Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Novis ska ta HÖ  (läst 29006 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Novis ska ta HÖ
« Svar #20 skrivet: 12 maj-11 kl 14:03 »
Ska knäppa ett par bilder på dom när jag kommer hem...

JBF

• Småland
« Svar #21 skrivet: 12 maj-11 kl 14:06 »
självlastar vagn plockar bara löst hö direkt från vallen?? Hur får jag det sedan in på logen.. kan man "vända" på självlastar vagnen så den matar ut? eller kör man förhand?

Någon som vet vad de enorma stegarna på min loge kan vara för något?

Ja, du öppnar grinden så matar självlastarvagnen ut höet igen!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 12 maj-11 kl 14:09 »
Då får vi se om min teori är riktig, att Du har någon sorts underlag för att kunna blåsa varm - eller kall - luft på höet underifrån för att bättre på torkningen.  För det mesta fungerar det som bäst när det inte regnar.  Då blåser man kanske in mera vatten än man pressar ut ur höbingen ...

Och jag antar att Gångtrött menar högaffel, inte "högrep"?  Skillnaden - i mitt språkbruk - ligger i antalet klor, vilka gör stor skillnad för den muskelkraft som behövs för att flytta varje höstrå.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 maj-11 kl 14:24 »
  Och jag antar att Gångtrött menar högaffel, inte "högrep"?  Skillnaden - i mitt språkbruk - ligger i antalet klor, vilka gör stor skillnad för den muskelkraft som behövs för att flytta varje höstrå.
Helt riktigt.. :) Jag fick helt hjärnstillestånd när jag skulle hitta ordet och kunde för mitt liv inte komma ihåg vad jag brukar säga.. :) Seniliteten börjar smyga sig på tror jag..

Och när jag menade muskelkraft så antod jag, kanske helt felaktigt, att det inte gick att köra upp med traktor och vagn på skullen.. Själv får jag kasta upp balarna från vagnen in genom en lucka ett par tre meter ovan för mark och in på skullen

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 maj-11 kl 14:26 »
Ja det är ju helt riktigt.. Har man olika åsikter om hur en sak ska göras så får man skriva in det i texten som en alternativ lösning, inte ta bort andras åsikter..
åsikt är något anat för fakta är fakta men att det finns varianter på  tillvägagångssättet fast vi menar samma sak nu du och jag nu så skriveri olika ord men menar det samma och sånt är nog så vickigt i det samman hanget . Äss det blev ju rena diskusekon  ju

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 maj-11 kl 14:28 »
Helt riktigt.. :) Jag fick helt hjärnstillestånd när jag skulle hitta ordet och kunde för mitt liv inte komma ihåg vad jag brukar säga.. :) Seniliteten börjar smyga sig på tror jag..

Och när jag menade muskelkraft så antod jag, kanske helt felaktigt, att det inte gick att köra upp med traktor och vagn på skullen.. Själv får jag kasta upp balarna från vagnen in genom en lucka ett par tre meter ovan för mark och in på skullen

Hur gör du då när du är ensam? Vi är ju en hel armé, så vi är ett par nere på marken som slänger upp balar och ett par där uppe som lägger dem på hög. Men du måste ju springa upp och ner stup i kvarten om du gör allt själv?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 maj-11 kl 14:37 »
Hur gör du då när du är ensam? Vi är ju en hel armé, så vi är ett par nere på marken som slänger upp balar och ett par där uppe som lägger dem på hög. Men du måste ju springa upp och ner stup i kvarten om du gör allt själv?
Ja.. Kastar in 10-15 balar, sedan får jag springa runt och in på logen, upp för stegen till skullen.. Bära balarna bort till ena hörnet, sedan ned igen och upprepa proceduren.. Väldigt ansträngande och tidskrävande, men det går..

Arne P

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 maj-11 kl 15:43 »
Hade inte trådskaparen en hökanon? Då går det ju fort att mata ut höet ur självlastavagn och mata kanonen. Finns det nåt slags spridningsystem till kanonen så att det sköter sig själv på logen?

Då får vi se om min teori är riktig, att Du har någon sorts underlag för att kunna blåsa varm - eller kall - luft på höet underifrån för att bättre på torkningen.  För det mesta fungerar det som bäst när det inte regnar.  Då blåser man kanske in mera vatten än man pressar ut ur höbingen ...

Jo, man får vara uppmärksam att stänga av skulltorken när det regnar.

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 maj-11 kl 15:57 »
Hade inte trådskaparen en hökanon? Då går det ju fort att mata ut höet ur självlastavagn och mata kanonen. Finns det nåt slags spridningsystem till kanonen så att det sköter sig själv på logen?

det finns ju en styr strut eller vad man ska kalla det  som man väder och vrider men inte atomattiskt utan det får man justera efter hand lika så får man minska rört längden efter hand .

Arne P

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 maj-11 kl 16:02 »
Jo, det finns ju både manuella eller datorstyrda system. Vi har den lite mer avancerade modellen hemma men ja undrade vad hen hade får nåt.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 maj-11 kl 16:07 »
Jo, det finns ju både manuella eller datorstyrda system. Vi har den lite mer avancerade modellen hemma men ja undrade vad hen hade får nåt.
Hehe ok där fick man lära sig något nytt för sånt fanns inte när ja körde hö.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #31 skrivet: 12 maj-11 kl 23:57 »
Ja, om man måste springa upp och ner på skullen efter 10 - 15 balar, då är det ju inte så konstigt om det blir hjärnstillestånd.  Själv har jag drabbats av ett sådant nu, och ska törna in, men senare i veckan ska jag försöka presentera en ny, tillsnyggad version av vår gemensamma text.  Hav tålamod till dess, och fortsätt att tipsa om förbättringar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hen

• Småland
« Svar #32 skrivet: 13 maj-11 kl 09:39 »
Bilder på "stegarna" + logen

Ursäkta för de dåliga bilderna hade bara mobilkameran med mig

hen

• Småland
« Svar #33 skrivet: 13 maj-11 kl 09:40 »
Fick inte lägga upp bilderna i samma post...

hen

• Småland
« Svar #34 skrivet: 13 maj-11 kl 09:44 »
Det som jag tror är en hökanon eller liknande är mekanisk inga datorstyrda prylar....

Gångtrött

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 maj-11 kl 09:48 »
Den första bilden tror jag är just en stege faktiskt.. Den andra bilden har jag ingen aning om vad det är, men det kommer säkert något svar på det inom kort.

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 maj-11 kl 10:11 »
Den första bilden tror jag är just en stege faktiskt.. Den andra bilden har jag ingen aning om vad det är, men det kommer säkert något svar på det inom kort.
nä ja tycker det ser ut som man har det på en vagn ja efter som det är ett hå i det ena brädet  så ja tror det är för hö körning uti från va ja kan se  det hålet satteman spriten i i fram ändan på en lurstångsvangn och det bakre brädet på den bakre bangken .

Gångtrött

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 13 maj-11 kl 10:17 »
nä ja tycker det ser ut som man har det på en vagn ja efter som det är ett hå i det ena brädet  så ja tror det är för hö körning uti från va ja kan se  det hålet satteman spriten i i fram ändan på en lurstångsvangn och det bakre brädet på den bakre bangken .

Du menar väl den andra bilden i första inlägget nu?
Jag menade den översta bilden i det första inlägget.. Det är jag ganska säker på är en vanlig stege..
Jag menade alltså denna:

Gångtrött

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 maj-11 kl 10:18 »
Den andra bilden är nog som pålle säger delar till en vagn för att kunna ha den som höskrinda.
Typ som denna:
http://www.grasko.net/web/grasko.nsf/0/381813fced826459c12574700038b54f/Picture/M25?OpenElement

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 13 maj-11 kl 10:24 »
Du menar väl den andra bilden i första inlägget nu?
Jag menade den översta bilden i det första inlägget.. Det är jag ganska säker på är en vanlig stege..
Jag menade alltså denna:

ja du har rätt den bilden du visar nu  är en vanlig steg den missa väll den bilden bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
Undine, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser