Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörderekord!  (läst 17731 gånger)

Suresh

• Gäst
Re:Skörderekord!
« Svar #40 skrivet: 18 aug-06 kl 18:52 »
En squash på 2900 g mätte jag just upp på Ica:s våg.  Synd att det inte var över 3...

skånetösen

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 25 aug-06 kl 22:31 »
Storleken är INTE allt, det vet du va? ;D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Vitis

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 25 aug-06 kl 23:00 »
En squash på 2900 g mätte jag just upp på Ica:s våg.  Synd att det inte var över 3...

Vägde du en av ICA's squasher ? eller tar du med dig dina egna squash till ICA och väger dem ?? Låter som en dålig affär om du måste betala kg-pris för din egen när du går ut från butiken isf. ??

PerGunnar

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 28 aug-06 kl 14:33 »
Hittade denna hemsida genom en god vän i Norrland som har tidningen. Jag och min familj är kolonilottsodlare som försöker vara självförsörjande på vissa grönsaker. Detta år har vi på sex stycken squashplantor hittills plockat 59 stycken stora fina squashar. Vi lagrar dem i rumstemperatur och ifjol höll de sig ända in i november.
Våra potatisar är stora som bakpotatisar trots torkan, men vi har bra lerjord som fuktar underifrån.

Odla på!!!

rosita51

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 28 aug-06 kl 15:49 »
Är det sommarsquash då? Hur stora squash lagrar ni? Har hört att det ska gå att lagra dem om de bara är stora nog. Min största på 2,5 kg skulle jag nog kunnat lagra, men visste inte då att det gick. Hoppas på att få fler som kan bli stora. Jag har hittills skördat ca 15 - 20 kg på två plantor. :)

Hittade denna hemsida genom en god vän i Norrland som har tidningen. Jag och min familj är kolonilottsodlare som försöker vara självförsörjande på vissa grönsaker. Detta år har vi på sex stycken squashplantor hittills plockat 59 stycken stora fina squashar. Vi lagrar dem i rumstemperatur och ifjol höll de sig ända in i november.
Våra potatisar är stora som bakpotatisar trots torkan, men vi har bra lerjord som fuktar underifrån.

Odla på!!!
MVH Rosita zon 1

Suresh

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 aug-06 kl 17:03 »
Vägde du en av ICA's squasher ? eller tar du med dig dina egna squash till ICA och väger dem ?? Låter som en dålig affär om du måste betala kg-pris för din egen när du går ut från butiken isf. ??

Nej, jag släpar allt mina frukter till och från butiken utan att betala för dem.

Nu har jag dock en sommarsquash som är över en meter lång.

Den får jag knappt in i bilen!  ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 10 sep-06 kl 03:17 »
Mer skördat i helgen !

Cayenne Long Slim :

Av dessa gjorde jag en härligt röd och vådligt stark sås :

Mina favoriter. Hot lemon och Lemon Drop :

Bo

Sent i augusti
« Svar #47 skrivet: 11 sep-06 kl 10:54 »
är det som bäst och dagens skörd ligger klar för försäljning.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #48 skrivet: 11 sep-06 kl 11:07 »
Vitis, hur gjorde du den vådligt starka såsen? Den ser läcker ut!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 11 sep-06 kl 11:36 »
Tjusigt Bo !! Hur stora odlingar har du egentligen ? Hur mycket skördar du på en säsong ?

javill : Jag har inget exakt recept men du kan prova dig fram lite och utgå från hur jag gjorde :

700g chili, 0,7liter äppelcidervinäger, tre msk salt, två msk honung.

Jag hackade chilin och kokade den med de andra ingredienserna under lock ca 1h. Körde allt i mixern och passerade sen genom en sil för att få bort alla kärnor och skalbitar. Kokade upp med ytterligare lite vinäger, skummade av noga och buteljerade sen. Vädra gärna lite när du kokar, iaf. jag uppfattade chili-vinägerångorna som väldigt starka.

Kanske borde man haft i lite vitlök. Om så, bli inte rädd när (om) vitlöken blir blågrön när den kommer i kontakt med vinägern ... ser läskigt ut men är en helt naturlig reaktion.

Såsen är ungefär som Tabasco i konsistens, lite tjockare kanske.

Du får laborera lite med proportionerna men tänk på att den bör vara ganska salt för att bli bra.

Det går att göra på samma sätt med alla olika sorters chili, har gjort en gul variant som också blev bra.

Suresh

• Gäst
Re:Sent i augusti
« Svar #50 skrivet: 11 sep-06 kl 11:47 »
är det som bäst och dagens skörd ligger klar för försäljning.

Kan du inte förstora bilden lite, så man ser priserna!   :o

Bo

Jag tar vad jag själv skulle betala
« Svar #51 skrivet: 12 sep-06 kl 07:38 »
utan sura miner och får in som mest 35-40000 på en säsong.

Priserna på bilden är 20kr för 600g tomater, 25kr för drygt 300g broccoli, 15kr för morots- och rödbetsknippen, 10kr för en squash eller gurka, 20kr för 230-250g bönor, något mer för sockerärt och brytärt, 20kr för 300g mangold (spenatbeta). Mina präktiga lökar tog jag 4kr styck för i år, persilja i 5-kronorsknippen efter 100kr/kilot, potatis 15kr/kg.

PerGunnar

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 18 sep-06 kl 16:22 »
Ja, inte vet jag om det är sommar eller höst eller vintersquash. Jag har tappat bort fröpåsen. Men squashen håller sig bra. Av några som börjat bli lite mjuka har vi kokat underbar soppa på. Jag har även sparat frön från en squash och ska försöka använda dem nästa år. Odla på! :D

PerGunnar

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 18 sep-06 kl 16:24 »
Nu har vi plockat 71 squash från våra sex plantor.

Odla på! 8)

Suresh

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 sep-06 kl 22:14 »
Jag plockade in en sommarsquash idag som var över en meter lång och väger en 3-4 kg. (Jag har ingen våg som pallar med den)

I trädgården ligger dessutom en pumpa på cirkus 30 kg och jäser.

Vad gör man med en sån?

Suresh

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 08 okt-06 kl 23:31 »
Bautasquashen mätt på ICA:s våg. Grönsaksvågen räckte inte till, men i charken mätte de upp den till 5,6 kg.

Nu skall det bli pickles av.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #56 skrivet: 09 okt-06 kl 13:17 »
Har skottkärran full med bautasquash! Går det att äta dem?
Suresh: Har du lust att lägga in receptet på din squash pickles? Skulle vara kul att testa. Jag tycker det inte är någon hit att lägga förvuxen squash i grytan så jag hoppas du har något tips för att få den smakligare. Annars får grannens höns urgröpet och så blir det spöklyktor av skalet.
kan själv

Suresh

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 11 okt-06 kl 09:36 »
Har skottkärran full med bautasquash! Går det att äta dem?
Suresh: Har du lust att lägga in receptet på din squash pickles? Skulle vara kul att testa. Jag tycker det inte är någon hit att lägga förvuxen squash i grytan så jag hoppas du har något tips för att få den smakligare. Annars får grannens höns urgröpet och så blir det spöklyktor av skalet.

JAg fick frågan om det någon annanstans, men svarade aldrig.

Jag är inte hemma nu, men du tar bara ett allmänt picklesrecept och byter ut auberginen eller vad det nu är mot squash.

Basen är en blandning av en halvliter vinäger, socker, salt, chili, och masala-kryddor, som spiskummin, koriander, ingefära, vitlök och så om jag inte minns fel

Exakt recept kan du få i slutet av veckan om du stöter på igen.

Jag kan intyga att det blir jättegott och att squashen är en perfekt grönsak för detta, eftersom den har så god förmåga att ta upp smak från lagen.
« Senast ändrad: 11 okt-06 kl 09:37 av Suresh »

Suresh

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 11 okt-06 kl 09:39 »
Har du gott om fullvuxen squash - stek dem bara i centimetertjocka skivor som hamburgare i panna med olja och mycket kryddor. Fungerar bra som mellanmål.
« Senast ändrad: 11 okt-06 kl 10:47 av Suresh »

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #59 skrivet: 19 okt-06 kl 10:39 »
hej Suresh!
 Nu stöter jag på igen! ;)
Har du exakt recept?
De ligger kvar i skottkärran än. Inte så bra med tanke på att det snart är frost.

mvh // Linnea-maria
kan själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 4 användare
nordictinkerer, Vallheden, Robertaporo, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser