Tindrah: Jag vill gärna byta. Särskilt den rödnerviga låter intressant. Själv har jag mest ärtor och lite bönor av äldre sorter. Kanske kan jag ta upp nån luftlök om du inte har det redan. Jordärtskockan Bianca har jag också. Men mördarsniglar vill jag helst slippa, är det stor risk att få med sådana?
Vad gäller kryddor har jag mest pepparmynta som sprider sig.
Vad kul!

Luftlök och Bianca har jag redan. Men några revor pepparmynta skulle sitta fint!

Borde ju gå att knöla ner i ett vanligt kuvert så blir det inte så dyrt att skicka.
Äldre ärtor och bönor är alltid intressanta, jag har en hel del själv (medlem i Sesam), men nya sorter är alltid välkomna!

Speciellt sockerärtor, brytbönor, vaxbönor och bondbönor. Just det ja, har du några frön av vaxbönan 'Svarta Malin' så skulle jag bli jätteglad! Det är min absoluta favoritböna, men efter att fröskörden av den har slagit fel flera år på rad så har jag väldigt dåligt/litet utsäde så risken är att jag blir av med den sorten...

Hmm...jag skulle kunna slänga med nån planta av Choro-gi också (om du vill ha en udda köksväxt som också är vacker i rabatten), vet inte om de går att flytta så här års, men vi kan ju testa.

De verkar vara svåra att ta död på, så de klarar det säkert.

Jag ska kolla till torpet i helgen så då kan jag ta upp plantor till dig. Det är ingen risk att du får med mördarsniglar, jag ska spola rötterna och kolla dem noggrant. Plantorna kommer att se medtagna ut, men de brukar ta sig utan problem. Sniglarna är stora och lätta att se och äggen är några mm (5mm?) tvärs över så de försvinner när man tar bort jorden. Anledningen till att jag frågade var att om du redan har sniglar så kan man skicka plantan med lite jord kvar på rötterna så att den klarar transporten bättre. Men eftersom du inte har några så tar jag bort jorden så att problemet försvinner.