Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta Mört?  (läst 43817 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Äta Mört?
« Svar #20 skrivet: 13 maj-11 kl 21:49 »
Eftersom tungmetaller anrikas i oss också, så är det lika bra att vara försiktig.  Jag funderar mest på att odla firrarna själv, och då är det väl mest karpfiskar som gäller?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #21 skrivet: 13 maj-11 kl 22:40 »
jag vet thailändare är jätte duktig på att laga fisk och mört går bara fint att tillaga, det är väl bara det med benen dom är inte så lätta att ränsa bort.. jag ger mycke mört åt mina katter så jag vet. men varför inte prova.. fisk som fisk..  8)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 13 maj-11 kl 22:51 »
Sotare?  har jag bara hört talas om, men det verkar passa denna fisk!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 13 maj-11 kl 22:58 »
Sotare?  har jag bara hört talas om, men det verkar passa denna fisk!
sotare är ett annat namn för sutare eller lindare som den oxå kallas...en riktig fighter på metspöt..polacker är förtjusta i den som matfisk har jag märkt...
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 13 maj-11 kl 23:19 »
De sotare jag hörde talas om var vanliga strömmingar, som stekts eller halstrats utan fett, tror jag, tills de var alldeles svarta.  Och benen, de förvandlades till delikat MJÖÖÖL.  Enligt min sageskvinna.

Kan vi här ha att göra med två ord som låter lika men betyder olika, ett par så kallade homonymer?

Tännlappen

• -
« Svar #25 skrivet: 14 maj-11 kl 00:50 »
kallar man Sutare för sotare måste det vara lokalt slangspråk. Gick ett program om Sutare på Radion för länge sedan,man planterade in den fisken i sjöarna,kunde även skicka den nedpackad i lådor med bara fuktig mossa mellan sig,klarade sig ändå. Ska vara en god matfisk.  :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 14 maj-11 kl 01:48 »
Vill inte lägga lök på laxen för er men...

Citerar från Naturvårdsverkets hemsida:
"Den svenska skogsmarkens innehåll av kvicksilver, bly och kadmium har ökat markant de senaste århundradena som en följd av stora metallutsläpp till luften både i Sverige och globalt.

Halterna av bly och kvicksilver är så höga att de kan påverka den mikrobiologiska aktiviteten i skogsmarken i stora delar av landet. Näringsomvandlingen i marken störs och kan ge återverkningar på skogsekosystemen som är svåra att förutse.

Den stora mängden av kvicksilver i marken är orsaken till att gädda och andra insjöfiskar numera innehåller så höga kvicksilverhalter att de inte bör ätas för ofta. Gravida och ammande kvinnor bör inte äta dessa fiskarter mer än någon gång per år. Koncentrationerna av kvicksilver i fisk från inlandsvatten är i stora delar av landet cirka fem gånger högre än beräknade naturliga halter."

Naturvårdsverket har gett ut en massa raporter om miljögifter. Dom från före 2007 är gratis att ladda hem, men den från 2008 kostar 175:-
Gratis:
http://tinyurl.com/6x9sa2f
Från 2008:
http://tinyurl.com/6ehcjp9
Här finns litet siffror på tungmetaller i åkermark:
http://tinyurl.com/6c485y2

Inte ens fiska kan man göra längre med gott samvete  :'(
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 14 maj-11 kl 23:18 »
Och om man odlar den själv, och/eller håller sig till "växtätande" fiskar - hur påverkar det halterna?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 15 maj-11 kl 01:50 »
Fiskodlingar är stora miljöbovar. Växtätande fiskar har vi väl inte som är intressanta här heller? Exempel på växtätande fisk vore gräskarp och liknande, men jag vet inte om de är goda att äta. Alternativet är subtropiska fiskar som är växtätare, men det finns nog inga som är intressanta som matfisk. Guppy och svärdbärare blir tyvärr inte särskilt stora. Asiatisk jättegurami som är en god matfisk går inte att odla på friland i Sverige.

kurt

« Svar #29 skrivet: 15 maj-11 kl 08:59 »
Fiskodlingar är stora miljöbovar. Växtätande fiskar har vi väl inte som är intressanta här heller? Exempel på växtätande fisk vore gräskarp och liknande, men jag vet inte om de är goda att äta. Alternativet är subtropiska fiskar som är växtätare, men det finns nog inga som är intressanta som matfisk. Guppy och svärdbärare blir tyvärr inte särskilt stora. Asiatisk jättegurami som är en god matfisk går inte att odla på friland i Sverige.

Odlad hajmal (som visserligen inte alltid matas med endast vegetariskt foder), är ju en av de större säljande arterna på den svenska marknaden.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #30 skrivet: 15 maj-11 kl 09:44 »
Vill inte lägga lök på laxen för er men...

Citerar från Naturvårdsverkets hemsida:
"Den svenska skogsmarkens innehåll av kvicksilver, bly och kadmium har ökat markant de senaste århundradena som en följd av stora metallutsläpp till luften både i Sverige och globalt.

Halterna av bly och kvicksilver är så höga att de kan påverka den mikrobiologiska aktiviteten i skogsmarken i stora delar av landet. Näringsomvandlingen i marken störs och kan ge återverkningar på skogsekosystemen som är svåra att förutse.

Den stora mängden av kvicksilver i marken är orsaken till att gädda och andra insjöfiskar numera innehåller så höga kvicksilverhalter att de inte bör ätas för ofta. Gravida och ammande kvinnor bör inte äta dessa fiskarter mer än någon gång per år. Koncentrationerna av kvicksilver i fisk från inlandsvatten är i stora delar av landet cirka fem gånger högre än beräknade naturliga halter."

Naturvårdsverket har gett ut en massa raporter om miljögifter. Dom från före 2007 är gratis att ladda hem, men den från 2008 kostar 175:-
Gratis:
http://tinyurl.com/6x9sa2f
Från 2008:
http://tinyurl.com/6ehcjp9
Här finns litet siffror på tungmetaller i åkermark:
http://tinyurl.com/6c485y2

Inte ens fiska kan man göra längre med gott samvete  :'(

Halten av tungmetaller varierar givetvis beroende på var man fiskar. Man kan skicka in fisk på analys för att få veta hur det ser i ut i det egna vattnet. Så är gjort där vi fiskar och testet visade att fångsten kan ätas utan hälsorisker.
« Senast ändrad: 15 maj-11 kl 12:15 av Humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 15 maj-11 kl 21:20 »
Såvitt jag fattat trådskaparen, handlar det om att komma undan ifrån anrikning genom att äta mer eller mindre växtätande fiskar.  Såvitt jag vet är karpfiskar av olika slag de klassiska.  I små dammar uppe på land.  Stämmer inte det ???  Är de odlingarna verkligen lika miljöboviska som kassar i havet?

Vad gäller mörten, skulle jag gärna smaka, så jag fick veta om jag gillar eller ej.  Men bara en lliiiiten bit.  Ifall jag inte tycker om den ...  :P

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #32 skrivet: 16 maj-11 kl 12:52 »
Mört är väll en växtätande fisk. Så om man ska odla någon så borde det väll gå bra med mört. Men nu menade jag att man skulle fiska mört. Undrade lite om de innehåller mindre tungmetaller då de inte är predatorer....Verkar  så.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tinna.m

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 16 maj-11 kl 13:52 »
Stor brax som varmröks är otroligt gott. Fanns tidigare i Ringsjön i strlek dassalock.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 27 maj-11 kl 03:23 »
Brax! Ja det är supergott. Men länge sedan man fick.

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 28 maj-11 kl 17:32 »
Ja, det är det.  Men jag undrar fortfarande om en karpdamm på land verkligen är lika miljöbovisk som en kasse i havet?

Om man nu inte har möjlighet att knalla ner till sjön och plocka upp middagsmaten.  Ty fisk är färskvara, eller hur?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #36 skrivet: 28 maj-11 kl 23:36 »
Ja, det är det.  Men jag undrar fortfarande om en karpdamm på land verkligen är lika miljöbovisk som en kasse i havet?
En "karpdamm på land" är en romantiserad föreställning, som har mycket litet att göra med verklighetens kommersiella fiskodlingar. En liten "damm" är inte något som skulle ge särskilt många kilo fisk, det behövs tex flera olika bassänger för fisken i olika åldrar, ständigt av- och tillflöde av färskvatten, ständig passning för nitrat/nitrit/ammoniak osv. Men vill du fiska ett par firrar om året så kan du hellre köpa uppdragna yngel från någon fiskodling, och som matas upp och fångas sedan. Inte heller det särskilt lukrativt ur födosynpunkt.

MvH
Christina G

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 29 maj-11 kl 11:06 »
En "karpdamm på land" är en romantiserad föreställning, som har mycket litet att göra med verklighetens kommersiella fiskodlingar. En liten "damm" är inte något som skulle ge särskilt många kilo fisk, det behövs tex flera olika bassänger för fisken i olika åldrar, ständigt av- och tillflöde av färskvatten, ständig passning för nitrat/nitrit/ammoniak osv. Men vill du fiska ett par firrar om året så kan du hellre köpa uppdragna yngel från någon fiskodling, och som matas upp och fångas sedan. Inte heller det särskilt lukrativt ur födosynpunkt.
MvH
Christina G
Romantierad?  Kommersiell?  Finns det verkligen inget däremellan?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #38 skrivet: 29 maj-11 kl 23:40 »
Jag tvivlar på att det gör det. Det ena är hobby och då slänger du i pengar hela tiden, det andra är någon form av lönsamhet eller utbyte i. Det är mycket jobb, med äggsamling, kläckning, uppodling och uppdragning, sortering osv. Du måste se till att det finns kylaggregat och pumpar för syresättning, hålla ständig uppsikt så inte jämnåriga eller andra du haft ihop äter upp varandra mm. Det krävs goda kunskaper kring arten och dess miljökrav och dessutom att vattnet har passande värden. Sen tar det ju ett par tre-fyra år innan firren är stor nog att äta också. Nä, antingen satsar man ordentligt på det eller så låter man naturen sköta det helt och hållet.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #39 skrivet: 29 maj-11 kl 23:49 »
Kan ju tillägga en sak. Hade dom fiskar som är intressanta ur födosynpunkt varit levandefödare, då hade det hela varit betydligt enklare. Då hade det "bara" varit att slänga i dom i en damm och vänta på avkomma och tillväxt medans man matar på som sjutton. Men så lätt är det inte. Även om du släpper ned gräskarp i hålen på en golfbana och fiskar nåt ex då och då, lär du få slut på den förr eller senare. Man får ju bara upp de utsatta djuren, om man inte agerar själv med odlingsåtgärder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1730 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser