullastad balvagn efter och köra i uppförsbacke på fältet så kan det bli värre. Alla andra redskap finns i små varianter nog för att även de motorsvagaste traktorerna klarar av dem.

Bra logistik för småbalspressande är att ha flera balvagnar, två traktorer och massa folk. En i balvagnen och flera som lastar av dem (beror på hur balarna flyttas från vagnen till lagringsplatsen så behövs det olika antal). Traktorn som går i skytteltrafik med balvagnar kan vara vad som helst (som har någorlunda användbara bromsar). Självlastarvagn är mindre manskapsberoende men man ska ju ha närma till fältet för att man ska hinna med att få in höet. Men smågårdar brukar väl ofta ha trädgård som övergår i åkermark så det är inget stort problem.

När vi nu är inne på balvagnar så kan man väl konstatera att det finns vissa egentliga kärror och andra vagnar. Överlag är Gisebo de mest uppskattade (och dyra) så de har placerat hjulen under golvet. Dessa är orangea till färgen. Billiga balvagnar har hjulaxlarna i samma nivå som golvet och markfrigången blir låg, så när man ska upp från gärdet på vägen (och det krävs inte mycket skillnad) så hasar vagnen på backen. Så får man tag på en Gisebo (kanske finns andra som byggt på liknande sätt) så köp den.

Sist men viktigaste, traktorn. Generella råd för en höbärgartraktor:
Man vill ha en traktor med väldigt låg lägsta-hastighet, det brukar betyda att den är utrustad med "hög- och lägväxellåda", alltså gruppväxlar. Man vill ner till 2 km/h, max 3 km/h på lägsta varv vid kraftuttagsvarv för att klara stora strängar. Kraftuttagsvarv är när kraftuttaget gör 540 varv i minuten, en standard för gamla maskiner. Redskapen konstrueras för detta varvtal. Motorvarvtalet brukar vara 80-90% av maximum då. Hastigheter på traktorer anges i max motorvarv om inget annat anges.
Nästa sak att ha är en dubbelkoppling eller oberoende koppling till kraftuttaget (en spak för kraftuttagskopplingen och en för kraftuttagsväxelspaken). De äldsta traktorerna har kraftuttagsdriften direkt beroende på av om traktorn har en växel och kör i någon riktning, trycker man ner kopplingspedalen så stannar kraftuttaget också. Det är inte lämpligt när man t.ex. pressar hö och det kommer en massa hö på en gång. Då vill man stannar framåtdriften men vill inte att kraftuttaget ska stanna för pressen ska få "mumsa i sig" höet så det inte blir stopp i den.
www.tractordata.com och www.konedata.net har information och specifikationer om massvis med traktorer.

Generellt säkerhetsråd om traktorer är att det farligaste (ivf för föraren som inte ofta kör över sig själv) är kraftuttaget. Bara det får tag i lite tygtråd så kan det gå väldigt illa (fingrar, lemlästning etc.). Därför bör man ha kraftöverföringsaxlar som är helt inkapslade, dvs. gula skyddet är helt så de roterande delarna döljs. Jag kan förstå att det är något man drar sig för att göra med gamla maskiner som "startup" att köpa nya kraftöverförignsaxlar för många tusen, har man oskyddade så ska man passa sig väldigt noga.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #53 skrivet: 14 jun-11 kl 08:17 »
Tack alla!!!

Det lutar åt självlastarvagn och in med det på skullen som måste byggas ;D

hen

• Småland
« Svar #54 skrivet: 27 jun-11 kl 11:24 »
gha jag VELAR

Kunde inte slå igår... sitter på jobbet nu...
Tis Ons Tors = bra väder
Fre = 20-30mm regn
Sedan regn typ i en vecka :p

Vad ska jag göra  :)
Slå i kväll /natt
Vända Tis & Ons
Plocka in löshöt tors efter lunch? (funkar de? <)

HJÄLP vad ska jag göra jag är nybörjare och magen är som en stor klump :p

Halte

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 27 jun-11 kl 11:33 »
Ta in hö kvällstid eller nattetid är ju inte optimalt men det kan ju gå i värsta fall.. Så får det bli för mig i år då jag knappt har någon semester.
Däremot är ju det i kortaste laget att slå i kväll och ta in på torsdag kväll tycker jag.. Sommaren är ju inte så långt gången ännu så det blir ju fler tillfället förhoppningsvis. Första året jag slog så slog vi i mitten av augusti, och det gick det med..

Jag slog i går kväll och vände över det direkt, dels för att knäcka stråna lite och för att det ska bli lite luftigare och jag hoppas kunna ta in på torsdag kväll/natt.. Men nu såg jag att yr.no utlovade regn redan på torsdag medans smhi och klart.se ligger kvar med regnet på fredag.. Så det är bara att hålla tummarna nu då.

hen

• Småland
« Svar #56 skrivet: 27 jun-11 kl 12:20 »
Vad säger ni andra? Vänta??
« Senast ändrad: 27 jun-11 kl 15:14 av hen »

hen

• Småland
« Svar #57 skrivet: 27 jun-11 kl 15:15 »
Ta in hö kvällstid eller nattetid är ju inte optimalt men det kan ju gå i värsta fall.. Så får det bli för mig i år då jag knappt har någon semester.
Däremot är ju det i kortaste laget att slå i kväll och ta in på torsdag kväll tycker jag.. Sommaren är ju inte så långt gången ännu så det blir ju fler tillfället förhoppningsvis. Första året jag slog så slog vi i mitten av augusti, och det gick det med..

Jag slog i går kväll och vände över det direkt, dels för att knäcka stråna lite och för att det ska bli lite luftigare och jag hoppas kunna ta in på torsdag kväll/natt.. Men nu såg jag att yr.no utlovade regn redan på torsdag medans smhi och klart.se ligger kvar med regnet på fredag.. Så det är bara att hålla tummarna nu då.

När man tar sent hur är näringsvärdet då?

Halte

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 27 jun-11 kl 15:20 »
Sämre.. Mer strå.. Men det är ju bättre näringsvärde än i hö som man blir tvungen att slänga i skogen. :)

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 27 jun-11 kl 15:20 »
Ju senare du tar desto mindre närig men mera buk fylla  men vänta inte för länge för torken blir också sämre  .ps och oftast bättre hö för lätt födda kallblod.
« Senast ändrad: 27 jun-11 kl 15:30 av pålle »

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser