Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörderekord!  (läst 17723 gånger)

Suresh

• Gäst
Re:Skörderekord!
« Svar #60 skrivet: 22 okt-06 kl 11:44 »
Så kommer då det av ett flertal personer efterfrågade receptet på:

Squash Pickles  

30 g färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
6 dl äppelcidervinäger
2 msk chilipulver
2 tsk gurkmeja
2 tsk malen ingefära (pulver)
2 kg Squash
125 gr färska chilifrukter
3 dl jordnötsolja (alt. vanlig olivolja med en matsked jordnötssmör)
1/2 matsked spiskumminfrö
1/2 matsked bockhornsklöver eller grovmalen korianderfrö
2 frågade matskedar salt
250 g socker

Skär den färska ingefäran i småbitar.

Skiva vitlöken fint och mal den till en pasta tillsammans med kryddorna (utom fröna) och lite vinäger.

Skölj och torka squashen och den färska chilin, skär dem i bitar om 1-3 cm.

Hetta upp oljan till, den ryker. Låt dern svalna lite och fräs fröna i ett par minuter. Tillsätt därefter kryddpastan på svagare värme och stek till det doftar och oljan flyter upp till ytan.

Tillsätt resten av ingredienserna och blanda grundligt. Lägg på slutet i squashen, chilin och den färska ingefäran och koka återigen tills oljan flyter upp.  Smaka av och tillsätt mer salt vid behov.

Låt svalna och häll på burk.

Vänta minst 14 dagar innan användning.

Från "Det indiska köket" , Alhambra förlag.
« Senast ändrad: 22 okt-06 kl 11:44 av Suresh »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #61 skrivet: 09 okt-07 kl 20:43 »
Tjusigt Bo !! Hur stora odlingar har du egentligen ? Hur mycket skördar du på en säsong ?

javill : Jag har inget exakt recept men du kan prova dig fram lite och utgå från hur jag gjorde :

700g chili, 0,7liter äppelcidervinäger, tre msk salt, två msk honung.

Jag hackade chilin och kokade den med de andra ingredienserna under lock ca 1h. Körde allt i mixern och passerade sen genom en sil för att få bort alla kärnor och skalbitar. Kokade upp med ytterligare lite vinäger, skummade av noga och buteljerade sen. Vädra gärna lite när du kokar, iaf. jag uppfattade chili-vinägerångorna som väldigt starka.

Kanske borde man haft i lite vitlök. Om så, bli inte rädd när (om) vitlöken blir blågrön när den kommer i kontakt med vinägern ... ser läskigt ut men är en helt naturlig reaktion.

Såsen är ungefär som Tabasco i konsistens, lite tjockare kanske.

Du får laborera lite med proportionerna men tänk på att den bör vara ganska salt för att bli bra.

Det går att göra på samma sätt med alla olika sorters chili, har gjort en gul variant som också blev bra.

kan man blanda olika chili eller e de dumt kanske ???  får nog inte ihop 700 g men jag får göra mindre satser......
hur mkt blir en sats ??? 1 liter ??? bara så man har flaskor redo.....
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 14:56 av ms_krudd »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Rosten

• Närke
« Svar #62 skrivet: 10 okt-07 kl 12:13 »
När vi tillträdde gården i april så fanns det ett stort land med jordärtskockor. Min tjej undrade vad det var för skit som växte nere vid ladugården.
Jag förklarade vad det var. Men hon har tjatat med gämna mellanrum att jag skall ta trimmern och klippa ner skiten. Igår så var vi på Willys här i Örebro.
Då fick hon se att jordärtskockor kostade 59.90 kilot. Så nu är dom fredade för all framtid. ;D
Hon kom springade till mig med ögon stora som tefat och förklarade att vi ägde en förmögenhet. ;)
Så undrade hon om jag viste om det. ;D
Så jag förklarade att jag sett annonser i jakttidningar där man tog 5:- styck för dom och att det var därför som dom stod kvar och inte hade blivit nerklippta.

Willys här i Örebro säljer förövrigt Cox orange för 5:- kilot!
Odlade i Tyskland.
Cox orange är av förnämsta klass som bordsfrukt.
Det är den enda av alla äpplen som säljs som går i den klassen.
Så kolla om Willys på din ort har den till försäljning.
då är det bara att hamstra.
Cox orange är svåra att odla här då den kräver mycket sol för att rodna fram på ett bra sätt.
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 12:14 av Rosten »

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #63 skrivet: 14 okt-07 kl 22:15 »
jag hade en "häck" på minst tio meter av jordärtskockor, dom åt vattensorkarna upp :'(
det står en stackare kvar!
samma väg gick mina sparrisplantor :-\ och mina brandliljor och tidlösor och....och...och....
mitt bästa skörderekord är ett par pumpor för några år sedan, den "lilla" vägde 30kg och den stora 45kg 8)
är Återprenumerant såklart.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #64 skrivet: 15 okt-07 kl 20:54 »
på mitt jobb aå har vi varje år en tävling för alla som går i åk 5. när de går i 4:an så får de en påse med pumpafrö. dessa få¨r de sen odla och komma och väga in när de går i 5:an, de har chans att vinnan pengar till klasskassan ocyh vinna andra priser. vi brukar få in mellan 2 och 300 pumpor, men iår var det bara 30 pumpor osm kok in tyvärr....... det har visat sig att lärarna inte delade ut lappen med infon.....

men vinnarens pumpa vägde 27,5 kg. det var jä'ttebra med tnakse på vädret i sommar.....
år 2003 så vägde vinnar pumpan 58,3 kg. det var mer än elelven som hade med den......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #65 skrivet: 15 okt-07 kl 20:59 »
ja där ligger man i lä helt klart :o :o
är Återprenumerant såklart.

Vitis

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 15 okt-07 kl 21:54 »

kan man blanda olika chili eller e de dumt kanske ???  får nog inte ihop 700 g men jag får göra mindre satser......
hur mkt blir en sats ??? 1 liter ??? bara så man har flaskor redo.....

Naturligtvis kan du blanda olika sorters chili och paprikor efter tycke och smak, samt vitlök, lök, tomat, kryddor eller vad man nu gillar och har hemma.

Och man kan göra en sats så liten man vill, bara att skala ner det hela.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser