Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta Mört?  (läst 43952 gånger)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Äta Mört?
« Svar #40 skrivet: 29 maj-11 kl 23:53 »
Den mört jag har ätit smakade bara dy, men kanske med krydda är den godare. Och så var den benen, alltför många! Men surmört ska ju vara gott....
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #41 skrivet: 17 jan-12 kl 20:32 »
När jag var liten så åt jag rökt brax och det var det inget som helst fel på det var riktigt gott vill jag minnas har även för mig att vi rökte mört också smakade lite som böckling.

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 17 jan-12 kl 20:37 »
Mört är finfint brax med. Längtar tills jag kan börja fiska igen.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #43 skrivet: 14 mar-12 kl 15:09 »
Men guldfisk då? Guldfiskar blir ganska stora, förökar sig själva i svenska dammar (åtminstone i södra Sverige) och behöver föga passning förutom att man matar dem ibland. Och det borde väl gå att ha en damm som man optimerat så att de kan hitta mat själva till stor del...

Och så plockar man upp de största nån enstaka gång när man är sugen på fisk...

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

hajens

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 14 mar-12 kl 15:15 »
Men guldfisk då? Guldfiskar blir ganska stora, förökar sig själva i svenska dammar (åtminstone i södra Sverige) och behöver föga passning förutom att man matar dem ibland. Och det borde väl gå att ha en damm som man optimerat så att de kan hitta mat själva till stor del...

Och så plockar man upp de största nån enstaka gång när man är sugen på fisk...
de guldfiskar du tänker på kallas väl egentligen Koikarpar, och det är såvitt jag förstått en rätt exklusiv hobby. En fin koikarp kan kosta skjortan har jag för mig. Tror man därför vinner mer på att sälja de exemplar som bli matstorlek för dyra pengar och köpa matfisk, det borde vara en bättre affär.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 14 mar-12 kl 15:22 »
Ska man odla ngt vattenlevande som självhushållare, dvs utan att plöja ner en massa pengar, ska man nog satsa på kräftor, och alger.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #46 skrivet: 14 mar-12 kl 15:41 »
de guldfiskar du tänker på kallas väl egentligen Koikarpar, och det är såvitt jag förstått en rätt exklusiv hobby. En fin koikarp kan kosta skjortan har jag för mig. Tror man därför vinner mer på att sälja de exemplar som bli matstorlek för dyra pengar och köpa matfisk, det borde vara en bättre affär.

Nä jag tänker på vanlig guldfisk som i stora dammar kan bli gigantiskt stor. Guldfisken är ju matfisk i en del länder. Guldfisken är ju nära släkt med spegelkarp och den är ju sedd som en bra matfisk nere i Europa.  Koikarpen är en helt annan art.

Och om man har guldfisk som matfisk har man ju även dekorativa fiskar att titta på om man tex har en liten uteplats nära dammen.

Morsans guldfiskar blev kring 20-25 cm långa på ett par år och då är hennes damm bara ca 3 meter i diameter. ( Men de dog under de senaste extremt kalla vintrarna med mycket snö- trots sedvanliga åtgärder för att hålla en del av ytan isfri...).

Däremot så ska RUDA kunna klara sig även om vattnet i princip bottenfryser. Den gräver ner sig i dyn och utsöndrar nån sorts alkohol i blodet. Rudan ska tydligen klaras sig även om vattnet blir mycket syrefattig t då den kan gå upp och snappa luft över vattenytan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ruda_%28fisk%29   Så ruda verkar vara hyfsat optimal om man vill odla egen fisk....
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #47 skrivet: 14 mar-12 kl 15:42 »
Ska man odla ngt vattenlevande som självhushållare, dvs utan att plöja ner en massa pengar, ska man nog satsa på kräftor, och alger.

fast med tanke på hur äckliga jag tycker kräftor är att äta så låter jag hellre bli. Dessa skojiga djur skulle jag snarare ha i ett stort kallvattens akvarium så man kunde studera dem...
Mörkmårdens Minigrisar

Malines här igen

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 mar-12 kl 15:45 »
fast med tanke på hur äckliga jag tycker kräftor är att äta så låter jag hellre bli. Dessa skojiga djur skulle jag snarare ha i ett stort kallvattens akvarium så man kunde studera dem...

Ja, och jag håller inte grisar eftersom jag inte äter fläsk, men det gör inte grisen mindre optimal för självhushållande.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #49 skrivet: 14 mar-12 kl 15:48 »
Ja, och jag håller inte grisar eftersom jag inte äter fläsk, men det gör inte grisen mindre optimal för självhushållande.

Jo men om man ska självhushålla är det väl ändå bäst att man fixar fram sånt man faktiskt VILL äta? Jag äter 100 gånger hellre en fisk oavsett art än en kräfta.
Som man dessutom ska koka LEVANDE. Fisken tar man i varje fall kål på först!
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #50 skrivet: 14 mar-12 kl 15:48 »
Mörkmårdens Minigrisar

Malines här igen

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 14 mar-12 kl 15:49 »
*uppgiven över individualismen och egoismen*

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #52 skrivet: 14 mar-12 kl 16:10 »
Jo men om man ska självhushålla är det väl ändå bäst att man fixar fram sånt man faktiskt VILL äta? Jag äter 100 gånger hellre en fisk oavsett art än en kräfta.
Som man dessutom ska koka LEVANDE. Fisken tar man i varje fall kål på först!

Fast en kräfta kokas inte levande. De släpps ner levande i kokande vatten och dör på 0,1 sekunder. Jag tror att en fisk som du drämmer i skallen eller sticker i nacken med kniven lider mer.

Förstår inte vitsen med att odla fisk när det finns hur mycket som helst att hämta i sjön. Så vidare det inte finns någon fördel med att man får mindre tungmetaller i fisken. Annars känns det som att gå över bäcken för att hämta vatten.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 14 mar-12 kl 16:30 »
Där jag bor nu är det nära till fisket, men jag har bott långt ifrån fiskevatten tidigare, och då har jag funderat mycket över hur jag skulle kunna odla fisk som komplement till hushållet. En liten damm är ju positivt av flera anledningar, ankorna har ngt att simma i, det hjälper till att hålla luften fuktig i trädgården (marginellt, men ändå), och i extremtorka har man en vattenreserv.

För att återgå till ursprungsämnet, om det är önskvärt, har jag aldrig ätit Mört. När jag fiskade som mest fick den alltid bli bete till kräftor eller större fisk. Men nu förstår jag inte riktigt varför vi gjorde så.

Juniperus

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 15 mar-12 kl 20:46 »
Tillaga mört! varför såg jag inte tråden tidigare har ju ett jättefint recept att dela med mig.

Fjälla och ta ut maginnehållet på mörtar, Hacka dom sedan i bitar med ben o allt. Blanda mörtbitarna med tomatpure, lök och kryddor. Fyll glasburkar med fyllningen och skruva på locket. Lägg in glasburkarna i ugnen på 100 eller 150 grader i tre timmar. Det smakar sedan som sardiner i tomatsås och benen har blivit så mjuka under den långa tillagningen att dom går att äta utan problem. Jag blandar ibland in brax, abborre och gäddor också.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #55 skrivet: 15 mar-12 kl 21:02 »
Bra idé. Jag brukar dra upp riktigt små rackare och steka dem ganska hårt så man kan knapra i sig allt. Tycker fenorna blir goda då.

Juniperus

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 15 mar-12 kl 21:23 »
Ja småfisk är fint bara att sluka. Har tillverkat små fiskmjärdar av petflaskor som jag fångar centimeterstora fiskar, bara att sluka hela.

Förrut fiskade jag mycket gädda men har liksom dig funderat på det där med tungmetaller o annat skit och försökt inrikta mig mer på mindre fisk längre ner i näringskedjan. Dessutom smakar inte gädda gott efter att man ätit 40 st under en sommar.

Broberg

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 15 mar-12 kl 21:26 »
Ja småfisk är fint bara att sluka. Har tillverkat små fiskmjärdar av petflaskor som jag fångar centimeterstora fiskar, bara att sluka hela.

Känns som stort resursslöseri... Som att vissa folk fiskar och äter ålyngel.

Juniperus

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 15 mar-12 kl 21:36 »
Resurslöseri? Nu tänker du väl lite galet.

En vuxen gädda har ätit många kilo fisk för att växa till sig. Ju större fiskarna blir ju färre blir dom. Du får allt läsa på lite.

Om fiskeindustrin t.ex. hade tagit till vara småfisk till människoföda istället för att göra foderpellets av dom för att göda upp laxar så hade man kunnat föda fler människor.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 15 mar-12 kl 21:41 »
Trots det är det så man utrotar en art: genom att äta den innan den fått yngla av sig. Så resursslöseri är kanske inte rätt ord. DOCK är du nog ganska ensam om att äta cm-stor insjöfisk, så så länge det inte blir nån fluga kan du nog fortsätta med gott samvete.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser