Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag letar efter trädgårdssyra  (läst 5925 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Jag letar efter trädgårdssyra
« skrivet: 02 maj-11 kl 21:24 »
Jag skulle gärna vilja ha en planta trädgårdssyra i landet. Är det nån som vet var jag kan få tag på det? Jag kan tänka mig att så från frö, men jag har inte hittat nån som säljer det. Man lär kunna dela plantor också, så kanske borde jag annonsera efter nån som vill dela med sig av en bit?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Elin G

• Uppland
SV: Jag letar efter trädgårdssyra
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 21:26 »
Svarar mig själv med att Runåberg visst har frön, bara man vet var man ska leta. Det var ju bra, då ska jag beställa därifrån.

Anders Plogen

• -
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 08:31 »
www.lindbloms.se har frön till både trädgårdssyra och rödbrokig skogsskräppa.
www.impecta.se har frön till ängssyra.

MVH
Anders

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 14:36 »
Jag har både grönbladig och rödnervig (på grön botten) trädgårdssyra, den rödnerviga frösår sig friskt så den kan du få nån planta av. Den gröna måste jag bara kolla av så att jag har någon småplanta över, men i så fall kan du få den med.

Har du något skoj att byta med? Jag är på jakt efter allehanda kryddor/perenner/lökväxter, gärna gamla sorter.

Hmm...kanske ska nämna att vi har mördarsniglar på tomten, men om du vill ha växter så skickar jag bara väl avsköljda plantor utan jord. Eventuella snigelägg är stora så de går inte att missa vid en avspolning.

Juniperus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-11 kl 15:13 »
både bergsyra och ängsyra är allmäna i hela landet, behöver man odla syra?

Tindrah

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-11 kl 16:05 »
både bergsyra och ängsyra är allmäna i hela landet, behöver man odla syra?

:) Nej, det behöver man inte. Den som gillar att ströva runt och plocka vilt kan använda de vilda varianterna istället. Men den odlade varianten har väldigt mycket större blad (30 cm långa blad istället för 5 cm), mjällare struktur, mildare smak och lägre halt av oxalsyra (har jag för mig). Sen är den ju snygg i rabatten och betydligt enklare att plocka i större mängd. ;)

Har man en gång planterat trädgårdssyra så får man nya blad och plantor varje år, den är perenn så man behöver inte aktivt "odla" den och så år efter år som t.ex. spenat.

Elin G

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-11 kl 17:25 »
Tindrah: Jag vill gärna byta. Särskilt den rödnerviga låter intressant. Själv har jag mest ärtor och lite bönor av äldre sorter. Kanske kan jag ta upp nån luftlök om du inte har det redan. Jordärtskockan Bianca har jag också. Men mördarsniglar vill jag helst slippa, är det stor risk att få med sådana?

Vad gäller kryddor har jag mest pepparmynta som sprider sig.
« Senast ändrad: 04 maj-11 kl 17:28 av Elin G »

Tindrah

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-11 kl 13:38 »
Tindrah: Jag vill gärna byta. Särskilt den rödnerviga låter intressant. Själv har jag mest ärtor och lite bönor av äldre sorter. Kanske kan jag ta upp nån luftlök om du inte har det redan. Jordärtskockan Bianca har jag också. Men mördarsniglar vill jag helst slippa, är det stor risk att få med sådana?

Vad gäller kryddor har jag mest pepparmynta som sprider sig.

Vad kul! :) Luftlök och Bianca har jag redan. Men några revor pepparmynta skulle sitta fint! :) Borde ju gå att knöla ner i ett vanligt kuvert så blir det inte så dyrt att skicka.

Äldre ärtor och bönor är alltid intressanta, jag har en hel del själv (medlem i Sesam), men nya sorter är alltid välkomna! :) Speciellt sockerärtor, brytbönor, vaxbönor och bondbönor. Just det ja, har du några frön av vaxbönan 'Svarta Malin' så skulle jag bli jätteglad! Det är min absoluta favoritböna, men efter att fröskörden av den har slagit fel flera år på rad så har jag väldigt dåligt/litet utsäde så risken är att jag blir av med den sorten...  :(

Hmm...jag skulle kunna slänga med nån planta av Choro-gi också (om du vill ha en udda köksväxt som också är vacker i rabatten), vet inte om de går att flytta så här års, men vi kan ju testa. :) De verkar vara svåra att ta död på, så de klarar det säkert.  ;D

Jag ska kolla till torpet i helgen så då kan jag ta upp plantor till dig. Det är ingen risk att du får med mördarsniglar, jag ska spola rötterna och kolla dem noggrant. Plantorna kommer att se medtagna ut, men de brukar ta sig utan problem. Sniglarna är stora och lätta att se och äggen är några mm (5mm?) tvärs över så de försvinner när man tar bort jorden. Anledningen till att jag frågade var att om du redan har sniglar så kan man skicka plantan med lite jord kvar på rötterna så att den klarar transporten bättre. Men eftersom du inte har några så tar jag bort jorden så att problemet försvinner. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser