Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorkar och äppelträd...  (läst 3038 gånger)

Noomi

• Uppland
    • Idas Visor
Sorkar och äppelträd...
« skrivet: 02 maj-11 kl 18:33 »
I vinter har sorkarna levt rövare på mitt äppelträd som jag haft i ca 3 år.  >:( Det gav inga äpplen förra året och bara några få innan dess, men jag hade verkligen hoppats på att det skulle bli mer med tiden. Nu har dock sorkarna gnagt av all bark, nästan hela vägen upp till att grenarna börjar. Finns det något att göra för att rädda detta träd eller får jag acceptera nederlaget och köpa ett nytt?
Ung agronomstuderande tjej med många ambitioner och drömmar här i livet

Tännlappen

• -
SV: Sorkar och äppelträd...
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 22:40 »
Nu vet jag inte hur det ser ut men på din beskrivning att döma,inte najs. Googla på bryggympning.Tyvärr verkar det som du har ont om Räv i området,ett nyttodjur för trädgårdsälskare. Hittade ett par länkar.
http://apelkonsult.se/index.php?page=bryggympning

http://gorelkristinanaslund.blogspot.com/2010/04/gnagskador-pa-trad.html

:)

Noomi

• Uppland
    • Idas Visor
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 18:42 »
Tack så mycket :) Men nu när jag kollade ännu närmare på trädet ser det ut som om hela stammen håller på att gå av, trädet kan inte ens stå upp av sig själv. Jag flyttar om några månader så det spelar inte så stor roll för mig, tänkte att det kunde vara trevligt för köparna att ha ett fint träd. Det får bli att elda med i grillen för god smak på köttet istället!
Ung agronomstuderande tjej med många ambitioner och drömmar här i livet

Spikklubba

• -
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 22:11 »
för att förebygga sork angrepp har jag läst att man ska grava ner apelsinskal har dock inte provat själv:
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 5 användare
Mattias, PetterEngvall, bränn, wazi, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser