Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kollade i köttdisken på affären...  (läst 20972 gånger)

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #20 skrivet: 14 aug-11 kl 02:25 »
Köp även en säck med salt.
Hur långt är ett snöre? Hur stor är en nypa...?

jenses

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #21 skrivet: 14 aug-11 kl 08:49 »
Nej, det var precis som förväntad men det gör inget.
:P

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #22 skrivet: 14 aug-11 kl 10:29 »
Att den boken bör tas med inte bara en nypa, utan med en säck salt. Dvs var källkritisk.

Vad menade du med det?

Hade det med insaltning av kött att göra? Isåfall är jag ju ursäktad, för jag är vegetarian.
//Lina

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #23 skrivet: 14 aug-11 kl 20:52 »
Att den boken bör tas med inte bara en nypa, utan med en säck salt. Dvs var källkritisk.

Om du är så (käll)kritisk mot boken så vore det bra att få några exempel på felaktigheter. Jag kan inte påminna mig att jag hittade några uppenbara fel.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #24 skrivet: 15 aug-11 kl 01:08 »
Att den boken bör tas med inte bara en nypa, utan med en säck salt. Dvs var källkritisk.
Jaha  ::) tolkade inlägget helt annorlunda. Tack. Så fel det kan bli över nätet så här ...
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #25 skrivet: 15 aug-11 kl 04:05 »
Om du är så (käll)kritisk mot boken så vore det bra att få några exempel på felaktigheter. Jag kan inte påminna mig att jag hittade några uppenbara fel.
Inte jag heller.  Och jag har köpt, men ännu ej läst Äkta Vara av samme förf
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #26 skrivet: 16 aug-11 kl 01:59 »
Att den boken bör tas med inte bara en nypa, utan med en säck salt. Dvs var källkritisk.
Vilka källor i boken menar du man ska vara kritisk mot eller menar du hela boken  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #27 skrivet: 16 aug-11 kl 07:59 »
Vilka källor i boken menar du man ska vara kritisk mot eller menar du hela boken  ???

Hela boken, den suggestiva tonen, de halvsanningar och lies to children som hela boken är överbelamrad med.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

rangs

  • Inlägg: 44
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #28 skrivet: 16 aug-11 kl 08:16 »
Hela boken, den suggestiva tonen, de halvsanningar och lies to children som hela boken är överbelamrad med.

vilka lögner och halvsanningar menar du?
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #29 skrivet: 16 aug-11 kl 08:21 »
Hela boken, den suggestiva tonen, de halvsanningar och lies to children som hela boken är överbelamrad med.

Har nyligen läst denna bok och visserligen är den ganska domedags-aktig avseende våra livsmedel. Men... Det är ju bra! Det är vad som behövs för att man kanske ska börja bry sig en liten aning om vad man stoppar i sig. Framförallt är det en bra bok för att den promotar lokalodlat och småskaligt utan konstigheter. Det enda sättet att få bort alla konstigheter i våra livsmedel är att folk börjar tänka kritiskt när de plockar varor från hyllorna. Sen har han ju i slutet av boket möjliggjort för läsaren att för varje kapitel och påstående själv leta upp orginalkällan. Mer seriöst än att bara rada upp källorna i alfabetsordning, tycker jag iaf.

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #30 skrivet: 16 aug-11 kl 08:53 »
Hela boken, den suggestiva tonen, de halvsanningar och lies to children som hela boken är överbelamrad med.

Om du själv vill framstå som trovärdig så vore det ju bra om du kunde vederlägga åtminstone några av bokens påståenden och källor.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #31 skrivet: 16 aug-11 kl 09:15 »
Om du själv vill framstå som trovärdig så vore det ju bra om du kunde vederlägga åtminstone några av bokens påståenden och källor.

Det har jag redan gjort ett par gånger tidigare när boken har kommit upp, jag tänker inte göra om övningen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #32 skrivet: 16 aug-11 kl 09:35 »
Det har jag redan gjort ett par gånger tidigare när boken har kommit upp, jag tänker inte göra om övningen.
En länk till tillämplig tråd, kanske, för oss som inte har tagit del av Dina tankar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #33 skrivet: 16 aug-11 kl 09:36 »
http://www.halsobygget.se/pjblogg_entry.php?blogg_id=57

Kollade lite i gamla bokmärken och här kommer hela poängen fram.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

rangs

  • Inlägg: 44
    • -
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #34 skrivet: 16 aug-11 kl 10:02 »
Kollade lite i gamla bokmärken och här kommer hela poängen fram.

citat från din källa "Trots det tror jag faktiskt inte att de stora livsmedelskoncernerna är så korkade att de medvetet tillsätter ämnen till sina produkter som är direkt skadliga bara för att tjäna några kronor extra. Det kommer alltid fram förr eller senare, vilket kan ge dem enorm ekonomisk skada."

Nej dom kanske inte tillsätter några skadliga ämnen men ta sylt eller marmelad eller varför inte saft som bara inne håller några få % av råvaran resten är vatten, e-ämnen, aromämnen mm och vad gällande agar-agar så skulle man inte behöva tillsätta detta om man har tillräckligt med pektin rik frukt eller bär i sin produkt, så det är ju klart att vi konsumenter blir lurade fast vi har själva valt att bli det eftersom vi vill ha allt så billigt som möjligt
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #35 skrivet: 16 aug-11 kl 12:09 »
citat från din källa "Trots det tror jag faktiskt inte att de stora livsmedelskoncernerna är så korkade att de medvetet tillsätter ämnen till sina produkter som är direkt skadliga bara för att tjäna några kronor extra. Det kommer alltid fram förr eller senare, vilket kan ge dem enorm ekonomisk skada."

Medvetet behöver det inte vara. Det var inte länge sedan hormoslyr användes i mängder. Ingen trodde det var farligt. Vad vet vi egentligen om morgondagen...

I dagsläget är pengar viktigare än hälsa. Praktexempel är väl cigaretter, bananplantagen i sydamerika, kaffeodlingar, foppatofflorna mm. Det finns mängder av produkter som vi vet medför ohälsa och som tillverkas och brukas ändå. Säkerligen smygs medvetet tvivelaktiga ämnen in i tillverkningen av flertalet livsmedel oxå, för att få ner priset, jag tvivlar inte en sekund. Det är så svårt och tidskrävande att bevisa att ett ämne är hälsovådligt så industrierna tar inte så stora risker. Några råttor fick cancer, so what! Det är inte bevisat att det går att översätta till människor... den som lever får se.

Det var hälsoaspekten. Sen är det, som föregående talare skrev, tråkigt att köpa en produkt som mest består av en massa utfyllnad.

Genom böcker som "den hemlige kocken" får ju konsumenten förståelse för varför varan är billigare och kan kanske börja prioritera om.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #36 skrivet: 16 aug-11 kl 12:25 »
Skadligheten åsido, hur kommer det sig att t.ex. glass numera tillverkas av diverse crap istället för korrekta råvaror? Det är klart att det inte är för att få en bättre produkt utan för att den skall bli billigare, och sedan tillsätts mera crap för att dölja resultatet.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #37 skrivet: 16 aug-11 kl 13:44 »
Skadligheten åsido, hur kommer det sig att t.ex. glass numera tillverkas av diverse crap istället för korrekta råvaror? Det är klart att det inte är för att få en bättre produkt utan för att den skall bli billigare, och sedan tillsätts mera crap för att dölja resultatet.

Ja, men det beror inte främst på livsmedelsindustrin utan på att vi rusar en masse till alla nya lågprisaffärer som öppnar. Sen är förvånade över att hallonsylten innehåller mest äpplen, glassen mest sojalecitin och kycklingfilen mest vatten samt smakar fisk.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Pippilutt

  • Inlägg: 208
    • Södermanland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #38 skrivet: 16 aug-11 kl 13:57 »
foppatofflorna

Foppatofflorna? - här har jag missat något - Kan du berätta vad

Att arbeta är kul - det har jag sett själv

 

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Kollade i köttdisken på affären...
« Svar #39 skrivet: 16 aug-11 kl 14:10 »
Men... Det är ju bra! Det är vad som behövs för att man kanske ska börja bry sig en liten aning om vad man stoppar i sig.

Jag tycker det är en riktig skitbok. Allra mest irriterar jag mig över reaktionerna på boken, att svenska folket plötsligt rasar över att ha blivit "lurade". Det är ju inte som om det har varit dödsstraff på att läsa innehållsförteckningen innan Nilssons bok gavs ut.

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser