Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning och stängsel tråd (första fårägare)  (läst 1391 gånger)

Snownobs

• Norrbotten
Avmaskning och stängsel tråd (första fårägare)
« skrivet: 05 maj-11 kl 13:36 »
Nu när våren o sommaren är på antågande här i Norrbotten är det dags att avmaska fåren. Vilket avmskningsmedel rekomenderas inför sommarbetet?
Sen ska ju hagar upp och jag har beslutat att använda eltråd med järntråd längst ner. Hur högt från marken rekomenderas att ha lägsta tråden?

Tips o råd tack :-)

Kira

• Småland
SV: Avmaskning och stängsel tråd (första fårägare)
« Svar #1 skrivet: 06 maj-11 kl 18:04 »
Jag fick rådet från folk på forumet här att skicka in träckprov, vilket var tur för trots att jag köpt mina får avmaskade har de mycket maskägg, bla den stora magmasken (som är direkt livshotande för fåren) Jag skickade in mitt prov till Vidilab och fick svar dagen efter och goda råd från deras veterinär.

Jag har tre metalltrådar och ett elband (franskt elband vilket leder mycket bättre än övriga elband) överst. Avståndet mellan dem är jämt spritt, tråden längst ner är 20-25cm från marken och översta sitter på ca 100. Tänk på att ha ett starkt aggregat, tydligen behöver får mer kräm >:D än hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser