Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sprattlig hårkorv på ingående!  (läst 4763 gånger)

skogsbosse

  • Inlägg: 17
    • Norrbotten
sprattlig hårkorv på ingående!
« skrivet: 11 maj-11 kl 05:34 »
jag är en sån person som alltid har haft hund och mina föräldrar har också haft hund, hundarna jag har haft själv som jag har uppfostrat på egen hand har varit omplaceringar och den yngsta var strax över ett år. det har gått fint med hundarna jag har haft och jag har lärt mig att det är väldigt olika från hund till hund hur man uppfostrar dom bäst.

men tillbaka till nu tiden: jag ska ta min första valp! och jag funderar mkt på hur jag ska skapa en bra relation med den från början och få den rumsren och så vidare. har fått höra allt ifrån att man ska hugga tag i valpen när den kissar inne och trycka ner nosen i kisset till att man inte ska säga nått och bara torka upp det?

jag är inne lite på det spåret att man ska låta lite irriterad (inte skrika) och sedan fort ut med den lille rackaren och så fort den gör sina behov ute att berömma den lugnt och fint?

sen när man ska sova hur ska jag göra för att den inte ska känna sig ensam och hitta på bus under natten? kanske en liten hundlåda på bordet brevid sängen med galler så att den ser mig?

alla tips på rätt och fel är välkomna! och även andra gamla indianknep om valpar är jag väldigt tacksam över!
det är inte lätt, när det är tungt.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #1 skrivet: 11 maj-11 kl 05:55 »
Använd ditt sunda förnuft
Inte trycker du väl ner babyns mun i blöjan
för att den har kissat på sig  ???
Det blir att passa och ut.
När den har ätit, sovit + 100 ggr till :)
En del blir rumsrena fort en del tar det tid med ,bara ha tålamod och torka.
Vänja den att sova i eget på golvet om du inte villa ha den i sängen.
Valet gör du själv.
Sååååå himla kul!!! och jobbigt att ha valp men roligt.
Det kommer att gå bra , du är ju van med hund
Lycka till.
Hedemorahöns

trallallaa

  • Gäst
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #2 skrivet: 11 maj-11 kl 07:20 »
Jag har alltid haft vårvalpar och då har det gått snabbt att få dem rumsrena.
Det där med att trycka ner nosen i skiten ,eller kisset blir aldrig bra. Det var ju sådan jag använde mig av run -89 innan jag visste bättre och det resulterade i att tiken åt upp bajset istället  :-\. Jag tycker sååååå otroligt synd om den hunden, jag skulle aldrig behandla en hund på det viset, som den stackarn fick vara med om  :'(.
Hur som helst, jag bruka springa ut snabbt som attan med valpen, vara ute tills den kissade och sedan in direkt.
Efter mat är det ju bajs dags, så då är det snabbt ut som gäller och även då det varit lek  ;D .

MEN, eftersom jag hade en vintervalp i år,och jag var ,helt enkelt beskrivet, alldeles för lat/frusen för att gå ut med valpen mitt i natten, så testade jag det där med tidningspapper och bara låta valpen växa och se vad som händer.
Det gick alldeles utmärkt, tog lite längre tid, men han är nu helt rumsren vid 6 månaders ålder och blev det vid 4 månader.
Ingen ide att hetsa sig över lite kiss och bajs, då är det bättre att ta bort alla mattor ,då är det lättare att svabba upp/plocka upp, valpen kommer börja göra sitt utomhus, men man måste ju ge den chansen också  ;) .

Jag låter inte ens arg, utan låter valpen kissa färdigt, torkar upp och bannar mig själv för att inte ha märkt något i tid  :-[ .

Enstöring

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
    • http://randy.zoomin.se
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 09:04 »

Jag låter inte ens arg, utan låter valpen kissa färdigt, torkar upp och bannar mig själv för att inte ha märkt något i tid  :-[ .

Lyckliga valp som får bo med dej!
Det är ju just det här det handlar om; att vi måste lära oss att när djuren gör "fel" så beror det på att vi inte har varit tillräckligt tydliga i vårt budskap till dem, eller att vi inte tolkat deras signaler rätt.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 09:45 »
Vad du än gör, tryck aldrig ner hunden i kisset!
Om olyckan händer, säg bara hoppsan och bär ut valpen. Och efter varje måltid, sovstund, lek så bär ut valpen hellre en gång för mycket än för lite. Det går att se om den börjar vara nödig och då är det bråttom!
En frisk valp vill inte göra inne men såklarthänder det olyckor ibland, gör inte så stor sak av det så blir de rumsrena fort.

Tänk igenom vart du vill att valpen ska sova senare. Om den får en egen bädd sov bredvid på en madrass första tiden så är det lätt att sen flytt upp i sängen själv. Får den sova i sängen i början kommer den alltid att vilja göra det.

Använd inga hårda bestraffningar utan förstärk allt possitivt istället så får du en samarbetsvillig och trygg hund!

Lycka till!
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #5 skrivet: 11 maj-11 kl 10:44 »
Vad du än gör, tryck aldrig ner hunden i kisset!


Använd inga hårda bestraffningar utan förstärk allt possitivt istället så får du en samarbetsvillig och trygg hund!

Lycka till!
beröm hunden när den kissar på rätt ställe och hjälp den att göra det med att gå ut ofta... att trycka ner hunden i kisset gör ingen förbättring..det försämrar snarare kontakten mellan dig och hunden..vem vill lyda en elak tyrann?

ps. sprattlig hårkorv kan det vara en tax tro? :D
Fjäderfän och kaniner

skogsbosse

  • Inlägg: 17
    • Norrbotten
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #6 skrivet: 11 maj-11 kl 13:31 »
ja men då är jag ändå inne på rätt spår?  ;D andra valp tips? vad ger ni er valp för mat?
 det är ingen tax, det är en boxer. men dom är bara strax över en vecka gamla så dom är som en sprattlig hårkorv!  ;D
det är inte lätt, när det är tungt.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #7 skrivet: 11 maj-11 kl 14:03 »
ytterligare ett tips är att ställa klockan på ringning på natten. jag började springa ut tre gånger per natt, och minskade sedan ganska snart ner till en...men då är jag nattuggla och gubben åkte tidigt till jobbet..(och ja, det var en vintervalp...brrrr...)
mat, fråga uppfödaren! byt inte foder med en gång när den kommer hem, bättre att ta en ny grej åt gången...
angående rumsrenheten så håller jag med dom andra, hinn före eller håll käften och torka..:)
en bur på ett bord verkar lite fel, där kan den väl inte vara när den är vuxen?
jag hade haley(min hund) i en hundbädd på golvet brevid sängen, och sov med handen hängandes över kanten..
fast....när jag sov kravlade hon sig upp på mina fötter ändå. numera ligger hon på kudden...(schäfer...)
lycka till!
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #8 skrivet: 11 maj-11 kl 14:03 »
Barn som barn, parallellen med blöjan är väl bra!

Jag har på sistone börjat fundera över, om man borde börja diskutera bajslåda för hundar, precis som för katter.  Jag kände en gång en hund som var lärd så, och det fungerade alldeles utmärkt!  Husse var handikappad, och åkte ut med sin hund när han kunde, men det var tyvärr inte varje dag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #9 skrivet: 11 maj-11 kl 14:27 »
Boxer vad jag blir avundsjuk
 har haft men törs inte skaffa ngn igen, får aldrig en sååå bra hund som den.
Har haft och har andra raser men älskade min boxertik.
Att vara tydlig så hunden förstår dig och framförallt konsekvent.
Skriv mera då hunden har kommit .
Snälla gärna foton längre fram.
Hedemorahöns

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #10 skrivet: 11 maj-11 kl 14:31 »
 
Rumsrenhetsträningen har du ju redan fått bra tips om :) Och att inlärning ska ske positivt. Själv är jag frälst på klickerträning men det är kanske något som inte passar all, men otroligt effektivt är det...
Men jag resonerar lite annorlunda var valpen ska få sova, min hade svårt att koppla av på kvällen och blev lätt överaktiv så jag tog honom helt sonika med i sängen och höll kvar honom där till han somnade, en positiv effekt var att OM han vaknade på natten (det hände väldigt sällan, han sov lugnt och tryggt), så vaknade jag också och kunde ta ut honom. När han växte var det inte lika skönt att sova i sängen längre utan han hittade en egen plats att sova på :) Då var han antagligen redo att möta världen mer på egen hand än vad en nyss avvand valp är.
  Idag ligger han i sängen ett par minuter om jag ber honom om det, men det är bara för att säga "Godnatt", sen hoppar han ner... Så det har inte blivit något livslångt sängliggande här i alla fall.
 Ett tips är att vänja valpen vid all sorts "hantering" när den är liten, kloklippning, öronkoll osv, det är betydligt lättare att övertyga en liten valp att sitta still än en bångstyrig unghund...
 Jag känner precis igen känslan att skaffa valp efter att ha haft flera omplaceringshundar, helt plötsligt kändes det Väldigt ansvarsfullt, äntligen hade man chansen att få allt rätt från början, och ingen annan hade man att "skylla på" om det blev fel ;)
     Lycka Till!
                                                                                         Mvh
                                                                                     Charlotte 
« Senast ändrad: 11 maj-11 kl 14:34 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogsbosse

  • Inlägg: 17
    • Norrbotten
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #11 skrivet: 18 jun-11 kl 22:57 »
ja nu är hon här! var och hämtade henne tidigare idag och vilken underbar eftermiddag det har varit! har busat å fjantat ute i solen och vilat i skuggan med jämna mellanrum. inget pink inomhus ännu iallafall, men vi har mest varit ute.. att en sån liten varelse kan ge en så mkt glädje och vilja i kroppen! har nästan ont i ansiktet av allt skratt idag! hon har inte visat det minsta oro under hela dagen så det känns väldigt bra!
det är inte lätt, när det är tungt.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #12 skrivet: 19 jun-11 kl 05:16 »
Grattis ja vilken glädje det är med en valp .
Lycka till med allt :D
Hedemorahöns

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #13 skrivet: 19 jun-11 kl 14:34 »
Från mej med!  :D  Jag ser fram emot fler rapporter om olika glädjande och dråpliga små och stora händelser!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogsbosse

  • Inlägg: 17
    • Norrbotten
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #14 skrivet: 21 jun-11 kl 17:48 »
jag kan ju säga att jag har haft väldigt "kalla fötter" för det här med valp, man har ju fått höra en massa historier av andra, tex inte sover på nätterna,äter småsten så det blir veterinär,tuggar på elkablar och allt dom ser och en massa andra "skräckhistorier"  så jag måste nog ha en exemplarisk valp! visst nog har hon hunnit med att kissa inne nån gång nu men de är väl mest husses fel att han inte varit nog snabb till dörren..

när man hör att det piper i hallen har man ungefär 5 sekunder på sig att få ut henne, och inte skrämma ihjäl henne när man kommer i full fart till hallen som en packad elefant!  ;D 

annars är hon hur lugn som helst och finner sig i att åka bil,klo klippning och badning och alla andra vardagliga saker. hon träffade på gårdens katt för första gången igår! vi kom ut på bron och ca 2meter ut på gården stod katten, lilltjejen började tappert försvara sig och lät så farligt hon kunde! tills katten fräste till, då ryckte hon till och vart tyst sen insåg hon att hon nog är nr 2 i den matchen! hon sprang inte iväg eller försökte ta skydd bakom mig utan hon gick mest skamsen därifrån till andra delen av gräsmattan och gjorde sina behov.
känns som att jag kommer ha en riktigt tjurig unghund att göra med på ett tag..

vädret har nu tyvärr blivit sämre så vi är inte så mkt ute, igår kväll la vi oss i soffan och jag såg lite på tv, och när vinden och regnet stormade mot fönstren så bökade hon sig så nära det gick (mysfaktor 100%) sen vaknade jag vid 8 i morse att nån försiktigt provsmakade på husses öra!
det är inte lätt, när det är tungt.

Siri-Piri

  • Inlägg: 110
    • -
SV: sprattlig hårkorv på ingående!
« Svar #15 skrivet: 21 jun-11 kl 19:24 »
Ett tips som hjälpt mig mycket är att vänja hunden tidigt med att bli hanterad.

 Med mina hundar har jag gjort så att varje dag efter maten sätter jag mig på golvet lutad mot en vägg med klotången i hand och med benen som ett V. När hunden kommer och lägger sig mellan benen klappar jag henne tills hon hamnar i "myskoma", dvs helt avslappnad och med halvslutna ögon. Jag fortsätter klappa henne medan jag klipper klor om det behövs, eller bara drar med tången över klorna om det inte behövs, kollar lite i öronen, kollar tänderna, petar mellan tårna och känner på hela kroppen.

Om hon börjar streta emot låter jag henne lugna ner sig, fortsätter klappa och prata tills det går bra att ta på det som hon tyckte var läskigt. Funkar hur bra som helst och ger en väldigt god positiv kontakt med hunden. Om en hund är skadad och rädd är det väldigt bra att de vet att detta är mysigt och positivt, för inte skulle jag kunna hålla fast min Laika och undersöka henne om hon inte ville det eller hade ont.

En annan sak som funkar för mig är att göra skillnad på allvar och skoj. När jag lär mina hundar trick, som "rulla runt" eller "säg mjau" så använder jag godis. När det gäller viktiga saker som "stopp" (kan vara livsavgörande vid en väg, t.ex) "kom", "sök", "plats" så använder jag enbart positiv förstärkning. Det vill jag att de ska göra av sin inneboende vilja att vara flockledaren till lags, inte för att de är sugna på godis.

Vill även säga åt dig att inte ta alla råd på allvar, det finns sååå många hundexperter. Men det är bara du som känner din hund och kan använda ditt sunda förnuft.

Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser