Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig vedspis nu i värmen  (läst 2023 gånger)

alternaiv

  • Inlägg: 9360
    • Småland
    • Tvåleriet
Konstig vedspis nu i värmen
« skrivet: 05 aug-06 kl 18:46 »
Jag är en van gammal vedspiseldare, men den här spisen som jag har nu (har bott här i ett halvår) beter sej konstigt nu på sommaren när det är varmt. På morgonen/förmiddagen är det inga som helst problem att tända den, men på eftermiddagen är det omöjligt ibland, det är inget drag o ryker in. Ja jag har testat med dragluckan oxå, men det brinner inte ens där.
Blir det nån slags värmeficka i skorstenen?
« Senast ändrad: 05 aug-06 kl 18:47 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

ulvtass

  • Gäst
Re:Konstig vedspis nu i värmen
« Svar #1 skrivet: 06 aug-06 kl 13:34 »
När luften i skorstenen är kallare än utomhustemperaturen får du kallras i skorstenen. Det omvända sker ju när varma rökgaser stiger uppåt.

Det brukar som sagt vara svårt att få röken att gå åt rätt håll. Jag brukar elda en hopknycklad tidningssida först av allt för att försöka värma upp luften i skorstenen något. Om papperet inte "tar sig" utan bara ligger och ryker så kan man trösta sig med att man inte har hela aldstaden full med ved som ligger och glöder och ryker i nån timme...

alternaiv

  • Inlägg: 9360
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Konstig vedspis nu i värmen
« Svar #2 skrivet: 06 aug-06 kl 13:55 »
Jasså, jaha!
Det har jag också kommit på att det är bäst att testa med bara papper först.
Tack för svar
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Konstig vedspis nu i värmen
« Svar #3 skrivet: 07 aug-06 kl 20:55 »
Ja, för hundan, bara papper först, i sotluckan (lilla hålet som brukar sitta under ugnen). Ibland får man elda upp ett antal tidningssidor innan det flåsar till i skorstenen och det brinnande pappret sugs upp och man har drag.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser