Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Quinoa eller inte?  (läst 3857 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Quinoa eller inte?
« skrivet: 01 maj-11 kl 10:10 »
Artikel i DN idag:
http://www.dn.se/ekonomi/quinoa-rena-guldet-for-bolivias-bonder

Den kraftigt ökade efterfrågan på quinoa i världen har lett till att priserna har dubblats på de sista åren. Positivt för bolivias bönder som plötsligt har fått en bra inkomstkälla så att frånflyttningen från landsbygden minskat. Negativt för de bolivianer som nu drabbas av näringsbrist för att de inte längre har råd att äta quinoa.
Dessutom är erosion ett problem, och mycket quinoa odlas på sluttningar som egentligen inte lämpar sig för det. Därför är det bra att det finns en önskan att öka den ekologiska produktionen.

Som vegetarian är jag glad att jag plötsligt har tillgång till quinoa, pga. proteininnehållet, men hjälper det eller stjälper det folken i produktionslandet att det plötsligt har blivit så populärt?
Ökar inkomsten för bönderna, men dit det finns mycket pengar att tjäna brukar mindre ärliga storföretag också dras. (tänker tex. på filmen "bananas")

(Fö. står det att röd quinoa för närarande är helt slut på världsmarknaden, måste vara en fantastisk raritet som jag har då, paketet med röd quinoa i skåpet... :o )
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Nina W

• Värmland
SV: Quinoa eller inte?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-11 kl 10:23 »
Jag vet inte mer än vad du vet... Jag äter det en gång ibland. Tänker som så det är väldigt långväga mat, och än om det är proteinrikt så är det inte oersättligt.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 11:17 »
Det är bättre än köttproduktion iallafall. Men som vanligt är det så att det inte är hållbart när många människor vill ha exakt samma vara. Det finns mycket proteinrika källor att välja på :)
Vill man inte bidra till elände i andra länder får man se till att odla själv helt enkelt.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

123joel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-11 kl 23:15 »
måste säga att varken prisökninge eller brist på röd quinoa är något jag märkt... men jag undrar sånt som, det är väll högst sanolikt att svenskar (kanske europer) aldrig haft quinoa som en del av den grundläggande födan, hur reagerar vi när vi plötsligt börjar äta nått som vi aldrig förr ätit och inte tillbaka i tiden heller många tusen år....

fast detta rör ju inte bara quinoa....
utan det är funderingar jag har om det mesta, inte bara att vi äter anorlunda än våra förfäder, utan vi tex rör oss anorlunda, värmer oss anorlunda, osv osv om man nu tror på evolutionsteorin där man annpassar sig efter förhållanden, så borde all vår bekvämlighet försvaga oss enormt, om man alltid bor väl uppvärmt i många generationer kmr då inte kroppens egen förmåga att hålla värme försämras tex, ?

blev lite iväg-flummande här visst :S hoppas det är acceptabelt

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 30 maj-11 kl 10:39 »
Att dina förfäder har bott i Sverige i flera tusen år är osannolikt  (:)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

torpare2

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-11 kl 10:45 »
Quinoa är ju besläktad med målla som växer här och säkert har ätits av våra förfäder. Dessutom lär de flesta av oss inte gå över till quinoa som huvudföda, och då borde det inte ställa till med några större problem för våra kroppar.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 30 maj-11 kl 16:27 »
Altså, just DET bekymrar mig inte det minsta. Människor har vandrat runt och blandat sig och bytt föda i alla tider. Möjligen om man lägger sig till med matvanor som är designade för ett helt annat klimat att det skulle bli konstigt, men Bolivia är ju ett bergigt land som nog har klimatzoner som liknar våra.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser